  • 1. Data: 2014-01-08 13:49:21
    Temat: Dyrektywa LVD
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Projektuję urządzenie zasilane z 230V i jak wiadomo musi spełniać wymogi dyrektywy
    LVD. Doszukałem
    się normy zharmonizowanej PN-EN 60950-1:2007P. Czy ktoś może potwierdzić, że ta norma
    zawiera jakieś
    przydatne informacje np. wymagania odnośnie odstępów powierzchniowych na pcb?
    Nie chce mi się wydawać bezsensownie dwóch stów.

  • 2. Data: 2014-01-08 14:02:01
    Temat: Re: Dyrektywa LVD
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Elektrolot,

> [...]
    > przydatne informacje np. wymagania odnośnie odstępów
    > powierzchniowych na pcb? Nie chce mi się wydawać bezsensownie dwóch

    Creepage 6.4mm dla naszych zastosowań. Czyli trzeba uważać nawet na
    wielkość padów transoptora w zasilaczu.

    Ale jeśli zasilacz masz zrobiony w klasie II (izolacja
    podwójna/wzmocniona, to reszta Cie nie obchodzi. Chyba, że upierasz
    się na zasilaczu na tej samej PCB - odradzam.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-01-08 14:19:43
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

> [...]
    > podwójna/wzmocniona, to reszta Cie nie obchodzi. Chyba, że upierasz
    > się na zasilaczu na tej samej PCB - odradzam.

    Dziękuję za odpowiedź.

    Zasilacz będzie montowany na tej samej PCB, ale będzie to gotowy moduł zasilacza
    impulsowego:
    http://www.piekarz.pl/?page=offer&item=59780
    z tego co widzę w dokumentacji, to jest zrobiony w kasie II.

    Czy jeśli na pcb na której będzie montowany ten zasilacz zapewnię creepage 6.4mm
    pomiędzy wszystkimi
    ścieżkami na 230V (zasilanie modułu zasilacza i styki przekaźnika) to będzie OK? Czy
    jeszcze o czymś
    muszę pamiętać?

  • 4. Data: 2014-01-08 14:36:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Elektrolot,

> [...]
    impulsowego:
    > http://www.piekarz.pl/?page=offer&item=59780
    > z tego co widzę w dokumentacji, to jest zrobiony w kasie II.

    Ale deklarują też EN-60950 lub 61558?

    > Czy jeśli na pcb na której będzie montowany ten zasilacz zapewnię
    > creepage 6.4mm pomiędzy wszystkimi
    > ścieżkami na 230V (zasilanie modułu zasilacza i styki przekaźnika)
    > to będzie OK?

    Nie między ścieżkami tylko między wszystkimi obwodami na potencjale
    sieci a wszystkimi obwodami na potencjale bezpiecznym. W samych
    obwodach 230V aż takie odstępy nie są potrzebne. Ja zazwyczaj stosuję
    rozstaw (ścieżek) ścieżek z różnicą napięć 230VAC/320VDC 5mm. Przy
    małych mocach daje to odstęp powyżej 4mm i wystarcza.

    > Czy jeszcze o czymś muszę pamiętać?

    Nic mi do głowy nie przychodzi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-01-08 14:46:19
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Ale deklarują też EN-60950 lub 61558?

    Deklarują:
    EN 60950
    EN 60335
    EN 61558-2-17

  • 6. Data: 2014-01-08 15:15:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Elektrolot" <e...@N...pl> napisał w wiadomości
    > Czy jeszcze o czymś muszę pamiętać?

    Norma ta oprócz zagadnień związanych z niebezpieczeństwem porażenia od
    zasilania zawiera również wiele innych aspektów.
    Pierwsze skojarzenia (przeglądałem tę normę ze 4 lata temu - mało pamiętam):
    - ochrona przeciwpożarowa urządzenia (jak obudowa plastikowa to PCB musi być
    odpowiedniej kasy palności (większość jest, ale w razie W potrzebny jest
    kwit od dostawcy PCB, że zastosowana PCB jest chyba klasy V1 lub wyższej i
    mimo to każdy fragment urządzenia do którego dociera zasilanie nie
    spełniające wymogów LPS (Limited Power Source) wymaga obudowy ogtnioodpornej
    (o ile rozumiem to jakieś metalowe wstawki (o zdefiniowanych w normie
    wymiarach) załatwiają temat),
    - elementy krytyczne muszą mieć jakieś kwity (nie znam się) - może to
    dotyczy też zacisków do przykręcenia kabla AC.
    - kable telekomunikacyjne i związane z nimi zagrożenia to osobny dział tej
    normy,
    - urządzenie musi być bezpieczne nawet w przypadku pojedynczej usterki - na
    przykład oznacza to, że kabel 230 nie może być tylko przylutowany
    (przykręcony), ale musi być jeszcze tak zamocowany, aby zagwarantować, że
    nawet jak się odlutuje (poluźni śrubka) to kabel nie spowoduje żadnego
    zagrożenia.
    - wydaje mi się, że nawet były tam wymagania na element zapobiegający
    ułamaniu kabla zasilającego przy wejściu do obudowy,
    - są też na pewno wymagania określające jak urządzenie musi być oznaczone -
    brak oznaczeń = niezgodność z normą.

    Jak stosujesz AC 230V to dobrze radzę kup tę normę.
    Jak Twoje urządzenie zrobi komuś kuku to wydasz znacznie więcej, a jak się
    wtedy jeszcze okaże, że nie zastosowałeś całej normy to chyba przechlapane.
    P.G.

  • 7. Data: 2014-01-08 15:25:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Elektrolot,

    > Deklarują:
    > EN 60950

    Teleinformatyka

    > EN 60335

    AGD

    > EN 61558-2-17

    Ogólna, stara norma dotycząca transformatorów impulsowych. Czyli
    zasilacz ma parę lat. Nowa ma oznaczenie 61558-2-16 ale niewiele się
    zmieniło w zakresie transformatorów do zasilaczy.

    --
    Best regards,
    RoMan