    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dziwne prostowniki -- ciekawostki
    Date: Thu, 9 Jul 2015 11:05:59 +0200

    Hello Piotr,

    Thursday, July 9, 2015, 10:39:49 AM, you wrote:

    > Odpowiednio, 4 i 2 dychy w Farnellu dla ilości detalicznych.

    Dodałeś MOSFETy?

    > A znacznie taniej użyć takiego dziwoląga niż projektować prostownik
    > synchroniczny do istniejącego transformatora od zera czy zrobić
    > zasilacz bezprzerwowy typu "zawór diodowy" na większy prąd.

    Nie wiem, jak Ty - mam do czynienia z klientami, dla których cena jest
    ważniejsza niż 2 czy 5 watów straty na diodzie.

    > Nie trzeba też opanowywać techniki impulsowej chcąc zbudować
    > zasilacz na duży prąd i małe napięcie, który ma całkiem sensowne parametry.

    Ale tu nie masz takiego rozwiązania. Mostek prostowniczy to bardzo
    rzadko stosowane rozwiązanie dla dużych prądów i małego napięcia.

    > I stoi za tym Linear, który ma tę rzadką cechę, że nie ściemnia
    > w deklarowanych parametrach, w odróżnieniu np. od IR, który reklamuje
    > tranzystory z wyprowadzeniami o przekroju ~1mm^2 jako wytrzymujące 400A.

    Ależ piszą w dokumentacji wyraźnie, że to prąd dla struktury i podają
    również prąd dla wyprowadzeń:
    http://www.tme.eu/pl/Document/7e550e69229581332a0591
    9f3591d35d/IRFB7430PBF.pdf
    Masz wyraźnie podane dwa prądy - odpowiednio 409 i 195A oraz przypis:
    ,,Calculated continuous current based on maximum allowable junction
    temperature. Bond wire current limit is 195A. Note that current
    limitations arising from heating of the device leads may occur with
    some lead mounting arrangements."

    > :-/ Oni się specjalizują w dziwnościach, więc i cena jest odpowiednia --
    > Romanie, ile znasz LDO z regulowanym zarówno napięciem,
    > jak i prądem (LT1185)? Albo komparatorów, które bez bardzo precyzyjnych
    > dzielników mogą porównywać sygnały wiszące 40V ponad napięciem zasilania
    > (LTC1716)?
    > Ja widzę zalety, choć nie w produkcji masowej.

    Ja widzę podstawową wadę - absurdalne ceny nawet najbardziej banalnych
    układów, poczynając od LT1431, poprzez LT8300 na LTZ1000ACH kończąc.
    O modułach step-down w cenach 200+, które na dokładkę trzeba zamawiać
    kartonami, szkoda nawet gadać.

    Byłem na ,,szkoleniu" Lineara i widziałem, w jaki sposób Linear
    manipuluje podając ceny gołego drivera i porównując w gotowym wyrobem
    konkurencji. Tylko ,,zapomina" wspomnieć, że produkt Lineara wymaga
    4-warstwowej PCB z zagrzebanymi przelotkami oraz również garści
    elementów pasywnych.

    --
    Best regards,
    RoMan