eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 27 Jun 2017 11:55:25 -0700 (PDT)
    <oi6tkd$vi9$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <oic1hs$2q3$1@node1.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <oiea2g$8l3$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <oigi4s$uiq$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <oijcn5$7v7$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <oira0p$101$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 17:42:18 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
    > Pokusiłem się zilustrować mój bieżący workflow dla dwustronnych płytek
    > PCB (czyli 2D w/g maszyny). Zerknij jak konkretnie to wygląda.

    Flow masz ok. Ja bym tylko skomentował to tak że gdybym robił płytki to bym je sobie
    grawerował i wiercił przy jednym mocowaniu.

    I tu ci opowiem dlaczego wolałbym tu CAM-a.

    Z eagle dostane obrys ścieżek i wiercenia.
    Po załadowaniu tego do cam-bam-a dostane ścieżki grawerowania i punkty do wierceń.

    Bez problemu paroma kliknięciami mogę zmultiplikować te płytki i w efekcie zapuscic
    grawerowanie 1 lub 5 czy 20 plytek. W tym czasie pójść sobie na herbate.

    Jak maszyna skonczy to wymienic frez na wiertło i puscic druga czesc. A nastepnie
    wsadzić frez do wycinania i tez wyciąc bez kombinowania.

    Ale jak juz mówiłem, taka metoda dobrze sie sprawdzi dla plytek jednostronnych i nie
    trawionych.

    Nie twierdze ze taka jest lepsza. Pokazuje tylko co CAM zrobi wygodniej.

    > A teraz chwila prawdy: maszyny tnącej laserem lub wodą PCB nie mam i nie
    > będę miał. Ma to średni sens i powoduje mega-koszty. Czy frezowanie jest
    > współbieżne, czy odwrotnie również nie robi mi żadnej różnicy. Jedyne co
    > muszę o tym wiedzieć, to że trzeba zamienić G41 z G42 zmianie kierunku
    > frezowania ... o ile coś się samoistnie wydarzy i zmieni się ten
    > kierunek. Nauczenie się tego jednego zdania równoznaczne jest z jego
    > przeczytaniem :-)

    Tu nie chodzi o chwilę prawdy. Moja uwaga tyczyła się sposobu zbierania wiedzy.
    Zauważ jak to jak ja zbierasz kształtuje Twoje postrzeganie tematu.
    Wątek się zaczął od g41/g42 i pewnie potrzeba ci było tylko niewielkiego wyjasnienia
    ale w tym przypadku lepiej jest wiedzieć skąd się całośc bierze i dowiedziec się o
    specyfice gkodów. Niby niewiele tego jest ale jednak okazało się kluczowe.

    > Tak, ale były to czasy pseudoHTMLu :-) Dlatego warto wprowadzić
    > standaryzację. Sięgasz do jednego źródła i wiesz wszystko o każdej
    > aplikacji tego standardu. Jeśli u jakiegoś producenta dana instrukcja
    > będzie działać inaczej - mówisz mu, że jest głupi i ma poczytać
    > dokumentację a następnie poprawić błąd. A gdy nie ma takiej
    > standaryzacji, to mamy G-kod w wersji wolnoamerykańskiej :-)

    Tak czy siak mimo braku standardyzacji przemysł sobie relatywnie dobrze z tym radzi.

    > Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kasę. Zwróć, ze projekt ma
    > charakter otwarty. Czyli zmiany powstają gdy ktoś np. złamie sobie nogę
    > i z nudów musi zabić sobie czymś czas. :-)

    No nie. Widzę że ten temat zupełnie inaczej widzimy więc nie ma sensu sie sprzeczać.
    Dla mnie inkscape jest całkiem zgrabnie działającym softem. Jedyny feler z nim jest
    taki ze czasem sie wywali ale nie jest to częste. Poza tym sporo mi pomaga i jest
    darmowy. A nowe ficzery sie pojawiają dosyc często jak na otwarta darmówke.

    > Niedawno? Zwróć uwagę, że numer bieżącej wersji to 0.92.1. A wiesz kiedy
    > powstało pierwsze wydanie? W 2003r!!!! Wersja testowa od 15 lat to
    > chyba rekord świata :-D Ten projekt praktycznie jest zamrożony.

    No i co z tego?
    Nowe ficzery są publikowane relatywnie często i do tego dosyć niedawno.
    Program jest uzywalny i dosyc stabilny od dawna więc mnie tam numeracja zupelnie nie
    przeszkadza.

    Z stwierdzeniem "praktycznie zamrozony" mocno sie nie zgadzam. Ale skoro masz takie
    zdanie to nie nalegam. Kazdy uzywa co lubi.

    > Fajnie ... ale przy animacjach SVG niekoniecznie możesz tego chcieć :-)
    > Inkscape to głównie SVG. To jest jego macierzyste środowisko, przez
    > które patrzę na ten soft. Wykorzystanie go do CNC jest nagięciem
    > jedynie, które wykorzystuje tylko strzępy funkcjonalności Inkscape'a.

    A widzisz ja tego wlasnie nie wykorzystywalem, a chcialem sie tym aspektem kiedys
    pobawic. głównie do celów projektów mechaniki. Zamiast tego dłubie ręcznie lub
    korzystam z programu linkage.

    > Ja trochę inaczej w nim działam. Dla mnie to jest zbiór obiektów, do
    > których można przypisywać zdarzenia przeglądarki internetowej w celu
    > uzyskania interakcji. No i zdarza mi się w edytorze HTML / JS / CSS z
    > palca kod SVG pisać bo Inkscape wymięka. W końcu to jeszcze wersja
    > testowa...

    Tego zakamarka inkscape nie wykorzystywalem Kusiło mnie ale nie bylem w stanie
    zgłębic istoty tej animacji/zdarzen...

    > Próbowałeś SimplyCam 3? On jest tani i co ciekawe... raz kupisz i masz
    > ponoć dożywotnie aktualizacje. Jeden z kolegów od lat na nich jedzie.

    No wlasnie patrze sobie jak szukalem pare lat temu to tylko cambam byl w zasiegu
    moich mozliwosci i sensownie elastyczny.

    > Ej... on kosztuje 60$

    Mialem na mysli bardziej fikusne softy w stylu bobcat cam czy inny solidworks.

    > Jeśli natomiast będziesz chciał
    > zrobić obudowę do tejże płytki, to bez CAM'a ani rusz.

    I to wlasnie mialem na mysli.

    > Wiesz, to nie o to chodzi by na siłę obejść jeden problem tego
    > programiku. Tam problemów jest sporo. Komunikacja z autorami - zerowa.
    > Ten projekt nie wyszedł poza fazę beta. Szkoda więc tracić czas na walkę
    > z wiatrakami.

    To nie jest obejscie.
    To jest opcja która standardowo jest ustawiona dla kogos innego niz projektant cad.
    Ja sie troche męczyłem zanim ja odnalazłem i po przestawieniu mam zawsze precyzyjną
    geometrię.

    Ale jak juz pisałem, nie chcesz, nie zmuszam. Mi pasuje, zachęcam. Tyle.