  • 1. Data: 2010-02-14 15:47:01
    Temat: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    Witam,

    Zastanawiałem się ostatnio nad energooszczędnością
    samochodów z napędem elektrycznym. Taki pojazd
    jest zapewne dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców
    miast, gdyż nie smrodzi im pod nosem. Mnie jednak
    interesowało czy w skali naszego globu popularyzacja
    samochodów elektrycznych wpłynie na zmniejszenie
    zużycia energii i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.

    Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
    założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):

    Sprawność silnika spalinowego = 35%

    Sprawność silnika elektrycznego = 90%
    Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
    Straty podczas przesyłania prądu = 5%
    Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%

    Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
    (a raczej cały układ począwszy od pozyskania
    energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
    miał sprawność ponad 2 razy większą niż
    samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
    nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
    paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
    to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
    dodatkowe punkty.

    Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
    nie pominąłem jakichś ważnych danych?
    Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?

    Robbo

  • 2. Data: 2010-02-14 16:25:34
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 14 Feb 2010 16:47:01 +0100, Robbo napisał(a):

    > Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
    > nie pominąłem jakichś ważnych danych?

    Za wikipedią - Sprawność elektrowni cieplnych nie przekracza 60%.
    Zysk polega na tym że coraz większą część mocy oddają elektrownie jądrowe.
    A w przyszłości może termojądrowe oraz różne formy tzw. ekologicznej
    energi, przede wszystkim słonecznej. Wszystkie mają również niewysoka
    sprawność lecz nie emitują CO2, z czym jest pewien kłopot. Nie zużywają też
    paliw kopalnych o ograniczonej ilości oraz przydatnych bardziej do czego
    innego.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2010-02-14 16:39:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robbo wrote:

> [...]
    > to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
    > dodatkowe punkty.
    >
    > Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach

    Oczywiscie

    > Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?

    nic

    Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
    Oprocz tego przesadzasz ze sprawnoscia turbin.

    Waldek

  • 4. Data: 2010-02-14 16:41:08
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    Możnaby się jeszcze zastanowić ile energii traci się na hamowanie i
    bezensowne rozpędzanie auta w mieście, jaką część można odzyskać
    silnikiem elektrycznym. Albo ile można stracić prowadząc dynamicznie.
    Ja od dawna postuluję, że gdyby wszystkie autka były lżejsze... Bo jak
    tylko część, to łatwo się zabić.

  • 5. Data: 2010-02-14 16:46:14
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    ja sie dolaczam do pytania, ale troche z innej strony ...

    jakie akumulatory stosuje sie w samochodach elektrycznych? obecnie
    najlepsze wytrzymuja okolo 10-12lat, wiec chyba nie jest tak zupelnie
    tanio - prawdopodobnie wymiana akumulatorow na nowe to spory wydatek i
    nie bedzie to tak super oszczednie i ekologicznie jak niektorzy mowia ...

  • 6. Data: 2010-02-14 17:42:01
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    > Oprocz tego przesadzasz ze sprawnoscia turbin.

    Informację o sprawności turbin wziąłem stąd:

    "Może wtrącę do dyskusji swoje 3 grosze. Pracuje w jednej z elektrociepłowni
    w Warszawie. Turbiny parowe mają tym wyższą sprawność im większa moc na wale
    (no i konstrukcja samego ułopatkowania). Turbiny z lat 50 rozwijają moc 35
    MW przy sprawności 65-70 % (Para 9,5 MPa i 500 C). Nowoczesna (z roku 2005)
    o mocy 97 MW ma 90%. Małe turbinki napędowe o mocy koło 60 kW rozwijają
    sprawność najwyżej 50 % (i więcej się nie da bo praw fizyki nie
    przeskoczymy). Turbinka o mocy pojedynczych kilowatów o której tu mowa
    raczej rewelacyjnej sprawności nie będzie mieć."

  • 7. Data: 2010-02-14 17:53:13
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    > Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.

    Rozumiem. Nie uwzględniłem akumulatora.
    Na Wikipedii napisano, że sprawność akumulatora to 60%,
    zatem zamiast wyliczonych 76,95% będzie 46,17%.

    Jeśli przyjąć, że sprawność turbiny jest niższa niż to co udało
    mi się znaleźć (czyli 90%), to będzie jeszcze mniej niż 46,17%.
    Załóżmy, że sprawność turbiny (elektrowni cieplnej) to 60%.
    Wtedy mamy 30,78%.

    W obliczeniach wziąłem jedynie sprawność samego silnika
    spalinowego, bez uwzględnienia strat związanych z produkcją
    i dystrybujcą paliwa. Niemniej może i tak okazać się, że sprawność
    układu bazującego na prądzie elektrycznym będzie niższa niż
    układu bazującego na silniku spalinowym.

  • 8. Data: 2010-02-14 17:59:56
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robbo wrote:

> [...]
    > mi się znaleźć (czyli 90%), to będzie jeszcze mniej niż 46,17%.
    > Załóżmy, że sprawność turbiny (elektrowni cieplnej) to 60%.

    60% to juz baaardzo duzo. Nowoczesne turbiny osiagaja 50%, 60% chca
    osiagnac. Te 90% to sprawnosc kompletnego systemu z wykorzystaniem energii
    cieplnej wychodzacej z turbiny, jeszcze przed chlodzeniem.

    Obecnie stosowane akumulatory maja szacowana zywotnosc rzedu 3 lat. Cena
    tych akumulatorow to ok. 60-70% ceny pojazdu.

    Jak na razie samochod elektryczny przegrywa, ale moze bedzie lepiej

    Waldek

  • 9. Data: 2010-02-14 18:21:24
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    Tak na marginesie, to w TV Trwam oglądałem wykład,
    w którym mówiono, że emisja szkodliwych substancji
    przez samochody jest niczym w porównaniu do emisji
    powodowanej przez zasilane mazutem duże statki.

  • 10. Data: 2010-02-14 18:21:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Sunday, February 14, 2010, 5:25:34 PM, you wrote:

> [...]
    > paliw kopalnych o ograniczonej ilości oraz przydatnych bardziej do czego

    Ale kogo tak naprawdę obchodzi emisja CO2? Handlarzy pakietami
    dozwolonej emiskji chyba już jedynie...

    CO2 NIE JEST szkodliwy dla środowiska. Jego istnienie w atmosferze
    jest _konieczne_ dla normalnego funkcjonowania całej biosfery. Jego
    udział jako gazu cieplarnianego jest znikomy - o wiele większe
    znaczenie ma metan i gazowy podtlenek wodoru ;P

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl