    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Date: Tue, 7 Jul 2020 18:10:03 +0200

    On 07/07/2020 16:55, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Cóż za naukowa wypowiedź, od bredni daleka :)

    To nie jest naukowa wypowiedź (takie coś nie istnieje), to jest
    obserwacja czym różni się skrupulatne przepisywanie <tu wstaw swoją
    ulubioną książkę religijną> po raz bilionowy, od używania matematyki w
    celu opisania zjawisk. Pierwsza z tych metod ma na swoim koncie 0 odkryć
    użytecznych dla poznania świata, druga nieliczne pozostałe.

    > Samo określenie "ciemne
    > wieki" jest nienaukowe

    Nikt tak nie twierdzi bo nie ma czegoś takiego jak "naukowe określenie".

    > pejoratywne

    Używane nie tylko potocznie, ale również w tekstach pisanych, a bywa że
    naukowych. I dotyczy czegoś innego niż myślałeś. Dotyczy dość konkretnie
    sprecyzowanego okresu w którym "nic ciekawego się nie działom albo
    zapomnieli zapisać, oraz nic praktycznie nie osiągnięto". Trwało to
    dłużej niż cały współczesny postęp bazujacy na metodzie naukowej.

    > i niezgodne z bieżącą wiedzą
    > historyczną.

    Rozumiem że pojmujesz błednie "wieki ciemne" jako całe średniowiecze.
    Dobrze, niech będzie, bo tak naprawdę w tle czai się inna teza jak widzę...

    No wiec może wykazać to w prosty sposób. Najprościej pokazać że
    odrzucenie religii jako wiadącego nurtu poznania *NIE* wygenerowało
    gwałtownego postępu naukowego, on wręcz wynikał z niepiśmiennych skrybów
    po klasztorach przerysowujących bez zrozumienia literki.

    Poczekaj, skocze po popcorn, nie wyliczaj tych wynalazków, teorii,
    odkryć matematycznych w klasztorach vs następne epoki, jeszcze chwila,
    wezmę gruby zeszyt ...

    > Można o tym wyrażeniu więcej poczytać choćby na Wikipedii,
    > najlepiej angielskiej. Dalsza część zdania to też tylko subiektywna
    > opinia, nieoparta na faktach.

    Fakty, szczególnie historyczne, są zawsze subiektywne w jakimś stopniu.

    Obiektywna jest tylko matematyka. Od momentu jak stosujemy ją razem z
    metodą naukową pojawił się postęp. Faktyczny, policzalny, namacalny. To
    się stało zaledwie kilkaset lat temu. Obecnie odwracamy się od tego,
    właśnie prezydent jakiegoś żałosnego kraju był łaskaw powiedzieć że nie
    ma nic przeciwko nie szczepieniu się. Czekam na kreacjonizm na biologii,
    idę o zakład że pojawią się jeszcze za czasów jak moje dzieci do szkoły
    chodzą. Oby razem z anatomią reptilianów, bo mnie ten temat zawsze
    fascynował.