  • 1. Data: 2010-01-07 23:11:42
    Temat: Czy jest cos godnego uwagi z uC rodziny x86 ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    MIPS/ARM/AVR32. No dobra. Ale ja chciałbym wiedziec czy ktoś może bawil
    się jakimś uC z rdzeniem x86 (przynajmniej 386). Co prawda prywatnie nie
    cierpie asemblera x86 (za bardzo przypomina okolice Z80 ;) to jednak
    doceniam masę gotowych i dobrych (przetestowanych) kompilatorów na ten
    target.

    Wiec pytanie moje brzmi:

    Co rynek uC może zaoferować półamatorowi ? Zalożenia:

    a) przynajmniej 386
    b) zgodność z hardware PC na poziomie przynajmniej UART oraz magistrali
    ISA (i/lub lepiej PCI)
    c) obudowa ktorą da się wkleić na 2 warstwy
    d) jak najmniej peryferiów, w zasadzie SoC.

    Jest coś godnego uwagi? Z chęcia bym pozerkał i ocenił czy warto coś w
    tym kierunku podziałać. Ma ktoś jakieś doświadczenia którymi może się
    podzielić?

    Nie ukrywam, że najbardziej "kręci" mnie możliwośc odpalenia normalnego
    jądra Linuxa choćby dlatego że dla x86 zapewne będzie najstabilniejsze.
    Oznacza to zewnętrzny RAM i jakąs metode komunikacji z pamięcią masową,
    robi się więc calkiem spory kawalek hardware, ale w zasadzie to samo mam
    z innymi procesorami.

  • 2. Data: 2010-01-07 23:42:40
    Temat: Re: Czy jest cos godnego uwagi z uC rodziny x86 ?
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

> [...]
    > ISA (i/lub lepiej PCI)
    > c) obudowa ktorą da się wkleić na 2 warstwy

    Punkt c) - i tu leży pies pogrzebany. Aż takie masz ograniczenie?
    Obecnie nawet co fajniejsze ARMy są tylko w BGA (a tu i przy 4 warstwach
    jest nieciekawie), nie mówiąc już nic o większych prockach.

> [...]
    > Oznacza to zewnętrzny RAM i jakąs metode komunikacji z pamięcią masową,
    > robi się więc calkiem spory kawalek hardware, ale w zasadzie to samo mam

    A na jakiej podstawie twierdzisz, że jądro Linuxa dla x86 jest
    stabilniejsze od jądra pracującego np. na MIPS32 lub ARM11 czy
    Cortex-A8? Jednych i drugich rozwiązań jest na pęczki - MIPS: wiele
    routerów, ARM11: praktycznie wszystkie komórki z Androidem oraz Maemo -
    i jakoś się nie zawieszają z byle jakiego powodu (nie licząc sprzętu
    D-Link'a).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2010-01-07 23:53:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > Punkt c) - i tu leży pies pogrzebany. Aż takie masz ograniczenie?

    Wykonanie płytki 2 wartwy a 4 warstwy jest zasadniczo różne w kosztach.
    Dlatego mowa była o półamaroskiej zabawie.

    > Obecnie nawet co fajniejsze ARMy są tylko w BGA (a tu i przy 4 warstwach
    > jest nieciekawie), nie mówiąc już nic o większych prockach.

    Mimo to da się posklejać dzialajcy system uC na ARM na dwoch warstwach.
    Może więc da sie posklejać x86.

    > A na jakiej podstawie twierdzisz, że jądro Linuxa dla x86 jest
    > stabilniejsze od jądra pracującego np. na MIPS32 lub ARM11 czy
    > Cortex-A8?

    Z doswiadczenia. Jest sporo sterowników do różnych urzadzeń (głównie
    kart) które w wyniku niedostatecznego przetesotwania na innych
    architekturach po prostu nie dzialają. Problemy dotyczą Little/Big
    endian, problemów synchronizacji, rozmaru cache, problemów optymalizacji
    kompilatora (zapomniane volatile) itp. x86 jest o rzędy wielkosci lepiej
    przetesotwane niż cokolwiek innego na rynku.

