  • 21. Data: 2014-04-28 10:56:14
    Temat: Re: Czy regulować prąd dla ogniwa Peltiera?
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-04-27 20:36, Zachariasz Dorożyński pisze:

    > Wymuś w tej lodowce niską temperaturę wkładami chłodzącymi, takimi co się w lodowce
    je zamraża. Ogniwo niech będzie tylko do doregulowania.

    Tak to się dzieje do tej pory ale chciałbym poprawić moc chłodzenia i
    zrezygnować z wkładów chłodzących. Obecnie po włożeniu wkładów
    zmrożonych do -18st.C jest czasami aż za zimno. A ja mając jakieś tam
    możliwości zabawy elektroniką chciałem coś poprawić samemu.
    Obecnie już wiem że o.Peltiera uzyska max. sprawności jeśli natężenie
    prądu osiąga pewną optymalną wartość. I warto je ograniczyć.

    > Czy czasami taka lodówka do leków nie powinna mieć jakiegoś atestu
    Nie.
    Ale rejestrator temp. który muszę w niej umieścić upewnia zlecającego
    przewóz że towar był właściwie przechowywany.

    Pozdr. PK.

  • 22. Data: 2014-04-28 10:58:02
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-04-27 20:59, John Smith pisze:

    > Zacznij od studiowania norm w tym zakresie (jeśli chcesz zrobić
    > produkcję).
    > K.

    :) Jak bym chciał zrobić produkcję to pytał bym raczej po mandaryńsku
    i w kraju środka.

    Pozdr.PK.

  • 23. Data: 2014-04-28 11:12:05
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.04.2014 22:54, schrieb Zachariasz Dorożyński:

    > Moje prywatne zdanie uległo drobnej modyfikacji. Do leków to musi być lodówka
    zrobiona przez takiego fachowca co o nic nigdy na żadnej grupie dyskusyjnej się nie
    spyta.

    A to wcale tak nie całkiem jest. Zapytać to i fachowiec zapyta i wcale
    nie jest to ujma na honorze.

    Co do meritum, to robiłem na ogniwach Peltiera chłodnicę do powietrza
    właśnie do celów medycznych. Najważniejsze jest dobre chłodzenie strony
    gorącej. Im więcej, tym lepiej. Osobiście osiągnąłem delta-T 40K, ale
    przy małym wysileniu ogniw. Urządzenie miało chłodzić strumień powietrza
    (max. 10l/min) do 0C, przy temperaturze wlotowej max. 40C. Zastosowałem
    dwa moduły po 40W każdy. Druga sprawa to regulacja. Nie można stosować
    stabilizatorów impulsowych, bo wtedy sprawność idzie się kochać. Zresztą
    sensu to specjalnie nie ma, bo bezwładność komory chłodzonej jest tak
    duża, że wystarczy załączanie i wyłączanie peltierów z taktem
    kilkunastosekundowym (max. 1s). Co do regulacji prądu, to jest ona w
    zupełności zbędna. Moje peltiery miały Umax 18V, ja je załączałem
    tranzystorami MOS na 12V, regulator z histerezą 1K i czujnikiem na
    wylocie powietrza. Można by było się pokusić o lepsze osiągi, ale nie
    było takiej potrzeby, a regulator się wtedy komplikuje (trzeba stosować
    algorytmy prognozujące, choć z małym kontrolerkiem da się to zrobić dość
    prosto, znając charakterystykę komory).

    Waldek

  • 24. Data: 2014-04-28 14:18:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

> [...]
    > Obecnie już wiem że o.Peltiera uzyska max. sprawności jeśli natężenie
    > prądu osiąga pewną optymalną wartość. I warto je ograniczyć.

    Pamiętaj tylko żeby nigdy nie przerywać całkowicie prądu (czysty PWM),
    jakaś wartość minimalna ustalona np przez rezystor musi płynąć albo
    peltier będzie w tych krótkich momentach działać w drugą stronę.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 25. Data: 2014-04-28 17:34:19
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Paweł Kasztelan <P...@g...com> wrote:

> [...]
    > zrezygnować z wkładów chłodzących. Obecnie po włożeniu wkładów
    > zmrożonych do -18st.C jest czasami aż za zimno.

    Jak (tylko) czasami, to raczej nie masz szans na cokolwiek z przeciętną lodówką
    peltierowską.

> [...]
    > Obecnie już wiem że o.Peltiera uzyska max. sprawności jeśli natężenie
    > prądu osiąga pewną optymalną wartość. I warto je ograniczyć.

