  • Data: 2019-03-31 23:12:35
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 31 Mar 2019 22:24:38 +0200, Marek S napisał(a):

    > Wyznaję wyższe standardy :-)

    > Akurat monitor do d... znacznie lepiej cienie by prezentował. Czasem
    > widuję swoje prace na lapkach różnej maści. Zazwyczaj są mocno
    > rozjaśnione niż monitory graficzne.

    Jakbys mial porzadny monitor, liniowy z 14-bitami na kolor/pixel,
    to bys zobaczyl bez manipulacji :-P

    > Szpara między pustakami! Chyba zaświadczenie od księdza będzie potrzebne
    > :-D :-D Odpuść już tej szparze :-D

    Ale to przy okazji oznaka, ze kamera dobrze robi fotki, skoro
    prawidlowo rozpoznalem co widze :-)

    > A to co było jasne - przyciemnić. A to wszystko dokonać za pomocą
    > niesymetrycznej krzywej typu S, bo rozjaśnianie/przyciemnianie (czyli
    > brightness), z natury rzeczy liniowe, daje fatalne efekty. Kompresując
    > taką charakterystyką zbliżamy się do tego, co widzi nasze oko.
    >
    > Więc czarnego w żadnym przypadku nie wolno rozjaśniać. No chyba, że masz
    > na myśli utylizację zdjęcia w/g własnego przykładu :-D Całość staje się
    > do d... i nawet te rozjaśnione cienie są kompletnie nieczytelne bo ...
    > są rozjaśnione zamiast skompresowane.

    Nie wiem czemu nazywasz to kompresja ... choc moze i slusznie, wszak
    parie o szerokiej dynamice - od czarnego do ciemno szarego, zmieniamy
    w jakis jasny :-)

    > Zapewniam, że tylko z tego powodu informuję jakie było :-D

    > Ufff, wreszcie :-D A tyle pisania i demo było trzeba użyć zamiast
    > otworzyć oczy i popatrzeć :-D

    Popatrzylem na poczatku. Ale nie mialem 14-bitowego aparatu dla
    porownania :-)

    > Nie! Czy dokładając więcej bitowy przetwornik AC do fototranzystora
    > czynisz go lepszym elektrycznie???

    Dokladajac mniej bitowy przetwornik czynie go jednak gorszym :-)

    Przemysl co pisalem - rozjasniles fotke o powiedmy 3EV, i przestales
    widziec ciemnosc w ciemych partiach.
    Wiec majac 14-bitowy przetwornik, w tych ciemych partiach mielismy
    ciagle 11-bitow do dyspozycji, a to calkiem przyzwoicie.
    Oczywiscie zakladajac, ze matryca nie szumi na poziomie powiedzmy 6
    bitow.

    > Zaczynając ten wątek byłem o tym przekonany. Ale jeden z kolegów użył
    > argumentu, który zbił mnie z tropu i przyznałem mu rację: ilość poziomów
    > kwantyzacji zwykle skorelowana jest z zakresem dynamiki piksela, ale ta
    > korelacja niekoniecznie jest prawdziwa. Marketing ma tu pole do popisu.
    > Jemu ulegasz. Przykładowo: matryca jest kwantyzowana 14-bitowo, ale
    > szumi na 4-ostatnich bitach. Dało się skwantyzować? Dało!

    Dalo, ale widziales gdzies na pudelku "14-bitowy przetwornik" ?
    Czyli marketing tu nie mieszal.
    A ze szybkie przetworniki wielobitowe sa ciagle trudne/drogie, to
    pozostaje wierzyc inzynierom, ze bez powodu ich nie wsadzali.

    Na to sie jeszcze naklada jasnosc ogolna, przy jasnym obrazie moze te
    14-bit sie przyda, przy ciemnym niekoniecznie.

    > Druga rzecz, obrazowo: dajmy na to, że istnieją 2 różnej wielkości
    > piksele. Oba dają odpowiedź 0...1V ale szum mają na poziomie 0.2V.
    > Nasycamy oba. Mniejszy pomieści 256 fotonów ponad szum aby się nasycić,
    > a drugi 1024 przy tym samym czasie naświetlania. Niech 1 foton da nam 1
    > poziom kwantyzacji. W obu stosujemy przetwornik 10-bitowy. W tym
    > pierwszym przypadku przetwornik AC będzie zawierał puste przebiegi.

    Jakos tak, ale jesli to jest 256 tys fotonow ?

    > Trzecia rzecz: zwróć uwagę, że oba potrzebowały tyle samo czasu by się
    > nasycić ale dają lepszą rozdzielczość. Jeśli zwiększymy natężenie
    > padającego światła, to nic się nie zmieni, bo oba są już nasycone. Teraz
    > zmieniamy technologie większego piksela. Mniej szumi: np. 0.02V. Okazuje
    > się, że zaczyna "widzieć" więcej detali w cieniach więc możemy:
    >
    > a) Kwantyzować sygnał tą samą ilością bitów ale zwiększyć zakres
    > kwantyzowanych napięć do 0.02...1V zamiast 0.2...1V.

    No ... nie jestem pewien czy tak sie robi, oraz czy to istnie cos da.
    Owszem - w ciemnych partiach bedzie znacznie lepiej, ale to dlatego,
    ze pixel mniej szumi.

    > b) Dodatkowo dorzucić jeszcze ze dwa bity by uzyskać więcej poziomów
    > gradacji koloru.
    > W obu przypadkach ta "pianka" na zdjęciach da się identycznie dużo
    > lepiej wydobyć z cienia a ilość bitów przetwornika nie wpływa na zakres
    > dynamiki elementu optoelektrycznego.

    Za to wplywa, jesli matryca malo szumi, a przetwornik ma malo bitow
    :-)

    J.