> [...]
    > routerów, ARM11: praktycznie wszystkie komórki z Androidem oraz Maemo -
    > i jakoś się nie zawieszają z byle jakiego powodu (nie licząc sprzętu

    Jeśli posiadasz stabline i dobrze opisane hardware to nie ma problemu.
    Ale jesli chce wpiąc do mojej zabawki coś egzotycznego to pojawia sie
    problem stabilności strerownika na nie-x86. Może działa, a może
    developer na oczy nie widział ARMa i nie przetestował tego sterownika na
    nim. Wlasnie dlatego wypytuje o x86 - praktycznie wszystko pod Linuxa
    jest pisane i tesowane tam a nie na ARM/MIPS. Zapewnia to od reki
    pozbycie się wielu problemów.

  • 4. Data: 2010-01-08 08:41:33
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Wykonanie płytki 2 wartwy a 4 warstwy jest zasadniczo różne w kosztach.
    > Dlatego mowa była o półamaroskiej zabawie.

    A w takim przypadku nie lepiej wstawić jakąś gotową mikro-płytę PC?

  • 5. Data: 2010-01-08 08:50:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:

    > A w takim przypadku nie lepiej wstawić jakąś gotową mikro-płytę PC?

    a) za duża nawet w wersjach mikro
    b) złacza zintegrowane więc upierdliwe do przedlużania
    c) za duzo zbednych ficzerów wcinających prąd
    d) za duzo pradu wcina w ogóle ;)
    e) i gdzie tu niby zabawa ;) ?

  • 6. Data: 2010-01-08 09:17:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > a) za duża nawet w wersjach mikro

    najmniejsze płyty mają 58x65mm

    > b) złacza zintegrowane więc upierdliwe do przedlużania

    są wersje z sygnałami wyprowadzonymi na krawędź

    > c) za duzo zbednych ficzerów wcinających prąd
    > d) za duzo pradu wcina w ogóle ;)

    producenci podają od 100mW w stanie spoczynku, do 1..2W pod obciążeniem.

    > e) i gdzie tu niby zabawa ;) ?

    Ale żeś wybredny.
    Co prawda p.m.e to nie nie p.l.ch-l, ale wydaje mi się, że taki tax
    pasuje do tego co szukasz:

    Rozmawiaja dwie uczennice podstawowki:
    - Sluchaj, co myslisz o tym Romku z 5c?
    - Ano, niespecjalnie... Przyszedl do mnie wczoraj, jedna buteleczke coli
    przyniosl, a ile pretensji! A to mu cycki za male, a to mu dupa za zimna...

  • 7. Data: 2010-01-08 12:04:40
    Od: stachu <o...@g...com>

    To może cię zainteresuje:

    http://bifferos.bizhat.com/

  • 8. Data: 2010-01-08 22:45:19
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 07/01/2010 23:11, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    > ISA (i/lub lepiej PCI)
    > c) obudowa ktorą da się wkleić na 2 warstwy
    > d) jak najmniej peryferiów, w zasadzie SoC.

    Rzuc okiem na 386EX (jesli jeszcze produkuja). A do zastosowan
    miniaturowych to moze Gumstix?

    --
    Jerry1111

  • 9. Data: 2010-01-08 22:59:53
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-08 23:45, Jerry1111 pisze:

    > Rzuc okiem na 386EX (jesli jeszcze produkuja). A do zastosowan
    > miniaturowych to moze Gumstix?

    Albo AMD Geode. Płytki z tym (i np. 256MB RAMu + złącze karty CF)
    potrafią być naprawdę malutkie. No ale zdecydowanie trzeba kupić gotowca
    bo to BGA.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2010-01-09 01:03:58
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    W dniu 10-01-08 23:45, Jerry1111 pisze:

    > Rzuc okiem na 386EX (jesli jeszcze produkuja).

    Tak z czystej ciekawosci, da sie to gdzies kupic w detalu? Bo nawet na
    ebayu nie widze, chyba, ze nieodpowiednio szukam.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate