  • 11. Data: 2022-08-27 11:34:23
    Temat: Re: C - łańcuchy tekstowe definiowane w parametrach funkcji
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 26 Aug 2022 20:25:57 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Send("Lights on");
    > Send("Lightf off");

    Tak z ciekawości pytam, czemu opisy stanów jako parametry robocze
    mają być stringami? To ma działać na styku z białkiem?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2022-08-27 11:53:20
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 27.08.2022 10:28, Dawid Rutkowski wrote:
    [...]
    > A co do send(const char *aArg)
    > to nigdy nie potrafiłem zapamiętać, czy zabronione jest zmienianie
    > wartośvi aArg czy też wartości wskazywanej...
    > Czyli czy nie wolno:
    > aArg=b;
    Wolno.

    > czy
    > aArg[3]=c;
    Nie wolno.

    > Bo była chyba jeszcze konstrukcja, która nie pozwalała na to inne podstawienie.
    Nadal jest: send(const char * const aArg)

    > Ogólnie to są bzdury do męczenia studentów.
    > C K&R rulez na wieki ;>
    Zwłaszcza trigraphy. :-D

  • 13. Data: 2022-08-27 12:59:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.08.2022 10:28, Dawid Rutkowski wrote:

    > Przy wywołaniu send("tekscik"), gdy send(const char *aArg),
    > "tworzony" jest zarówno wskaźnik aArg jak i anonimowa tablica z zawartością
    "tekscik".
    > I obie te zmienne mają czas życia do zakończenia wywołania tej funkcji.

    Tutaj nie masz racji, a przynajmniej opisywane przez Ciebie zachowanie
    nie jest żadną uniwersalną regułą. Nie ma żadnej zasady która mówiłaby,
    że anonimowa tablica jest tworzona na stosie tuż przed utworzeniem
    wskaźnika, który by na nią wskazywał.
    Takie ciągi znaków zwykle są zbierane podczas kompilacji i umieszczone w
    rodata (czyli w przypadku mikrokontrolerów najczęściej we flashu) i
    potem po prostu wskaźnik będzie inicjowany wartością wskazującą na
    początek odpowiedniego ciągu znaków.
    Widać to chociażby w HEX-ach wsadów do starszych systemów
    mikroprocesorowych (Z80, 8051) gdzie wszystkie teksty są zebrane w
    jednym miejscu.
    Problemy pojawiają się w przypadku niektórych architektur, gdzie
    kompilator (o ile nie poinformujemy go, by robił inaczej) będzie przy
    starcie programu kopiował dane do RAM-u, bo wskaźnik na dane w RAM-ie i
    we flashu to nie to samo. Nawet wtedy ciągle jednak będą one istniały
    cały czas w formie zmiennych globalnych, a nie zostanę ulokowane na stosie.

    Moje pytanie odnosiło się do czegoś innego - chciałem się upewnić, czy
    przypadkiem w pewnych sytuacjach program w sposób niejawny nie zrobi mi
    niespodzianki i np. zamiast użyć wskaźnika wprost do ciągu w rodata w
    sposób niejawny nie wygeneruje tymczasowego tekstu na stosie, złożonego
    z fragmentów innych tekstów, w ramach optymalizacji.

    > A co do send(const char *aArg)
    > to nigdy nie potrafiłem zapamiętać, czy zabronione jest zmienianie
    > wartośvi aArg czy też wartości wskazywanej...

    w przypadku const char* masz do czynienia ze wskaźnikiem na const char.
    Czyli nie wolno ci modyfikować wartości na którą wskazuje wskaźnik, ale
    już sam wskaźnik możesz modyfikować. Zabronione jest *aArg='a', ale już
    jak najbardziej wykonasz aArg++. Bez tego nie byłoby przecież możliwe
    iterowanie po łańcuchach tekstowych w formie const char*.
    W C istnieją też wskaźniki char* const - w tym przypadku możesz
    modyfikować zawartość, ale już nie wolno zmienić adresu na który
    wskazuje wskaźnik.
    Dostępna jest też najbardziej restrykcyjna kombinacja: const char* const
    - ani nie zmodyfikujesz wartości, ani adresu na który wskazuje wskaźnik.

  • 14. Data: 2022-08-27 15:59:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 27 sierpnia 2022 o 12:59:44 UTC+2 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > sposób niejawny nie wygeneruje tymczasowego tekstu na stosie, złożonego
    > z fragmentów innych tekstów, w ramach optymalizacji.

    Piszesz w C.
    Nie w asemblerze, który z tego C zrobi kompilator.
    Zrobi jak zrobi i może nawet działać.
    Ale nie ma pewności.
    Inny kompilator, a nawet ten sam z innym -Ox, może zrobić inaczej i działać już nie
    będzie.
    Jak jest send("tekscik") to po zakończeniu tej funkcji "tekscik" w tym samym miejscu
    w pamięci może dalej być, ale nie musi.
    Dlatego należy go skopiować - albo dawać wskaźnik na globala.
    Tyle z punktu widzenia C.
    Wskaźniki nie są do zabawy - bardzo łatwo utrudnić sobie życie.

    Cóż, nikt do C nie zmusza - można pusać w assemblerze, możnasobie zmodyfikować język
    i kompilator - tylko wtedy już nie będzie to C.

