-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!n
ews2.glorb.com!npeer03.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me
.highwinds-media.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostr
ada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.p
l!not-for-mail
From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Followup-To: pl.misc.elektronika
Date: Wed, 17 Feb 2010 14:54:22 +0100
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 80
Message-ID: <hlgt54$rlm$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <hl96ir$rgs$1@nemesis.news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: bwv190.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="ISO-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8Bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1266415588 28342 83.18.229.190 (17 Feb 2010
14:06:28 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 17 Feb 2010 14:06:28 +0000 (UTC)
User-Agent: KNode/4.3.3
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:582287
[ ukryj nagłówki ]Robbo wrote:
> Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
> założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
>
> Sprawność silnika spalinowego = 35%
>
> Sprawność silnika elektrycznego = 90%
> Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
> Straty podczas przesyłania prądu = 5%
> Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
>
> Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
> (a raczej cały układ począwszy od pozyskania
> energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
> miał sprawność ponad 2 razy większą niż
> samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
> nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
> paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
> to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
> dodatkowe punkty.
zakladam ze rozwazasz ze samochod elektryczny = trolejbus?
prawdziwy samochod elektryczny wymaga jeszcze baterii -
ktorych koszt produkcji jest zalezny od technologii w jakiej sa wykonane.
moze w skrocie imho brakujace dodatkowe parametry zyskow elektrykow :
1)mniej smarow, mniej lozysk, mniejsza awaryjnosc
(zakladajac silniki w piastach kol - samochod taki nie
ma skrzyni biegow, itd) - koszt wytworzenia kazdego z
elementow redukowanych z auta spalinowego to rowniez koszt
energii - do wyprodukowania czesci zamiennych potrzebna jest energia.
2)w zwiazku z powyzszym - wieksza sprawnosc ukladu napedowego - sprawnosc
silnika spalinowego to ~40% w IDEALNYCH warunkach, a przeciez dochodza
jeszcze straty zwiazane z :
-alternatorem (straty w uzwojeniach,
energia potrzebna rozrusznikowi na rozruch)
-przelozeniem (sprawnosc skrzyni biegow to duzo ponizej 90%)
-chlodzeniem (poza maluchem auta zwykle uzywaja wymuszonego obiegu,
a auta z obiegiem 'pasywnym' zwykle rozwiazuja go kosztem areodynamiki)
a teraz z kolei brakujace straty elektrykow :
1)sprawnosc 'przesylu' energii wynosi ~5% (realnie to ~10%)
tylko w przypadku trolejbusow - czyli pojazdow uzywajacych 'trakcji' takiej
jak tramwaje.
w przypadku uzycia baterii sprawnosc spada ponizej 40%
(ladowanie/rozladowanie, elektronika z tym zwiazana)
2)sprawnosc silnika elektrycznego to nie 90% , a 40-70%, w zaleznosci
od wykonania i obrotow. 90% mozna uzyskac tylko w laboratorium albo uzywajac
duzych przelozen (wiec straty na przelozeniu...)
3)koszt produkcji baterii - zdaje sie ponad 90% kosztu wytworzenia
akumulatora olowiowego to koszt jego.. formowania (czyli wstepnego
ladowania) . ten koszt - to energia zuzyta w tym procesie.
inne technologie nie sa wcale duzo tansze, aczkolwiek trzeba przyznac ze
zaleta jest ze akumulatora mozna uzyc w zasadzie 'dowolnego' , tzn. jesli
mieszkasz w kraju w ktorym jest tani lit - jezdzisz na litowkach. jesli
mieszkasz w kraju w ktorym recycling olowiowek nie stanowi problemu a tobie
nie zalezy na mega zasiegu - uzywasz olowiowek i mozesz zmieniac je nawet po
kazdej jezdzie. jesli masz kraj bogaty w aluminium czy cynk ... itd.
tak czy siak nie ma akumulatora idealnego - w najlepszym przypadku
wytrzymuja 1000, w najgorszym - tylko 1-2 cykle... czyli albo zmieniamy
akumulator raz na rok, albo po kazdej jezdzie, albo cos pomiedzy (np.
kilkaset cykli)
ad wiekszej ilosci praktycznych danych :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Solaris_Trollino_12
mysle ze firma ktora je produkuje udzieli wiecej informacji n/t. kosztow
eksploatacji .
--
Następne wpisy z tego wątku
- 17.02.10 14:09 Piotr \"Curious\" Slawinski
- 17.02.10 15:14 Pszemol
- 17.02.10 18:28 J.F.
- 17.02.10 18:47 J.F.
- 17.02.10 19:13 J.F.
- 17.02.10 19:16 Jan Górski
- 17.02.10 19:27 Pszemol
- 17.02.10 19:30 Pszemol
- 17.02.10 19:09 Jaroslaw Berezowski
- 17.02.10 20:51 Jarosław Sokołowski
- 17.02.10 21:08 J.F.
- 17.02.10 21:09 J.F.
- 17.02.10 23:34 Jaroslaw Berezowski
- 17.02.10 23:36 Jaroslaw Berezowski
- 18.02.10 00:26 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- supercap
- Procesor NMOS i karta CF
- Jak sprawdzic uC
- radyjko znalazłem
- Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
- LED
- System operacyjny dla 6800?
- Przyłączenie działki do sieci elektrycznej
- Działalność nierejestrowana/definicja sprzętu elektronicznego/misie i kolejki
- Smukły, długi ściągacz izolacji do kynaru
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
Najnowsze wątki
- 2024-05-26 O co chodzi?
- 2024-05-26 PJ autobus-tramwaj
- 2024-05-26 Renault Trafic i lampka z czerwonym STOP
- 2024-05-26 cena pięciocyfrowa
- 2024-05-26 Re: Jak dobra KE "okrada" złą Rosję "dla Ukrainy"
- 2024-05-25 supercap
- 2024-05-25 Sulzbach => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Re: znów ten wrocław