    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Date: Tue, 7 Jul 2020 18:04:28 +0200

    heby napisał:

    > Przypuszczam że ewolucja. Człowiek świadomie wybierze rozwiązanie
    > intuicyjne (bogowie strzelają piorunami) niż prawidłowe (jakieś
    > elektrony, potencjały) bo te drugie wymagają często niedostępnych
    > zasobów (mózg, czas, wiedza, akceptacja grupy).

    Człowiek wybiera rozwiązania użyteczne, najlepiej opisujące (a w
    tym przewidujące) rzeczywistość. Starożytni dobrze zabrali się za
    tłumaczenie świata, nie wzywali przy tym imienia bogów nadaremnie.
    Ludzie od wieków opisują świat w sposób jak najprostszy, a te opisy
    w niezmienionej formie mogą trwać do dzisiaj. Odwołania do Nieznanego
    pojawiały się wyłącznie tam, gdzie istniała *obiektywna* konieczność
    wytłumaczenia czegoś, co w danych warunkach wytłumaczone być inaczej
    nie mogło. Umiejętność oddzielenia wytłumaczalnego od niewytłumaczalnego
    bardzo przyśpiesza rozwój myśli ludzkiej.

    > Wykształcenie techniczne powoduje że te skomplikowane staja się
    > proste a te proste okazują się zawierać zawsze jakieś żałosne
    > magiczne dodatki. Ale ludzkośc rezygnuje z kształcenia technicznego
    > przez co spora cześc społeczeństwa zaczyna ponownie akceptować
    > rozwiązania magiczne. Tym bardziej że punkt IQ pozwalajacy jako
    > tako rozumieć technologie mocno przesunął się w prawo.

    "Wykształcenie techniczne" to było kiedyś po prostu terminowanie
    u najstra w rzemiośle. Do tego faktycznie wystarczy wiedza, której
    jądrem jest znajomość faktów i zależności między nimi. Tłumaczenie
    "dlaczego" nie jest istotne.

    Inżynier konstruktor silników spalinowych czy lodówek nie musi
    znać całej mechaniki gazów, wystarczy, że sobie potrzebne rzeczy
    wyliczy z cyklu Carnota czy innego. Nicolas Carnot był wielkim
    zwolennikiem teorii cieplika, z niej wywiódł wiele *prawdziwych*
    wniosków. Bo cała ta teoria (nieprawdziwa) rachunkowo zachowuje
    się zupełnie prawidłowo. Z technicznego punktu widzenia jest dobrą
    teorią. No ale Carnot, wedle współczesnych usenetowych teorii,
    szedł po prostu w pochodzie debili, razem z innymi zaprzańcami.

    To samo jest z inżynierem elektronikiem, który nie musi (i na
    pewno nie jest) na bieżąco z całą teorią ciała stałego, a układy
    elektroniczne projektuje jak się patrzy.

    > Nigdzie nie padła.

    Pada co chwilę, co i rusz to spotykam w różnych miejscach. Widać dla
    wielu jest to tak oczywiste, że nawet nie zauważają, jak po raz kolejny
    o tym zapewniają otoczenie (tak też było w tym wątku, ale to naprawdę
    nic osobistego).

    > Natomiast problemem są pseudo wyjaśnienia opierające się o skrajną
    > ignorajcę, które zalewają internet jako medium "bez cenzury".
    > Kilkadziesiąt lat temu było by nie do pomyślenia że ktokolwiek może
    > wydać książkę o tym że grawitacji nie ma. Obecnie są setki, jesli nie
    > tysiące, stron w których pustaki wyjaśniają dlaczego grawitacja nie
    > istnieje robiąc doświadczenia z podrzucaniem cieżarków i wagą w wodzie.

    Otóż nic bardziej mylnego. Kilkadziesiąt lat temu wydawano mnóstwo
    książek (przeważnie "nakładem autora") dających świadectwo temu, jak
    różnymi drogami potrafią chadzać ludzkie myśli. To "kilkadziesiąt"
    to tak bardziej 80 i więcej, jeśli chodzi o teksty polskojęzuczne,
    bo potem nie tak łatwo było tu coś samemu wydać.

    > A rzecz w tym że takie idiotyczne wyjasnienia bazujące na ignorancji
    > były przez wieki w widącym nurtem "poznania". Wyrzebaliśmy się z tego
    > niedawno. Właśnie wpadamy w następne bagno, dzieki braku progu
    > publikacji i darmowego dostępu do konsumentów tych bzdur.

    No tak, bo Internet, to takie nasze okno na świat. Dla niektórych
    jedyne okno poznania, przez które patrzą na współczesność, ale też
    na wieki przeszłe. Ja rozumiem, że wcześniej innego nie mieli, stąd
    brak obycia. Dlatego trzeba im wszystko cierpliwie tłumaczyć. Uważam,
    że warto.

    Jarek

    --
    Bo telewizja to nasze okno na świat! Daj głośniej!