eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Date: Mon, 26 Jun 2017 17:42:09 +0200
    <oi6tkd$vi9$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <oic1hs$2q3$1@node1.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <oiea2g$8l3$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <oigi4s$uiq$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <oijcn5$7v7$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>

    W dniu 2017-06-23 o 23:29, s...@g...com pisze:

    > No to wszystko jasne :) Inkscape jako darmówka jest wyśmienity. Do
    > Corela mu daleko ale jest darmo czo czyni go nieskończenie bardziej
    > lepszym ;)
    >
    > Simply cama nie znam. Zerkne sobie.

    Pokusiłem się zilustrować mój bieżący workflow dla dwustronnych płytek
    PCB (czyli 2D w/g maszyny). Zerknij jak konkretnie to wygląda. Będę
    podkreślał w krokach te czynności, które usprawniają mi pracę. Chcę w
    ten sposób pokazać, że stosowanie CAM'a do tak banalnych zadań to tylko
    kula u nogi. Nawet jeśli płytki miałyby mieć dziwaczne kształty. Choć w
    tym drugim przypadku to może CAM nie byłby kulą lecz kulką ale nadal
    obciążeniem. W przykładzie wykonałem 4 urządzenia, po dwa na jednej
    płytce. Celowo tak abyś zobaczył, że multuplikacja też nie jest
    wyzwaniem - zajmuje prawie zero czasu.

    Drugą rzeczą jaką będę podkreślał, to zachowanie zerowej precyzji (=
    kolejna oszczędność czasu) a mimo to efekt końcowy jest bardzo precyzyjny.

    Na koniec dodam też praktyczne uwagi, nawet te oczywiste dla mnie
    (teraz, choć do niedawna niekoniecznie) - być może mniej doświadczone
    osoby znajdą tu też coś dla siebie.

    1. Przygotowanie PCB do przylepienia do stołu.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7OVRsTzl
    vbU82V00/view?usp=sharing

    Nie dbasz o żadne fikuśne mocowania. PCB przylepiasz do stołu na oko
    dopasowując kąty proste do osi maszyny, żeby nie ciąć materiału po
    przekątnej niszcząc wielki arkusz na małą płytkę :-)

    2. Po zaimportowaniu z Eagla pliku Gerber dostajesz coś takiego:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7d1RrTUd
    xVGx5b3M/view?usp=sharing

    W programie sterującym wygląda to tak:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7RVdWeVZ
    5S2dPWHM/view?usp=sharing

    Ten prostokąt był po lewej ale go jednym poleceniem przesunąłem w prawo
    w celu wykonania cięcia drugiej zbiorczej płytki. Po cięciu wygląda to tak:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7OUZ6VmZ
    EWXB6SUk/view?usp=sharing

    Masz wycięte dwie podwójne płytki w arkuszu PCB. Druga pochodzi z w/w
    przesunięcia układu współrzędnych pierwszej.

    3. Zabieram płytki, robię na nich obwody metodą fotochemiczną. Całość
    jest cynowana i wraca na stół.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7Rks3WDN
    OS0pfVXc/view?usp=sharing

    Czerwonymi liniami oznaczyłem krawędź poprzednio wyciętej płytki oraz
    linię krawędziową druku. Zauważ, że obie linie są dalekie od
    równoległości. Przy naświetlaniu też miałem gdzieś precyzję. Mało tego -
    losuję sobie, gdzie tą płytkę położyć na stole i pod jakim kątem. Jak
    wypadnie tak będzie. Precyzja jest trudna do zachowania i czasochłonna
    więc szkoda na nią czas marnować - to moje motto :-)

    4. Teraz wiercenie 3-ma rozmiarami wierteł. Obie płytki wiercone są w
    jednym podejściu.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ZjhHR2x
    RSWxEM2s/view?usp=sharing

    Oczywiście aby móc wywiercić otwory w poprawnych miejscach należało
    dokonać transformacji układu współrzędnych do tych losowych koordynat
    płytki. To zabiera najwięcej czasu, o ile 2-3 minuty zabieraniem czasu
    nazwać można. Trzeba mikroskopem zainstalowanym na maszynie najechać na
    3 losowo wybrane w g-kodzie punkty i jednym kliknięciem na każdym dodać
    je do listy liczącej transformację. Ze 2-3 minuty pracy.

