-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED!not-for-mail
From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
Date: Fri, 20 Mar 2015 10:23:17 +0100
Organization: news.chmurka.net
Lines: 58
Message-ID: <megot3$nln$1@srv.chmurka.net>
References: <g...@n...chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: 213.192.88.238
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: srv.chmurka.net 1426843363 24247 213.192.88.238 (20 Mar 2015 09:22:43 GMT)
X-Complaints-To: abuse-news.(at).chmurka.net
NNTP-Posting-Date: Fri, 20 Mar 2015 09:22:43 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-Priority: 3
X-Authenticated-User: PiotrGalka
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:679502
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
news:gof.pme.1426797626@news.chmurka.net...
> Pytanie - dlaczego? Co można zrobić w tym układzie, żeby to się nie
> powtórzyło? Chcę zwiększyć R5 (do 470R) i dodać równolegle do R3 zenerkę
> 10V.
Według mnie to jest to, co tam powinno być od samego początku.
Moim zdaniem radykanie podniesie odporność.
> Ale czemu to padło? Datasheet podaje dla tego tranzystora Vgss
> maksymalnie +/- 20V, tyle na pewno nie miałem w instalacji, bo niby skąd,
> od rozrusznika tak by skoczyło i akumulator by nie wygładził (niby jest
> jakaś impedancja kabli...)? Może przebił go za duży prąd ładujący bramkę
> (bo R5 za mały)?
>
Nigdy nie widziałem schematu motoru więc myślę po samochodowemu.
Wiem, że urządzenia robione do samochodu powinny zakładać, że na ich
zasilaniu mogą pojawiać się wysokie przepięcia (rzędu setek V).
Załóżmy, że IGN jest łączony czasowo ze stykiem włączającym
przekaźnik/siłownik zazębiający rozrusznik z kołem zamachowym i łączący
rozrusznik z akumulatorem (w samochodach tak kiedyś było, a czy obecnie to
nie idzie przez komputer to licho wie). Płynie tam (w uzwojeniu tego
przekaźnika) solidny prąd. Pod koniec rozruchu to połączenie jest
rozłączane. Nie sądzę, aby na uzwojeniu tego przekaźnika była dioda tłumiąca
przepięcia. Powstaje więc tam napięcie setek volt. W stacyjce skacze iskra
między odsuwającymi się właśnie stykami łączącymi IGN z tym przekaźnikiem.
Iskra oznacza chwilowe zwarcie IGN z naładowaną do setek Voltów pojemnością
własną uzwojenia przekaźnika. IGN jest od drugiej strony połączony z
akumulatorem. Jeśli indukcyjność połączenia z akumulatorem będzie taka sama
jak indukcyjność połączenia z przekaźnikiem to na IGN pojawi się (na bardzo
krótko) połowa napięcia występującego na uzwojeniu przekaźnika w momencie
przeskoku iskry.
Tak samo można opisać proces rozłączania rozrusznika tylko, że skacząca tam
iskra spowoduje pojawienie się dużego napięcia na stykach tego przekaźnika i
impulsu prądu (z naładowanej pojemności uzwojenia rozrusznika) wpływającego
do akumulatora. Prąd w tym impulsie jest znacznie większy niż prąd zasilania
rozrusznika (gdyby uzwojenia nie miały pojemności to prąd mógłby być tylko
taki jaki przez nie płynął wcześniej). Jak akumulator rozładowany to ma dużą
rezystancję szeregową. Pojawi się na niej duże przepięcie, które też dotrze
do IGN.
Czy na IGN większe jest to pierwsze, czy to drugie to nie mam pojęcia.
Przepięcia pojawiające się na bramce MOS mogą mieć dwa efekty - mogą go
uszkodzić, albo częściowo zdegradować jego strukturę czyniąc go bardziej
podatnym na uszkodzenie w przyszłości.
Czyli jak przepięcia są odpowiednio słabe (krótkie) to uszkodzenie jest
tylko kwestią ich ilości.
Czytałem kiedyś, że w jakiejś firmie robiącej maszyny (z elektronicznym
sterowaniem) jakiś marketingowiec wymusił na dyrekcji (bo klient nie może
przecież miesiąc czekać) sprzedaż kilku sztuk, z układami sterującymi które
były wcześniej badane ESD (w ramach CE). Wszystkie w ciągu roku padły i
strata reputacji była wielokrotnie wyższa niż gdyby klienci poczekali.
P.G.
Następne wpisy z tego wątku
- 20.03.15 10:28 J.F.
- 20.03.15 10:46 szod
- 20.03.15 11:00 J.F.
- 20.03.15 14:22 Dariusz Dorochowicz
- 20.03.15 19:14 Gof
- 21.03.15 07:38 Dariusz Dorochowicz
- 21.03.15 11:40 s...@g...com
- 23.03.15 08:00 Gof
- 30.03.15 14:55 EM
Najnowsze wątki z tej grupy
- System operacyjny dla 6800?
- Przyłączenie działki do sieci elektrycznej
- Działalność nierejestrowana/definicja sprzętu elektronicznego/misie i kolejki
- Smukły, długi ściągacz izolacji do kynaru
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
- Znów czary (albo niewiedza) - tym razem fotowoltaika
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- przeźroczyste koszulki
- Re: Win 10/11 nie lubi OKI
- Programator czasowy TUYA.
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-17 Bieruń => Administrator i wdrożeniowiec Lotus Notes/Domino <=