    To nadal mało wiesz. Sprawność to mają maksymalną przy niemal zerowym
    prądzie, a w dodatku przy delta T=0 - czyli nic z tego praktycznie nie
    wynika.

    Ciebie interesuje moc chłodząca. Moduły, do których podałeś linka w
    pierwszym poście, osiągają wg danych katalogowych maksimum mocy chłodzenia
    przy prądzie maksymalnym :)

    I tego się trzymaj.

    Pozdrawiam.

  • 26. Data: 2014-04-28 19:31:53
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-04-28 17:34, Mirosław Kwaśniak pisze:

    > Ciebie interesuje moc chłodząca. Moduły, do których podałeś linka w
    > pierwszym poście, osiągają wg danych katalogowych maksimum mocy chłodzenia
    > przy prądzie maksymalnym :)

    I właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem. Dziękuję.
    Poczytałem to :
    http://elportal.pl/pdf/2003/edw_2003_02_s13.pdf
    i dlatego pytałem o natężenie prądu. Ale w tym projekcie były użyte
    ogniwa rosyjskiej produkcji więc może lepsze ale nie tak proste w
    zastosowaniach.

    Pozdrawiam. PK.

  • 27. Data: 2014-04-28 21:37:45
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Paweł Kasztelan <P...@g...com> wrote:

    > I właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem. Dziękuję.

    http://www.hebeiltd.com.cn/peltier.datasheet/TEC1-12
    705.pdf
    http://www.thermonamic.com/TEC1-12705-English.PDF
    http://www.farnell.com/datasheets/301459.pdf

> [...]
    > i dlatego pytałem o natężenie prądu. Ale w tym projekcie były użyte
    > ogniwa rosyjskiej produkcji więc może lepsze ale nie tak proste w

    To wszystko prawda, ale w realu istnieją inne fizyczne ograniczenia i moduły
    TEC1 albo zostały zaprojektowane tak "nowocześnie", że więcej prądu nie
    wytrzymają albo prodecent zdefiniował Imax na szczycie mocy chłodzącej.

  • 28. Data: 2014-04-30 12:15:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "John Smith" napisał w wiadomości
    On 26-04-2014 16:02, Paweł Kasztelan wrote:

> [...]
    >regulacji dwustawnej.
    >To układ regulacji otwartej opartej na charakterystyce statycznej.

    Jakos tak to zapewne dziala - sam Peltier wystarczajaco dobrze
    ogranicza prad i pracuje na maksa, bo i tak nie wydala.

    Gdyby jednak byla regulacja chocby dwustanowa ... na czesci omowej
    straty sa I^2*R, lepiej puscic 1A, niz 2A z wypelnieniem 50%.

    J.

  • 29. Data: 2014-04-30 12:27:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" napisał w wiadomości

    >Tak to się dzieje do tej pory ale chciałbym poprawić moc chłodzenia i
    >zrezygnować z wkładów chłodzących. Obecnie po włożeniu wkładów

    Jesli "poprawic" rozumiec jak "zwiekszyc", to tylko przetwornica
    podnoszaca napiecie i prad do maksymalnej cie uratuje.

    >zmrożonych do -18st.C jest czasami aż za zimno.

    I tu jest miejsce na regulacje pradu.

    A i tak chyba swietne osiagniecie - te -18 to gdzies blisko ich
    maksymalnej wydajnosci.
    Dalsza poprawa juz wiatrakami po goracej stronie.

    >Obecnie już wiem że o.Peltiera uzyska max. sprawności jeśli natężenie
    >prądu osiąga pewną optymalną wartość. I warto je ograniczyć.

    Ale na sprawnosci to raczej malo ci zalezy.
    Najpierw musi miec odpowiednia moc chlodzaca, temperature, a sprawnosc
    to tylko w urzadzeniach przenosnych istotna :-)

    Tym niemniej zamiast dwustanowego regulatora lepszy regulowany prad.

    J.

  • 30. Data: 2014-04-30 12:29:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości
> [...]
    >PWM), jakaś wartość minimalna ustalona np przez rezystor musi płynąć
    >albo peltier będzie w tych krótkich momentach działać w drugą stronę.

    Grzal bedzie bez zasilania ? Tak dobrze to nie ma.

    A przepuszczal cieplo z otoczenia ... caly czas to robi, tylko pod
    pradem to zjawisko jest schowane pod efektem chlodzacym.

    J.