    W płytce nawierciłem 2 dodatkowe otwory wchodzące w blat. To na
    usztywniające druciki (spinacze biurowe). Chodzi o to, że klejenie PCB
    taśmą piankową do blatu nie sprawdza się przy cięciu. Pianka jest
    elastyczna i przy silnym nacisku narzędzia lekko skręca się. Nie widać
    tego ale gdy pomierzymy

    5. W końcu czas na najbardziej kontrowersyjny moment, który wygenerował
    megabajty komentarzy w tym wątku - czy stosować program CAM czy zwykły
    notatnik i dopisać do G-kodu 1 instrukcję. Ja wybrałem to drugie. Oto
    kod przed modyfikacją:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7S3NWYWN
    wa256WU0/view?usp=sharing

    A to po modyfikacji

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7U1Q5bk9
    Mdk05R1U/view?usp=sharing

    Zielona strzałka oznacza dopisaną przeze mnie instrukcję i jej
    odwołanie. A jaka jest w praktyce różnica? Popatrzcie:

    Przed:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7bmMtQlE
    xNzk5bUk/view?usp=sharing

    Po:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7dXFaNzB
    aZHd4eEk/view?usp=sharing

    Nie należy brać pod uwagę zmiany położenia lecz powiększenie wymiarów
    ścieżki narzędzia oraz zmianę jej kształtu w narożnikach. Maszyna
    samodzielnie to wyliczyła bez stosowania programów CAM itp.
    Automatycznie została dodana grubość narzędzia tnącego do obrysu
    kształtu. A zaokrąglenia ścieżki narzędzia w narożnikach dają kąt prosty
    w wyciętym materiale.

    Jak dla mnie to działa świetnie. Kody G42(.1) dla cięcia przeciwbieżnego
    lub G41(.1) dla współbieżnego robią dobrą robotę przy wycinaniu
    kształtu. Przy wycinaniu otworów zamieniamy tylko G42 z G41. Wtedy
    maszyna dokona odwrotnej korekcji: pomniejszy ścieżkę narzędzia o jego
    grubość i nie będzie wprowadzała korekty w narożnikach.

    Oto produkt finalny:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7aGl2TDl
    jZkotTEU/view?usp=sharing

    > Metody to w tym kontekscie frezowanie współ/przeciwbieżne lub np.
    > cięcie wodą lub laserem. Jakbys miał laser (do miedzi chyba nie ma
    > zbytnio dostępnych dla szaraka), lub wycinarke plazmowa lub waterjeta
    > to wogóle o g41 bys nie wiedział :)

    A teraz chwila prawdy: maszyny tnącej laserem lub wodą PCB nie mam i nie
    będę miał. Ma to średni sens i powoduje mega-koszty. Czy frezowanie jest
    współbieżne, czy odwrotnie również nie robi mi żadnej różnicy. Jedyne co
    muszę o tym wiedzieć, to że trzeba zamienić G41 z G42 zmianie kierunku
    frezowania ... o ile coś się samoistnie wydarzy i zmieni się ten
    kierunek. Nauczenie się tego jednego zdania równoznaczne jest z jego
    przeczytaniem :-)

    > Aż taka wolna to ona nie jest. gkod to jednak standard, tyle że
    > luźny. Ale IMHO chyba sporo sztywniejszy niz to co kiedyś w HTML
    > panowało. Pamietasz atrybut BLINK? ;)

    Tak, ale były to czasy pseudoHTMLu :-) Dlatego warto wprowadzić
    standaryzację. Sięgasz do jednego źródła i wiesz wszystko o każdej
    aplikacji tego standardu. Jeśli u jakiegoś producenta dana instrukcja
    będzie działać inaczej - mówisz mu, że jest głupi i ma poczytać
    dokumentację a następnie poprawić błąd. A gdy nie ma takiej
    standaryzacji, to mamy G-kod w wersji wolnoamerykańskiej :-)

    > OK. Ale dlaczego porzucony?

    Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kasę. Zwróć, ze projekt ma
    charakter otwarty. Czyli zmiany powstają gdy ktoś np. złamie sobie nogę
    i z nudów musi zabić sobie czymś czas. :-)

    > Niedawno były całkiem fajne
    > aktualizacje. A ten feler ze skalowaniem to chyba nie feler :)

    Niedawno? Zwróć uwagę, że numer bieżącej wersji to 0.92.1. A wiesz kiedy
    powstało pierwsze wydanie? W 2003r!!!! Wersja testowa od 15 lat to
    chyba rekord świata :-D Ten projekt praktycznie jest zamrożony.

    > Poszperaj w ustawieniach. Tam jest taki ptaszek który ustawia wymiar
    > obiektu na środek ścieżki zamiast na jej brzeg. Jak tak mam ustawione
    > to mi sie ani wymiary nie rozjeżdzaja ani skalowanie nie psuje.

    Fajnie ... ale przy animacjach SVG niekoniecznie możesz tego chcieć :-)
    Inkscape to głównie SVG. To jest jego macierzyste środowisko, przez
    które patrzę na ten soft. Wykorzystanie go do CNC jest nagięciem
    jedynie, które wykorzystuje tylko strzępy funkcjonalności Inkscape'a.

