    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Date: Thu, 21 Dec 2023 18:22:58 +0100
    <uld5v7$mdn$2$nadir@news.chmurka.net>
    <1cy1jte0iwca5.9kuqhxlqjz4p$.dlg@40tude.net>
    <ulg4se$qi3$1$nadir@news.chmurka.net>
    <t...@4...net>
    <1...@g...com>
    <mz4oxyeho2a8.12rv4s4tzyrp$.dlg@40tude.net>
    <2...@g...com>
    <l...@4...net>
    <ulstl1$o9e$1$nadir@news.chmurka.net>
    <7rm8v8rodxjw$.psz4ubie4gms$.dlg@40tude.net>
    <ulvfd6$qsm$1$nadir@news.chmurka.net>

    On Wed, 20 Dec 2023 20:38:04 +0100, nadir wrote:

    > No to nie było jednego uniwersalnego rozwiązania. W przypadku central
    > mechanicznych ich rozbudowa nie była prosta i w zasadzie stawiano
    > centralę na tu i teraz z pewnym zapasem.

    No i były te centrale, i budynki dla nich ...

    > Centrale elektroniczne i
    > cyfrowe były już projektowane i budowane w taki sposób, żeby dało się
    > powiększać ich pojemność w przyszłości.

    A teraz w istniejącej sieci chcemy wywalic te stare elektromechaniczne
    i postawic cyfrowe ... w kazdym budynku jedna cyfrowa,
    czy taka cyfrowa moze obsłuzyc koncentratory w kilku
    okolicznych budynkach central.
    Tzn wiemy, że może, ale jak to robiono w latach 90-tych w TP ...

    > A to chwaliły się w latach 90' różne Nortele, Alcatele czy Lucenty, że
    > pobudowali centrale na 100-150tys. abonentów, coś mi w głowie świta
    > Singapur, Tajwan czy Hongkong, w każdym razie jakiś azjatycki tygrys.

    A jakies New Jorki czy Paryże ?

    > A to już różnie bywało, generalnie zamiast mechanicznej 10k stawiano od
    > razu nową na powiedzmy 15-20k, bo taki był popyt i ssanie. Ale czasem
    > likwidowano centralę mechaniczną i w jej miejsce stawiano wynos jakieś
    > innej pobliskiej centrali cyfrowej, też ze zwiększoną pojemnością.

    No własnie ...

    > Tak to najczęściej wygląda.

    e-miedzynarodowe.html

    > Ale EMNA to była centrala międzynarodowa/tranzytowa, ona obsługiwała
    > ruch międzyoperatorski, abonenci byli tylko na potrzeby własne TPSA/Orange.

    Tylko tak jakos dziwnie napisali.
    Tych MN chyba nigdy nie było dużo, więc likwidacja przedostatniej to
    jakby żaden news.
    Moze to faktycznie ostatnia centrala cyfrowa "tradycyjna", bo lokalne
    Orange wymienił juz dawniej, a MN zostały, bo to dwustronnych
    uzgodnien wymaga.

    No chyba że ... te ch* operatorzy, zamiast grzecznie płacic umówione
    stawki, to sie od dawna przestawili w ruchu MN na VoIP i wpuszczają
    ruch jakos bokiem, za ułamek ceny :-)
    I to centrale MN nie są już potrzebne :-) ?

    J.