  • Data: 2018-11-30 23:57:13
    Temat: Re: Ciekawy ksztalt ścieżek. w odbiorniku gps
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.11.2018 o 16:19, Janusz pisze:
> [...]
    /a1_2.jpg
    IpierwszyLNE32984ddrugiV75NE3503M04_zpsf7124af5.jpg

    > Jeszcze tu ładne wnętrze
    > http://www.strony.toya.net.pl/maxcom/lnbd/MTIAP8Ti.j
    pg

    Bardzo ładna konstrukcja i piękna w swej prostocie :-)
    Idąc od lewej, ta duża dziura to "wlot" mikrofal, do którego przykręcony
    jest "wylot" falowodu anteny stożkowej. W dziurze są dwie anteny paskowe
    dla polaryzacji poziomej i pionowej. Z tyłu za tą dziurą powinien
    teoretycznie być dalszy ciąg falowodu z zamknięciem w odległości
    lambda/4 od tych antenek. Każda z anten ma swój wzmacniacz w.cz.
    (tranzystory z literą D na obudowie). Polaryzację odbieranej fali
    wybiera się przełączając zasilanie tylko do jednego ze wzmacniaczy
    (tranzystory z symbolem M6 zapewniające równocześnie stabilizację punktu
    pracy wzmacniaczy w.cz.). Sygnał ze wzmacniaczy w.cz. wchodzi na prosty
    "sumator mocy" na dwóch kondensatorach. Dalej sygnał idzie na drugi
    stopień wzmocnienia w.cz. Za nim piękny kamertonowy filtr środkowo
    przepustowy (tzw. hairpin filter). Jakby pomierzyć go dokładnie, to
    można wyliczyć jego częstotliwość środkową i pasmo. Za filtrem jest
    jakiś dziwny "łamaniec", który wygląda mi na pułapkę częstotliwości.
    Następnie sygnał wchodzi na mieszacz (tranzystor G). Dwa różowe
    pierścionki po prawej, to rezonatory dielektryczne. Tranzystory (Gr)
    pracują jako heterodyny o częstotliwości stabilizowanej rezonatorami
    dielektrycznymi. Na zdjęciu widać, że rezonatory mają różne średnice co
    sugeruje, że jest to konwerter dwupasmowy. Pasmo zmieniane przez
    przełączanie zasilania heterodyn. Sygnał z heterodyny idzie na przez
    sprzęgacz (dwie równoległe ścieżki - antenki) do mieszacza. Zastanawia
    mnie tylko punk doprowadzenia sygnału heterodyny do mieszacza... Z
    układu wynika, że tranzystor (G) w mieszaczu jest bipolarny npn, czyli
    wygnał wejściowy wpuszczony jest na bazę, emiter do masy, a sygnał
    heterodyny na kolektor ??? W sumie obiekt nieliniowy, to się jakoś
    wymiesza ;-) Z wyjścia mieszacza produkty przemiany wchodzą na
    mikropaskowy filtr dolnoprzepustowy i do wzmacniacza p.cz. na elemencie
    CH1

    Grzegorz