  • 15. Data: 2022-08-27 16:06:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 27 sierpnia 2022 o 11:53:58 UTC+2 JDX napisał(a):

    > Zwłaszcza trigraphy. :-D

    O, czego to się człowiek nie dowie na starość...
    Ale czy to na pewno K&R C?
    Nie pamiętam tego z książki (a książka na poziomie "Diuny" ;),
    no i nie jest to coś, co jest potrzebne samo z siebie, a dopiero
    na komputerach w dzikich krajach, co nie mają ASCII, a jakiś np. ISO646 (no dobra
    EDBIC też miał kłopot, ale na IBM360 pusze się w FORTRANie ;)

    Ale jest fajne.
    Poubarwiam tak niektóre programy ;>

  • 16. Data: 2022-08-27 16:53:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Aug 2022 11:53:20 +0200, JDX wrote:
    > On 27.08.2022 10:28, Dawid Rutkowski wrote:
    > [...]
    > Wolno.

    > Nie wolno.

    > Nadal jest: send(const char * const aArg)

    Albo send(char * const aArg) :-)

    Obie o tyle bezsensowne, ze funkcja i tak dostanie kopie adresu,
    nie ma jak zmienic argumentu.
    W innym miejscu ma taka deklaracja sens.

    J.

  • 17. Data: 2022-08-27 20:30:03
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > adres we flashu spowoduje rzucenie wyj?tku.
    >
    > Moje pytanie dotyczy?o czego? innego - chcia?em si? upewni?, czy
    > faktycznie ?a?cuch zdeklarowany jako argument funkcji (a nie jawnie,
    > jako globalna sta?a z kwalifikatorem const) zawsze b?dzie zapisany we
    > flashu. Wyobra?my sobie np. hipotetyczn? sytuacj?:
    >
    > Send("Lights on");
    > Send("Lightf off");
    >
    > Czy nie istnieje np. ryzyko, ?e kompilator spr?buje to niejawnie
    > zoptymalizowa? i zdefiniuje sobie we flashy ?a?cuchu "Lights ", "on"
    > oraz "off", a potem b?dzie tworzy? ich kombinacje na stosie, przed

    Po co sie martwisz? Kompilator ma to zrobic tak zeby lancuch znakow
    zachowywal sie jak stala. W szczegolnosci ma istniec po tym jak
    zakonczy sie wykonanie funkcji. Teoretycznie mozna sobie wyobrazic
    jakis skomplikowany system ktory przydziela dynamicznie pamiec
    a zwalnia ja gdy nie jest potrzebna. Z tego co wiem zaden
    kompilator nie robi czegosc takiego. Robia co innego, jak
    masz np.

    "turn lighths on"

    "lights on"

    kompliator moze jako drugi lancuch uzyc koncowa czesc pierwszego.
    Kompilator moze zastapic _uzycie_ lancucha znakow przez sztuczki
    w podobnym stylu do tego co sobie wyobrazales. Ale te sztuczki
    dzialaja gdy w miejcu uzycia lancuch jest znany.

    --
    Waldek Hebisch

  • 18. Data: 2022-08-27 20:55:51
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 27.08.2022 16:06, Dawid Rutkowski wrote:

    > O, czego to się człowiek nie dowie na starość...
    > Ale czy to na pewno K&R C?
    Prawie na pewno tak.

> [...]
    > na komputerach w dzikich krajach, co nie mają ASCII, a jakiś np. ISO646 (no dobra
    EDBIC też miał kłopot, ale na IBM360 pusze się w FORTRANie ;)
    Ano. Chyba tylko raz w życiu użyłem trigraph-ów. Było to wtedy, gdy
    pisałem jakiś ,,heloł łorld" w C na S/390. :-D

    > Ale jest fajne.
    > Poubarwiam tak niektóre programy ;>
    To zobacz sobie ten niedoceniany język programowania:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Brainfuck :-D

  • 19. Data: 2022-08-27 21:43:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 27 sierpnia 2022 o 20:55:55 UTC+2 JDX napisał(a):

    > Prawie na pewno tak.

    Wiki twierdzi, że jednak dopiero ANSI C.

    EDBIC też miał kłopot, ale na IBM360 pusze się w FORTRANie ;)
    > Ano. Chyba tylko raz w życiu użyłem trigraph-ów. Było to wtedy, gdy
    > pisałem jakiś ,,heloł łorld" w C na S/390. :-D

    I nic dalej?

    > To zobacz sobie ten niedoceniany język programowania:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Brainfuck :-D

    Przemyśliwałem.
    Ale moim ulubionym ezoterycznym językiem jest hq9+ (choć nie jest Turing-complete).

  • 20. Data: 2022-08-28 12:34:30
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 27.08.2022 21:43, Dawid Rutkowski wrote:
    [...]
    > Wiki twierdzi, że jednak dopiero ANSI C.
    A gdzie konkretnie tak twierdzi? Bo jestem pewien, ze o trigraphach
    czytałem kiedyś w książce autorstwa K&R.

    EDBIC też miał kłopot, ale na IBM360 pusze się w FORTRANie ;)

    > I nic dalej?
    W jakim sensie nic dalej?