    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dziwne prostowniki -- ciekawostki
    Date: Thu, 09 Jul 2015 20:27:48 +0200

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dodałeś MOSFETy?

    Nie, bo w przetwornicy impulsowej z prostownikiem synchronicznym też
    będziesz miał 3..4 (2T forward) i masę egzotycznych elementów
    magnetycznych, które za darmo nie są, a zrobić musi fachowiec, bo
    ręczne kręcenie transformatorów na 230V to sport dla samobójców.

    > Nie wiem, jak Ty - mam do czynienia z klientami, dla których cena jest
    > ważniejsza niż 2 czy 5 watów straty na diodzie.

    Nic się nie zmieniło, elektronikę traktuję wyłącznie hobbystycznie,
    więc mnie problem klientów nie interesuje. Natomiast przy interesujących
    mnie prądach różnica to nie kilka, lecz kilkadziesiąt
    watów i tu opcje są dwie: odkrywanie świata przetwornic impulsowych
    dużej mocy bez odpowiedniego zaplecza pomiarowego i doświadczenia,
    albo trywialną wymianę mostka na 4 diodach Schottky na 4 MOSFETach
    + kontroler w DIP8. Z tym ostatnim poradzi sobie nawet laik, wydatnie
    przy tym poprawiając parametry swojego urządzenia. I to jest warte
    te 38 zł. + VAT (+ klucze, ale diody na duże prądy też nie są za
    darmo). Każdy dzieciak na poziomie EdW sobie z tym poradzi, a
    z zasilaną z sieci przetwornicą na 400W -- pozwolę sobie powątpiewać.
    Jeśli w ogóle przeżyje eksperymenty...

    > Ale tu nie masz takiego rozwiązania. Mostek prostowniczy to bardzo
    > rzadko stosowane rozwiązanie dla dużych prądów i małego napięcia.

    Stosowane przez kogo? W sprzęcie profesjonalnym produkowanym w dużej
    skali, jak np. zasilacze do PC? Zdecydowanie, powody są oczywiste.
    W konstrukcjach amatorskich? Chyba nas przeceniasz... :-)

    > Ależ piszą w dokumentacji wyraźnie, że to prąd dla struktury i podają
    > również prąd dla wyprowadzeń:

    Wiem o tym, ale i tak chętnie zobaczę tę cieńszą niż grot w lutownicy
    blaszkę obciążoną 195A prądu ciągłego. Chyba chłodzenie
    cieczowe z wymuszonym obiegiem byś musiał zastosować.

    > Ja widzę podstawową wadę - absurdalne ceny nawet najbardziej banalnych
    > układów, poczynając od LT1431, poprzez LT8300 na LTZ1000ACH kończąc.

    Znów rozmawiamy o innych grupach docelowych. Absurdalną cenę *na
    cokolwiek* to Ci robią Farnell/TME i cena elementu dla zamówień 1000+
    nie jest istotną składową ceny w detalu. Jak mam kupić fajną kostkę
    w ilości 2 sztuk, wiedząc, że oszczędzi mi ona mnóstwo czasu, to
    naprawdę nie jest dla mnie istotne, czy ona kosztuje 10, czy 50 złotych.
    Przy jednym, max. dwóch konstrukcjach rocznie, na które mogę sobie
    pozwolić, ta stówa mi naprawdę nie robi różnicy. Nie każdy jest
    chińskim księgowym i musi wyoptymalizować z układu opornik...

    > Byłem na ,,szkoleniu" Lineara i widziałem, w jaki sposób Linear
    > manipuluje podając ceny gołego drivera i porównując w gotowym wyrobem
    > konkurencji.

    Mnie nikt nie zaprasza na takie szkolenia, bo generuję popyt, jak
    cholera: do 10 sztuk wybranego układu w całym swoim życiu. :-)
    Więc mi ich cena lotto... Znacznie ważniejsze jest to, że będzie
    działało, jak napisali i będę się mógł cieszyć samodzielnie
    zaprojektowanym urządzeniem, a nie je ciągle debugować...

    Pozdrawiam, Piotr