    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 12 Mar 2018 13:26:09 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czestotliwosc sieci
    From: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 marca 2018 21:48:28 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    godzinach 21:00 i 22:00, ale trochę też o 21:30, wystąpiły gwałtowne spadki
    częstotliwości, które później powoli się odbudowywały. Czyżby gdzieś coś dużego
    włączali o pełnych godzinach? Jakaś taryfa się włączała?

    /publications/entsoe/Operation_Handbook/Policy_1_App
    endix%20_final.pdf

    > Hm, wymiana nie powinna skutkowac zmiana czestotliwosci, bo to tylko
    > wymiana ... chyba ze przy okazji elektrownie odkrecaja kurki.

    Właśnie o to chodzi, że jedne odkręcają, inne przymykają. Łączna moc elektrowni
    nieregulacyjnych się zmienia do poziomu zaplanowanego na daną godzinę. W efekcie
    przestaje się bilansować produkcja z odbiorem. Pewien czas działa samoregulacja, ale
    to kosztem zmiany częstotliwości. Zmiana częstotliwości z kolei powoduje zmianę mocy
    z elektrowni regulacyjnej, niemniej to trwa pewien czas, no i też daje pewien błąd
    wynikający z zastosowania regulacji proporcjonalnej. Przyjmuje się, że jeśli el.
    regulacyjna będzie pracowała w skrajnym położeniu, błąd częstotliwości wyniesie
    (jeśli dobrze pamiętam) 0,18 Hz.
    Zmiany planowanej mocy na daną godzinę (czy też mniejsze jednostki, najmniejsza to
    kwadrans), mają się odbywać w 10-minutowym przedziale czasu - 5 minut przed, jak też
    do 5 minut po zadanym momencie czasu.

    Zastanawia mnie, dlaczego zastosowano tak prymitywny regulator jakim jest regulator
    proporcjonalny, a nie jakiś PID. Z regulatorem PID w energetyce też się spotkałem,
    wertując te najróżniejsze publikacje, ale chyba były to rozważania teoretyczne, albo
    może dotyczące mniejszego obszaru, czy wręcz pojedynczego bloku.

    Być może to jest główny powód uciekania fazy, że procedury nie przewidują innego
    sposobu regulacji. Jakiejś mocy zabrakło (z Kosowa) i elektrownia regulacyjna ma to
    kompensować. Nastawę częstotliwości systemowej nawet może zwiększyli, ale ta ma
    pracować w oparciu o aktualną odchyłkę, no i ta odchyłka musi być. A że jest ona
    większa od przewidzianej dla kompensacji czasu wartości 10 mHz, to czas ciągle
    ucieka...

    > J.

    gr3