    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Date: Tue, 7 Jul 2020 18:38:00 +0200

    W dniu 2020-07-07 o 15:52, J.F. pisze:

    > Mieszkaliscie chyba gdzies wyzej - z mieszkania czy jakiejs gorki zawsze
    > bylo widac ?

    Jak miałem 6 lat między nami (2 piętro) a morzem zbudowali 4 piętrowe
    bloki. Czy wcześniej było widać morze, czy drzewa zasłaniały - nie pamiętam.

    Najwyższe miejsce w pobliżu plaży to wydmy (ale one nie są zbyt wysokie
    - tam, gdzie nie ogrodzone to może 2m npm). Według mnie Hel czasem widać
    z tych wydm, ale znad samej wody nigdy (to jest 20 km).
    Jakieś 5 lat temu się zmobilizowaliśmy z żoną i lipiec sierpień
    codziennie rano wybieraliśmy się na szybki marsz (z kijami) po deptaku
    za wydmami. Na te 2 miesiące tylko jeden raz się zdarzyło, że było widać
    Hel i to wtedy zajarzyłem, że to fatamorgana.
    Muszą być specjalne warunki - prawie bez wiatru bo powietrze musi się
    nie mieszać. Morze, gładziutkie i jakby fioletowe (ten kolor też może
    mieć jakiś związek z zaginaniem światła).

    Dalej Gdańsk jest płaski - nie widać morza, a potem są wzgórza morenowe
    porośnięte lasem więc też nie widać. Są pewnie miejsca z których bez
    problemu widać morze, ale nigdy nie szukałem i nie zwracałem uwagi na tę
    kwestię.
    Na szczycie jednego ze wzgórz była (okolice 1980) wieża jakiej nigdy
    nigdzie indziej nie spotkałem. Pionowa drabinka ciasno obudowana
    kątownikami (coś jak konstrukcja dźwigu budowlanego. Na szczycie było
    miejsce tylko na 2 osoby - jedna na prawo i jedna na lewo od drabinki.
    Było się tuż nad czubkami drzew. Każdy ruch powodował, że całość się
    kiwała. Hel było widać zawsze.
    P.G.