  • Data: 2018-03-09 15:33:01
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 9 marca 2018 11:26:00 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    3-mln-euro-spowolnil-europejskie-zegary/#dalej

    >To, że energia wycieka do rejonu SMM - Serbia, Macedonia, Czarnogóra
    >(Montenegro), wiedzieli od razu. Tylko pewnie trudno było coś
    >wyegzekwować.

    Wycieka ... chyba jest dostarczana.

    >Wyliczyli to na ok 3 mln euro.

    Wyliczyli, ale jak czytam, ze uzywaja ich do tranzytowania pradu, to
    trudno powiedziec czy dobrze wyliczyli.
    Albo gdy czytam ze "Serbowie nie placa".

    >No więc właśnie nie bardzo to mi pasuje. W jakiejś publikacji sieć
    >wręcz przyrównali do rozpędzania roweru - by zwiększyć częstotliwość,
    >potrzeba dostarczyć energii. Coś >na zwiększenie momentu pędu turbin,
    >z pewnością tak, ale to przecież chyba kropelka w stosunku do ogólnej
    >produkcji?

    W skali miesiecy na pewno - w atomowych sie mowilo, ze bezwladnosci
    turbin i generatorow na minute starczy, ale kto wie, czy nie przy
    malym obciazeniu.

    Tak mi sie wydaje, ze jak w dzialajacej elektrowni zakrecic
    kurek/przestac sypac do pieca, to generator sie przestawi o drobny kat
    i spadnie moc dostarczana do sieci, ale takze moment sily obciazajacy
    turbine.
    W skrajnym przypadku przejdzie do pracy silnikowej.
    Ale jak odkrecic, to musi jakos odwrotnie.

    Tylko ze do kompletu mamy jeszcze regulacje wzbudzenia - jak bedzie
    wieksze, to generator bedzie chcial wiecej mocy do sieci pchac, jak
    mniejsze, to mniej.
    Za tym oczywiscie powinna pojsc regulacja kurka turbiny, bo moc musi
    sie zgadzac.
    Jak sie kurka nie ruszy, to bedzie czestotliwosc rosnac lub malec.

    IMHO - mozna zmienic czestotliwosc nie ruszajac mocy, tylko
    odpowiednio dobierajac wzbudzenie.

    Ale system automatyki w elektrowni powinien sobie z tym radzic tak
    samo jak w poprzednich latach - oczywiscie jedna elektrownia niewiele
    moze, ale jak tak we wszystkich kurki odkreca lub zakreca ...

    Za to ... nie wiem czy obecnie jakies umowy nie obowiazuja.
    Elektrownia ma dyspozycje na 300MW, i nie dostarczy wiecej, chocby
    napiecie spadlo do 200V a czestotliwosc do 48Hz :-)
    Dopiero jak z sieci przyjdzie dyspozycja "dajcie wiecej - zaplacimy",
    to elektrownia podnosi wzbudzenie, odkreca kurek i dosypuje do pieca.

    >Nie byle kto, bo operator systemu, pisze o konieczności "zwrócenia
    >brakującej energii". W tej chwili "opracowują plan":
    >"The second step is now to develop a plan for returning the missing
    >energy to the system and putting the situation back to normal"
    >https://www.entsoe.eu/news-events/announcements/ann
    ouncements-archive/Pages/Deviations-affecting-the-av
    erage-frequency-in-the-Continental-European-Power-Sy
    stem-have-ceased;-ENTSO-E-working-on-step-2.aspx

    Nie rozumiem, co oni maja na mysli :-)

    Tak swoja droga - maja na tych podstacjach jakies regulatory, zeby np
    Turoszow puscil wiecej mocy do Zielonej Gory, a Belchatow mniej, czy
    te wielkie transformatory to bardziej na stale ustawione ?

    J.