    From: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: DAP - czy to zwalnia system ?
    Date: Sun, 23 Aug 2009 08:26:18 +0200

    Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Normalny DEP wykorzystuje funkcje sprzętowe procesora, system więc nie
    > ma wiele do roboty.
    > W przypadku starszych procesorów stosowana jest
    > ochrona programowa,
    Od 386 (nie wiem czy to nowszy procesor) to chyba było jesli o linii PC
    mowa, na 286 fakt, programowa. Chodziło pod OS-2 i Unixami. Windowsy nie
    korzystały z tego.

    Kilka typowych dla oprogramowania w C (skutków) błędów potrafi myślę
    zablokować. Jakie skok do uszkodzonego (neizainicjowanego) wskaźnika
    itd. Choć gros tych błędów to starsza siostra DAP, segmentacja ma łapać.
    Segment (strona) ma zestaw atrybutów sprzetowych i z tego CPU/kernel
    korzysta (lub nie jak wskazuje historia Windows)

    > DEP zapobiega wykonaniu kodu z nie-wykonywalnego obszaru pamięci.

    Taka funkcjonalność nie jest nowością, chyba od 20-30 lat występuje w
    tym i owym porządnym systemie.

    Tak się zastanawiam... na te czasy coraz więcej 'wykonywania' przechodzi
    na maszyny wirtualne (Java, .NET, czy z lżejszych a tez przydatnych do
    wirusowania JS, Flash, Silver). Na chłopski rozum wydaje się osłabia to
    takie ochrony. Piszę "wydaje mi się" bo nie wchodziłem w szczegóły.
    Pewnie jeszcze hotspot, kompilacja JIT i podobne tzreba by przedyskutować...