    From: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy warto tulejki i soczewki do Canona A720?
    Date: Sat, 25 Jun 2011 17:14:54 +0200

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:iu4r50$7qb$1@news.onet.pl...

    > Dzięki za odpowiedź.
    > Kupując podobny zestaw, ale z filtrami Hoya, kilkukrotnie przekroczę
    > wartość powyższego. Mniej to mi się już podoba :-)
    > Coś kosztujące 10% ceny dobrego towaru nie jest na ogół tej samej
    > jakości. Mam tego świadomość. Pomyślę nad zmianą koncepcji.

    Kup tulejkę z tym filtrem, traktuj go jako ochrone obiektywu (czytaj - nie
    pogarsza, choć np. niekoniecznie poprawia kontrast) a jeżeli jakość zdjęć
    będzie gorsza, dokup lepszy fitr.

    > No tak, i tu cena kilkukrotnie przekracza moje rozwiązanie.
    >
    > Następuje więc pytanie, czy warto angażować tyle pieniędzy na
    > dodatek do sprzętu średniej jakości, choć sporych jak dla mnie
    > możliwości.
    > I czy to "zniekształcenie jak cholera" ;-) jest akceptowalne na moim
    > poziomie potrzeb, czy nie. Teraz robiąc zdjęcia makro bez
    > dodatkowych soczewek, otrzymuję ostre czułki robaczka, a twarzyczka
    > już rozmazana. Jak bardzo więc zepsuję zdjęcie i czy zepsuję,
    > pozostanie do zobaczenia.

    No to może ujmę to tak - będziesz musiał "odkroić ok. 3/4 zdjęcia po bokach,
    tylko 1/4 w środku będzie się nadawała do oglądania. Ale do eksperymentów i
    zabawy - jak najbardziej. Wystawy z tego raczej nie zrobisz. Poza
    zniekształceniami, weź pod uwagę znaczną winietę (przy nakręceniu jednej już
    jest widoczna, przy kilku - wytniesz te 3/4 choćby ze względu na nią.

    > Jeśli wydatek na tani zestaw będzie tylko po to, by pogorszyć
    > parametry zdjęć, to mija się to z celem.
    Niekoniecznie pogorszysz, będziesz mógł rzeczywiście powiększyć skalę
    odwzorowania (na zdjęciu będzie głównie czułek, o pysku robaczka raczej
    zapomnij - choć to będzie zależeć od dioptrriii konkrenej soczewki),
    niemniej tylko co siódme zdjęcie będziesz mógł wykadrować obcinając 3/4 tak,
    żeby warto było to oglądać. Na próbę - przyłóż inną soczewkę, np. okulary do
    obiektywu i poeeksperymentuj.
    Na pytanie, czy warto wydać taką kwotę w kontekście wyników odpowiem, ja
    spróbowałem a potem się pozbyłem razem z aparatem, moim zdaniem nie warto.
    (aparat był niezły i nie pozbywałem się go z powodu soczewek, kupowałem po
    prostu lepszy model, z "makro w obiektywie". Ja kupiłbym nawet inny zestaw -
    tulejka z tulipanem (zamiast filtra UV) i filtr polaryzacyjny. Soczewki
    odpuściłbym sobie. Podsumowując: tulejka: tak, filtr UV - tak, filtr
    polaryzacyjny - tak, soczewki - nie. Przynajmniej nie do robali, kwiatków i
    innych takich. Choć - być może - w wypadku tego aparatu, tych soczewek,
    takiej tulejki będzie lepiej a może i całkiem nieźle. Niestety, musisz
    spróbować samodzielnie, albo znaleźć kogoś, kto przetestował dokładnie taki
    zestaw.
    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi