    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 10 May 2019 16:07:44 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Drogo, kiepsko, LED
    From: s...@g...com

    W dniu piątek, 10 maja 2019 15:34:18 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:

    > Hmm, takiego przypadku faktycznie nie rozważałem, gdzie lampy obniżają
    > się bo ulica w dół schodzi. Jednakże jakoś nie kojarzę też aby ledówki
    > mnie raziły w innych sytuacjach niż patrzenie się w górę na źródło
    > światła. Wydawało mi się, że są dość kierunkowe... ale zobaczymy.

    Sporo zalezy od oprawki.

    > Ej, chyba przesadzasz. Jeśli jakiś kolor zmienia się w czarny, to chyba
    > dużo gorzej go widać? Kolory byłyby niepotrzebne gdyby np. zielona
    > kurtka w białą się zmieniała przy sodówkach.

    Podumaj nad tym. Ale tak uczciwie.
    Co lepiej widac?
    1. Kolorowego ludka na ciemnozielonym tle
    2. Kolorowego ludka na czarnym tle

    Pamietaj ze energia swietlna w obu przypadkach ta sama, czyli sodowy pomaranczowy
    jest sporo bardziej energetyczny niz jeden kolor szerokiego pasma kolorowego swiatla.

    A praktyce aktualnie percepcyjnie wychodzi podobnie. Ale w pewnych szczegolnych
    przypadkach sodowka sporo lepsza (bo quasi monochromatyczna)

    > Mnie osobiście wydawało się dość fatalnym pomysłem zawieszanie nad
    > przejściem dla pieszych sodówek, które mają bardzo wąskie widmo kolorów.
    > Jeśli ktoś akurat nie ubrał się w kolorze sodówki lub innym, bardzo
    > jasnym, to zwyczajnie zlewał się z tłem.

    LOL. Jest dokladnie odwrotnie. Jak ktos sie ubral w kolorze sodowki to go bedzie
    widac najlepiej. Ale z tym jest nieco podchwytliwie, cos czerwonawego moze dokladnie
    w prazku pomaranczowym niewiele odbijac.

    > W pobliżu miejsca zamieszkania mam szkołę podstawową. Ulica obsadzona
    > drzewami po obu stronach. Wiele razy, gdy dni były krótkie, dostrzegałem
    > dzieciaka czekającego na przejściu, gdy byłem już niebezpiecznie blisko.
    >
    > Potem ktoś poszedł po rozum do głowy i nad przejściami zawiesił ledowe
    > oświetlenie. Znikł problem niewidoczności ludzi. Potem większość dróg w
    > całości tak oświetlono. Widać wszystko na sto metrów bez problemu.
    >
    > Takie są moje obserwacje.

    A moje sa takie ze tam gdzie ledowka swieci jest jasno, 2m dalej nie widac prawie
    nic.
    Moja znajomy rowerowiec mowi ze woli sodowki. Zawiesili mu ledowki i na drodze mowi
    ze widac ok. Ale juz scierzki rowerowej oprawka nie oswietla. I jak jedzie to dziur
    nie widzi.
    Jednoczesnie narzeka ze jednak jak popatrzy w gore na te ledy to jednak razi.

    Taki czort...

    A sodowki swieca jakos ale jednak jakos rowniej...

    > Ok, niech będzie "rażą". Wsio ryba. One są faktycznie dość kierunkowe.
    > Ale to zaleta. Mruganie (choć nie wiem jak u nich wygląda elektronika i
    > czy faktycznie mrugają) byłoby raczej męczące dla oczu ale nie
    > powodowałyby efektu rażenia.

    Jak widzisz wyzej, niby zaleta ale w praktyce kiepsko to dziala (anegdota rowerowa).

    > Wiem o czym pisałeś już wcześniej. W wolnej chwili zapuszczę się na
    > miasto i raz jeszcze przeanalizuję.

    > Ale ledówki mają znacznie szersze pasmo niż sodówki! W takim razie
    > sodówki powinny bardziej oślepiać zgodnie z w/w eksperymentem.

    Powinny, a tego nie robia.
    Mysle ze to mieszanka tego ze nie sa punktowe i oprawki jakies sensowniejsze.

    Ale najbardziej mysle ze to ta punktowosc.
    Mam pare zarowek led. Takich z mlecznymi bablami.
    Razenia nie stwierdzam. Obok reflektorek z pojedynczymi diodami, razi.