    > Chyba że masz co innego na mysli. Możesz rzucic przykladem, wszelkie
    > hinty na temat inkscape chetnie przyjmę bo to mój wół roboczy...

    Ja trochę inaczej w nim działam. Dla mnie to jest zbiór obiektów, do
    których można przypisywać zdarzenia przeglądarki internetowej w celu
    uzyskania interakcji. No i zdarza mi się w edytorze HTML / JS / CSS z
    palca kod SVG pisać bo Inkscape wymięka. W końcu to jeszcze wersja
    testowa...

    > Feler jest taki: Nie znam sensownie kosztującego softu CAM który
    > byłby na tyle wygodny jak inkscape i na tyle ogarnięty jak cambam.

    Próbowałeś SimplyCam 3? On jest tani i co ciekawe... raz kupisz i masz
    ponoć dożywotnie aktualizacje. Jeden z kolegów od lat na nich jedzie.

    > Dlatego jak nie masz większej kasy do wydania (mniej niz 3kpln) to
    > jestes skazany na "garnitur". Czyli workflow przez pare narzedzi.

    Ej... on kosztuje 60$

    > Jak ci inkscape nie pasuje to oczywiście kazdy inny soft do wektorów
    > ci sie nada. Byle by do dxf te ścieżki wrzucał. Jak masz Corela to
    > nie ma sensu inkscape drążyć. Zasugerowałem go bo załozyłem że nie
    > masz potrzeby inwestowac w coś droższego.

    Z racji swojej pracy mam taki soft. No ale nie o to chodzi. Rozmawiamy
    ogólnie. Jest kilka dobrych programów CAM (ponoć) i to w cenie
    dostępnej dla kazdego posiadacza nawet najprostszej maszyny CNC :-)

    > Jak znajdziesz coś innego - swietnie. Mój przekaz jest po prostu taki
    > ze dłubiąc recznie w gkodach produktywnośc bardzo cierpi. I
    > możliwości też.

    A ja swoje: dopisanie G42 do kodu zajmuje mniej niż uruchomienie CAM'a i
    nie wspominając o tym, że trzeba w nim wyklikać parę rzeczy,
    wyeksportować kod i zassać go do programu sterującego maszyną :-D
    O jakiej utracie produktywności mówimy? O jakiej utracie możliwości? Ja
    bym powiedział coś dokładnie odwrotnego (przy ograniczeniu do PCB).
    Poniżej pokazałem przykład mojego workflow. Wyciąłem już mnóstwo płytek
    o różnych kształtach. Nawet sobie nie wyobrażam jak mógłbym cokolwiek
    zyskać w tym zastosowaniu stosując CAMy.

    > :) Nie zrozum mnie źle. Ja ci nie każę juz teraz inwestować czasu w
    > to co sugerowałem. Mój przekaz jest taki abys nie skreślał narzędzi
    > typu CAM z listy tego co kiedys będziesz wykorzystyw > Niestety
    > tekst pisany nie pozwala łatwo dopowiedziec sobie na jakim poziomie
    > zaawansowania jest interlokutor ani jaką dodatkową wiedzę posiada.

    Ja Ciebie mimo wszystko doskonale rozumiem pomimo ograniczeń słowa
    pisanego. Mi natomiast chodzi o to, że do właściwych celów należy używać
    właściwych narzędzi. Jeśli chcesz kółko narysować, to kup sobie cyrkiel
    zamiast kupować maszynę CNC. Analogicznie: gdy tniesz i wiercisz PCB to
    CAM tylko zmniejszy produktywność. Jeśli natomiast będziesz chciał
    zrobić obudowę do tejże płytki, to bez CAM'a ani rusz.

    > Odniosłem wrażenie że masz swojego eagle plus planet cnc i uważasz że
    > więcej ci nie trzeba i nie będzie trzeba. Jesli moje wrażenie było
    > mylne, przepraszam.

    No tak, dokładnie tak powiedziałem. W temacie też ująłem ograniczenie
    CNC do prostych (póki co jeszcze) prac elektronika. Oczywiście zaznaczę
    po raz 876568 iż gdy pojawią się bardziej złożone potrzeby (obudowy,
    zębatki etc), to będzie to zupełnie inny temat bo zupełnie innych
    narzędzi będzie trzeba użyć.

    > A ty zerknij czy to skalowanie w inkscape to związane z grubością
    > linii kształtu jest związane i czy to ustawienie w menu ci pomoże...

    Wiesz, to nie o to chodzi by na siłę obejść jeden problem tego
    programiku. Tam problemów jest sporo. Komunikacja z autorami - zerowa.
    Ten projekt nie wyszedł poza fazę beta. Szkoda więc tracić czas na walkę
    z wiatrakami.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek