  • 1. Data: 2009-08-22 22:13:22
    Temat: DAP - czy to zwalnia system ?
    Od: " Are" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam!!

    Chce spytac osob, ktore znaja sie na rzeczy.
    Czy Data Execution Prevention z WinXP SP2 i pozniejszych
    zwalnia troche działanie systemow 64-bitowych? Wszedzie
    piszą, ze to jest bardzo udane i słuzy bezpieczenstwu,
    ale chyba nie poprawia w zaden sposob stabilnosci systemu,
    bo nie takie tego zadanie.

  • 2. Data: 2009-08-22 23:51:59
    Temat: Re: DAP - czy to zwalnia system ?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Are <a...@N...gazeta.pl> napisał(a):
    > Witam!!
    > Chce spytac osob, ktore znaja sie na rzeczy.
    > Czy Data Execution Prevention z WinXP SP2 i pozniejszych
    > zwalnia troche działanie systemow 64-bitowych?

    Normalny DEP wykorzystuje funkcje sprzętowe procesora, system więc nie ma
    wiele do roboty. W przypadku starszych procesorów stosowana jest ochrona
    programowa, ale ona także ma bardzo mały wpływ na wydajność. Piszesz z
    resztą o systemach 64-bitowych, gdzie chyba wszędzie jest ochrona sprzętowa.

    > Wszedzie
    > piszą, ze to jest bardzo udane i słuzy bezpieczenstwu,
    > ale chyba nie poprawia w zaden sposob stabilnosci systemu,
    > bo nie takie tego zadanie.

    DEP zapobiega wykonaniu kodu z nie-wykonywalnego obszaru pamięci. Takie jest
    jego zadanie. Jeśli jest jakiś scenariusz, w którym wykonanie kodu, który
    wykonany zostać nie powinien, powoduje destabilizację systemu, to wtedy
    możemy powiedzieć, że DEP poprawił stabilność. Ale będzie się to działo przy
    okazji. DEP ma głównie chronić przed wirusami a niestabilność to głównie
    wina błędów w sterownikach. Co prawda czasem wirus może zdestabilizować
    system ale dzieje się to rzadko, wirus bowiem ma robić swoje i za bardzo się
    nie ujawniać. Poza tym DEP blokuje nie tyle działania wirusa co moment jego
    uruchomienia, kiedy błąd w aplikacji powoduje, że zaczyna ona wykonywać kod
    podesłany przez atakującego. Np. odtwarzacz MP3 zamiast traktować plik jako
    skompresowane dane audio zaczyna go wykonywać jako program. Wtedy może
    wkroczyć DEP. Ale jak już wirus jest zainstalowany w systemie to DEP nie
    pomoże.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2009-08-23 06:26:18
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Normalny DEP wykorzystuje funkcje sprzętowe procesora, system więc nie
    > ma wiele do roboty.
    > W przypadku starszych procesorów stosowana jest
    > ochrona programowa,
    Od 386 (nie wiem czy to nowszy procesor) to chyba było jesli o linii PC
    mowa, na 286 fakt, programowa. Chodziło pod OS-2 i Unixami. Windowsy nie
    korzystały z tego.

    Kilka typowych dla oprogramowania w C (skutków) błędów potrafi myślę
    zablokować. Jakie skok do uszkodzonego (neizainicjowanego) wskaźnika
    itd. Choć gros tych błędów to starsza siostra DAP, segmentacja ma łapać.
    Segment (strona) ma zestaw atrybutów sprzetowych i z tego CPU/kernel
    korzysta (lub nie jak wskazuje historia Windows)

    > DEP zapobiega wykonaniu kodu z nie-wykonywalnego obszaru pamięci.

    Taka funkcjonalność nie jest nowością, chyba od 20-30 lat występuje w
    tym i owym porządnym systemie.

    Tak się zastanawiam... na te czasy coraz więcej 'wykonywania' przechodzi
    na maszyny wirtualne (Java, .NET, czy z lżejszych a tez przydatnych do
    wirusowania JS, Flash, Silver). Na chłopski rozum wydaje się osłabia to
    takie ochrony. Piszę "wydaje mi się" bo nie wchodziłem w szczegóły.
    Pewnie jeszcze hotspot, kompilacja JIT i podobne tzreba by przedyskutować...

  • 4. Data: 2009-08-23 08:25:20
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

> [...]
    > to takie ochrony. Piszę "wydaje mi się" bo nie wchodziłem w szczegóły.
    > Pewnie jeszcze hotspot, kompilacja JIT i podobne tzreba by

    No właśnie: skoro kompilatory JIT, wirtualizatory i tym podobne grzebią w
    kodzie na bieżąco, to znaczy że jest możliwość pominięcia tej ochrony. DEP
    chroni więc tylko przed *niezamierzonym* wykonaniem strony. Dla przeciętnego
    użytkownika może to oznaczać, że programy częściej się będą wywalały (bo
    pamięć nie może być "read"), ale czy na pewno zabezpiecza to przed
    złośliwymi atakami?

    --
    Azarien