eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCzy samochód elektryczny jest oszczędny? › Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!n
    ews2.glorb.com!npeer03.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me
    .highwinds-media.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostr
    ada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.p
    l!not-for-mail
    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Followup-To: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 17 Feb 2010 14:54:22 +0100
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 80
    Message-ID: <hlgt54$rlm$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    References: <hl96ir$rgs$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: bwv190.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="ISO-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8Bit
    X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1266415588 28342 83.18.229.190 (17 Feb 2010
    14:06:28 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 17 Feb 2010 14:06:28 +0000 (UTC)
    User-Agent: KNode/4.3.3
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:582287
    [ ukryj nagłówki ]

    Robbo wrote:
    > Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
    > założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
    >
    > Sprawność silnika spalinowego = 35%
    >
    > Sprawność silnika elektrycznego = 90%
    > Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
    > Straty podczas przesyłania prądu = 5%
    > Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
    >
    > Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
    > (a raczej cały układ począwszy od pozyskania
    > energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
    > miał sprawność ponad 2 razy większą niż
    > samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
    > nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
    > paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
    > to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
    > dodatkowe punkty.

    zakladam ze rozwazasz ze samochod elektryczny = trolejbus?

    prawdziwy samochod elektryczny wymaga jeszcze baterii -
    ktorych koszt produkcji jest zalezny od technologii w jakiej sa wykonane.

    moze w skrocie imho brakujace dodatkowe parametry zyskow elektrykow :

    1)mniej smarow, mniej lozysk, mniejsza awaryjnosc
    (zakladajac silniki w piastach kol - samochod taki nie
    ma skrzyni biegow, itd) - koszt wytworzenia kazdego z
    elementow redukowanych z auta spalinowego to rowniez koszt
    energii - do wyprodukowania czesci zamiennych potrzebna jest energia.


    2)w zwiazku z powyzszym - wieksza sprawnosc ukladu napedowego - sprawnosc
    silnika spalinowego to ~40% w IDEALNYCH warunkach, a przeciez dochodza
    jeszcze straty zwiazane z :
    -alternatorem (straty w uzwojeniach,
    energia potrzebna rozrusznikowi na rozruch)
    -przelozeniem (sprawnosc skrzyni biegow to duzo ponizej 90%)
    -chlodzeniem (poza maluchem auta zwykle uzywaja wymuszonego obiegu,
    a auta z obiegiem 'pasywnym' zwykle rozwiazuja go kosztem areodynamiki)


    a teraz z kolei brakujace straty elektrykow :

    1)sprawnosc 'przesylu' energii wynosi ~5% (realnie to ~10%)
    tylko w przypadku trolejbusow - czyli pojazdow uzywajacych 'trakcji' takiej
    jak tramwaje.
    w przypadku uzycia baterii sprawnosc spada ponizej 40%
    (ladowanie/rozladowanie, elektronika z tym zwiazana)

    2)sprawnosc silnika elektrycznego to nie 90% , a 40-70%, w zaleznosci
    od wykonania i obrotow. 90% mozna uzyskac tylko w laboratorium albo uzywajac
    duzych przelozen (wiec straty na przelozeniu...)

    3)koszt produkcji baterii - zdaje sie ponad 90% kosztu wytworzenia
    akumulatora olowiowego to koszt jego.. formowania (czyli wstepnego
    ladowania) . ten koszt - to energia zuzyta w tym procesie.
    inne technologie nie sa wcale duzo tansze, aczkolwiek trzeba przyznac ze
    zaleta jest ze akumulatora mozna uzyc w zasadzie 'dowolnego' , tzn. jesli
    mieszkasz w kraju w ktorym jest tani lit - jezdzisz na litowkach. jesli
    mieszkasz w kraju w ktorym recycling olowiowek nie stanowi problemu a tobie
    nie zalezy na mega zasiegu - uzywasz olowiowek i mozesz zmieniac je nawet po
    kazdej jezdzie. jesli masz kraj bogaty w aluminium czy cynk ... itd.

    tak czy siak nie ma akumulatora idealnego - w najlepszym przypadku
    wytrzymuja 1000, w najgorszym - tylko 1-2 cykle... czyli albo zmieniamy
    akumulator raz na rok, albo po kazdej jezdzie, albo cos pomiedzy (np.
    kilkaset cykli)

    ad wiekszej ilosci praktycznych danych :
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Solaris_Trollino_12
    mysle ze firma ktora je produkuje udzieli wiecej informacji n/t. kosztow
    eksploatacji .



    --

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: