    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Ceny modułów WiFi
    Date: Mon, 26 Jan 2015 17:46:21 +0100

    Atlantis pisze:

    > A można kupić jedną taką kartę, na prywatną osobę, nie mając firmy?
    > Są jakieś analogiczne rozwiązania pre-paid?

    Kiedyś Plus miał prepaid o nazwie "Simdata". Znamienny tym, że GPRS
    i SMS-y były w nim tanie, a rozmowy drogie. Odwrotnie niż w bliźniaczym
    prepaidzie "Simplus" (nie pamiętam, czy w nim w ogóle mógł być GPRS).

    Przy pakietach SMS można zrozumieć i jakoś tłumaczyć skłonność operatorów
    do pewnych ograniczeń regulaminowych. Jeśli SMS kosztuje, dajmy na to,
    20 groszy, a miesięczny pakiet bez limitu -- dychę, to można uznać, że
    "bez limitu" oznacza "do urwania kciuka", a nie jeden SMS na sekundę
    w celu realizacji protokołu TCP/IP over SMS. Ale jeśli płacę za pakiet
    "dostęp do internetu, ileś MB", to już operator nie może mi stawiać
    warunków na przykład takich, że mogę sobie zaglądać na wszystkie strony,
    ale nie te z gołymi babami, portu 119 mam nie tykać, bo podejrzany,
    szyfrować też mi nie wolno, osobliwie na porcie 22, bo nie wiadomo,
    czy ja w ten sposób nie przesyłam danych z pomiaru stanu wód w Miedonii
    na Odrze z ostatniej doby (zamiast dyktowć je przez telefon i dać zarobić
    operatorowi na połączeniu głosowym). Jeśli więc (jako konsument) będę
    potrzebował tzw. małej mobilnej łączności z internetem, to poszukam
    takiego prepaida lub abonamentu, który da mi to najtaniej. I w nosie
    będę miał wyobrażenia autorów regulaminów na temat tego, co to jest
    "internet" i co to jest "telemetria".

    Przy okazji historyjka o tym, skąd się wzięła ta głupia nazwa "karta
    telemetryczna". Dawno dawno temu, jakeśmy robili system telemetryczny
    korzystający z SMS, jeden z pierwszych takich na świecie (tak, między
    innymi na *tych* modułach, ale to w końcowej fazie), to ludzie używali
    telefonów komórkowych głównie do gadania, a transmisji danych w ogóle
    w GSM nie było, poza dzwonioną 9600kbps rozliczaną czasowo. Tłumaczyłem
    jednemu z operatorów, że dobrze zrobi, jeśli pójdzie na rękę takim
    dziwnym klientom i da ofertę z jakimś ryczałtem za SMS, które przecież
    operatora i tak nic nie kosztują. Długo trzeba było tłumaczyć, zwłaszcza
    że na rozmowy przysyłali ludzi od marketingu, którym często padające
    słowo "telemetria" nic nie mówiło. No ale przyswoili, choć pewnie bez
    zrozumienia -- i tak to w pierwszej ofercie nazwali. A później inni
    skopiowali.

    Nazwa karty, to jedno, a zapisy w regulaminach (cytowane tu już przez
    kogoś), to drugie. Jeśli "Abonent zobowiązuje się do: [...] nieużywania
    Karty SIM/USIM w rozwiązaniach telemetrycznych", to i tak może używać
    karty w korporacyjnych sieciach taksówkowych, rozproszonych systemach
    rezerwacji i sprzedaży biletów, do realizacji płatności i fakturowania
    -- bo to wszystko *nie* są "rozwiązania telemetryczne".

    --
    Jarek