    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czestotliwosc sieci
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 11 Mar 2018 21:27:14 +0100

    Dnia Sat, 10 Mar 2018 15:06:45 -0800 (PST), Grzegorz Redlarski
    napisał(a):
    > Przejrzałem jeszcze jeden dokument. W telegraficznym skrócie, co z niego wyłowiłem:
    >
    > Podają, że dla UCTE "SELF REGULATION of Load" zakłada się 1%/Hz, czyli że przy
    spadku częstotliwości o 1 Hz, pobór mocy spadnie o 1%.

    Tez mi sie to rzucilo.
    Ciekawe ... czy to znaczy, ze polowa mocy napedza silniki AC ?
    Bo zarowkom i grzalkom chyba wszystko jedno jaka czestotliwosc.

    Tak swoja droga - po wzroscie czestotliwosci, bez zmiany napiecia, to
    moc silnika asynchronicznego wzrosnie, czy spadnie ?

    > Przy odchyłkach +/- 20 mHz nic się nie robi.

    Chyba nie calkiem nic, bo jednak byla ta czestotliwosc stabilna.

    >Przy większych, produkowaną mocą wpływa się na częstotliwość.
    >
    > Średnia charakterystyka moc - częstotliwość wynosi 19500 MW/Hz.
    >
    > W celach gotowości regulacyjnej utrzymywana jest rezerwa mocy na
    > poziomie 3000 MW.

    Jedna duza elektrownia. Ale tez niecaly 1% mocy calego systemu.

    Z drugiej strony - ponoc w przerwie meczu Anglicy potrafia 10GW poboru
    wygenerowac - wszyscy wlaczaja czajniki.

    > Moc w głównym poziomie regulacji musi reagować proporcjonalnie do odchyłki
    częstotliwości.
    > Pierwszy poziom regulacji ma zadziałać w czasie do 15 s (50%), a
    > 100% do 30 s i działać aż zrównoważy go drugi poziom (do 15 minut).

    Ciekawy jestem - odkrecaja kurek, czy dorzucaja do pieca.
    przykrecony kurek to jednak pewna strata.

    Tak nawiasem mowiac - musza te czestotliwosc jakos zgrabniej mierzyc,
    bo zwykle zliczanie okresow dalo by wynik po ~100s, jesli wymagana
    rozdzielczosc 10mHz.

    > Kto kiedy pracuje w pierwszym poziomie, a kiedy w drugim, ustalane
    > jest na rok z góry.

    A nie tak, ze pierwszy stopien to maja realizowac wszyscy ?

    > Jest jeszcze poziom trzeci, a na końcu kontrola czasu (czyli to, co teraz wyrwało
    się spod kontroli).

    Ale czemu sie wyrwalo ?
    Mam dziwne wrazenie ze dziala, tylko po prostu sie pogodzili z ta
    utrata 6 minut.

    > Na końcu dokumentu jest tabelka z istotnymi wartościami.
    > https://www.entsoe.eu/fileadmin/user_upload/_library
    /publications/entsoe/Operation_Handbook/Policy_1_fin
    al.pdf

    J.