    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Date: Tue, 16 Feb 2010 09:33:13 -0600

    "Robbo" <n...@y...com> wrote in message
    news:hl96ir$rgs$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
    > nie pominąłem jakichś ważnych danych?
    > Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?

    Pominąłeś bardzo istotną kwestię...

    Poza finansami, które dziś przy obecnych cenach paliw
    płynnych dają wymierną korzyść finansową dla użytkownika
    takich samochodów musisz wziąć pod uwagę że w samochodzie
    ze silnikiem spalinowym MUSISZ spalać paliwa kopalne...
    Czy to jest benzyna czy olej napędowy - wkrótce się one
    skończą... Produkcja paliw płynnych które byłyby alternatywą
    dla paliw kopalnych jest bardzo droga i energo-żerna (alkohol
    czy olej roślinny do diesli).
    Natomiast samochód z napędem elektrycznym NIE JEST
    zależny od paliw kopalnych bo prąd można uzyskiwać na
    wiele róznych sposobów - czy to w elektrowniach wodnych
    czy wiatrowych, ale też z energii atomu czy energii słonecznej
    czy też energii chemicznej w różnych "fuel cell" (wodorowe, itp).
    Ta niezależność od kończących się paliw kopalnych jest tutaj
    głównym mechanizmem napędowym koniunktury na taki
    sposób napędu...

    Poczytaj sobie o samochodzie Chevrolet Volt (w Europie
    znanego pod nazwą Opel Ampere) jak tam napęd na koła
    jest realizowany wyłącznie przez silnik elektryczny czerpiący
    energię z baterii litowo jonowych a zasięg samochodu jest
    przedłużany przez zastosowanie generatora prądu na silniku
    spalinowym. Ten generator może być wymieniony na jakiś
    fuel cell czy inny sposób generowania energii elektrycznej,
    łącznie z wyrzuceniem go kompletnie po okresie przejściowym
    gdzie rozwiąże się dzisiejsze nieistnienie stacji ładujących
    takie auta elektrycznością co ogranicza ich zasięg na bateriach.