    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy jest cos godnego uwagi z uC rodziny x86 ?
    Date: Fri, 08 Jan 2010 00:53:21 +0100

    Adam Dybkowski wrote:
    > Punkt c) - i tu leży pies pogrzebany. Aż takie masz ograniczenie?

    Wykonanie płytki 2 wartwy a 4 warstwy jest zasadniczo różne w kosztach.
    Dlatego mowa była o półamaroskiej zabawie.

    > Obecnie nawet co fajniejsze ARMy są tylko w BGA (a tu i przy 4 warstwach
    > jest nieciekawie), nie mówiąc już nic o większych prockach.

    Mimo to da się posklejać dzialajcy system uC na ARM na dwoch warstwach.
    Może więc da sie posklejać x86.

    > A na jakiej podstawie twierdzisz, że jądro Linuxa dla x86 jest
    > stabilniejsze od jądra pracującego np. na MIPS32 lub ARM11 czy
    > Cortex-A8?

    Z doswiadczenia. Jest sporo sterowników do różnych urzadzeń (głównie
    kart) które w wyniku niedostatecznego przetesotwania na innych
    architekturach po prostu nie dzialają. Problemy dotyczą Little/Big
    endian, problemów synchronizacji, rozmaru cache, problemów optymalizacji
    kompilatora (zapomniane volatile) itp. x86 jest o rzędy wielkosci lepiej
    przetesotwane niż cokolwiek innego na rynku.

    > Jednych i drugich rozwiązań jest na pęczki - MIPS: wiele
    > routerów, ARM11: praktycznie wszystkie komórki z Androidem oraz Maemo -
    > i jakoś się nie zawieszają z byle jakiego powodu (nie licząc sprzętu
    > D-Link'a).

    Jeśli posiadasz stabline i dobrze opisane hardware to nie ma problemu.
    Ale jesli chce wpiąc do mojej zabawki coś egzotycznego to pojawia sie
    problem stabilności strerownika na nie-x86. Może działa, a może
    developer na oczy nie widział ARMa i nie przetestował tego sterownika na
    nim. Wlasnie dlatego wypytuje o x86 - praktycznie wszystko pod Linuxa
    jest pisane i tesowane tam a nie na ARM/MIPS. Zapewnia to od reki
    pozbycie się wielu problemów.