    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 6 Jan 2018 12:51:13 +0100

    Dnia Sat, 6 Jan 2018 12:06:20 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Jakiś czas temu zrobiłem sobie przetwornicę do zasilania czujnika Gegera
    > STS-5. Przetwornica była oparta na schemacie z tego projektu:
    > https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf

    A propos - jakiej rurki uzyles ? Dziala ?
    Na allegro jest troche DOB-50 z wojskowego demobilu,
    ale tak sie zastanawiam:
    -ma to dobra czulosc, czy na wojne atomowa nastawione ?
    -maja prawdopodobnie z 50 lat ... nie zaszkodzilo im ?

    > Teraz chciałem zminiaturyzować urządzenie, w którym pracuje
    > przetwornica. Zaprojektowałem nowy układ z elementów SMD.
    > Musiałem wprowadzić kilka zmian. Niestety nie udało mi się kupić
    > rezystora 0,22R/1W w wersji SMD (rozmiar 2010), więc musiałem użyć
    > 0,75W.

    To chyba i tak za duzo.

    > Zamiast standardowych rezystorów 10M w dzielniku sprzężenia
    > zwrotnego (R5 i R6) użyłem SMD w rozmiarze 2512, każdy na napięcie 250V.

    Na granicy ... moze lepiej 4* 5M.

> [...]
    > 1206, a C7 i C9 - 0603. Rezystor R2 to 0805 na 0,25W.
    > C6 jest teraz kondensatorem tantalowym 470uF na 10V. W poprzedniej
    > wersji był elektrolit THT.
    >
    > Niestety układ w nowym wydaniu nie działa, tak jak powinien.
    > 1) Napięcie jest za wysokie - około 450V po uruchomieniu i lekko dryfuje
    > w górę.
    > 2) Napięcia nie da się regulować. Nie zmienia się właściwie wcale bez
    > względu na to, czy użyję R4 o wartości 62k czy 68k. Próbowałem wlutować
    > trymer 100k, ale kręcenie nim nie dawało żadnego efektu.

    To sugeruje niedzialanie sprzezenia zwrotnego.
    Zmierz napiecie na nodze 5, tylko cyfrowym miernikiem o duzej
    rezystancji - ale do sprawdzenia tor od wyjscia przez R5, R6 do pinu
    5. C8 nie jest zwarty ?

    Czyli przetwornica w koncu dziala :-)

    J.