    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: FPGA z punktu widzenia programisty
    Date: Sat, 13 Feb 2016 10:15:28 +0100

    On 2016-02-13 00:15, Maciej Sobczak wrote:
    > Pytanie: jeżeli potraktujemy FPGA jako alternatywę[*] dla mikrokontrolerów w
    podobnych zastosowaniach
    >, to w jakim kierunku polecilibyście eksplorację dla kogoś

    Sugeruje kierunek hybrydowy. To znaczy normalny CPU + FPGA. Głównie
    dlatego że pozwala to na szybki start programiście.

    Z grubsza masz 3 rozwiązania:

    1) Zynq. Sprowadza się to do jednego kawałka krzemu z CPU ARM i FPGA.
    Dzieki kilku sztuczkom komunikacja CPU <> logika jest znaczenie szybsza
    niż w osobnych kostkach. Ceny wyssane z brudnego palca maketoida więc
    sie nie przestrzasz.

    2) CPU + FPGA na osobnych płytkach. Czasem ma to ciekawe własności, np.
    mozna przekonfigurowac FPGA z CPU. Wadą jest powolność komunikacji, ale
    bywa że to nie wada.

    3) Rdzeń popularnego uC zaimplementowany w FPGA. Niestety wymaga dość
    drogich i duzych FPGA, a np. implementacja ARM potyka się o patenty. Są
    darmowe core CPU, ale to nie arm ale np. MIPS albo SPARC. Duzo
    rękodzieła, chyba że weźmiesz gotowiec (Nios, MicroBlaze).

    >, kto potrafi ogarnąć się z mikrokontrolerem?

    Hybryda pozwoli na latwiejsze wejście w świat fpga.

    > Luźne założenia:
    > - raczej VHDL niż Verilog

    Niestety VHDl jest w odwrocie z uwagi na zdumiewające tempo rozwoju
    narzedzi do testowania w verilogu w ostatnich latach.

    > - narzędzia raczej open-source niż zamknięte

    Świat EDA składa się w 99% z komercyjnych, absurdalnie drogich,
    popsutych i czerpiących całymi garściami z lat 60-tych narzędzi. W
    dodatku zajmujących kikadziesiąt GB. Na porządku dziennym jest
    szyfrowanie modeli, brak wymiany danych między środowiskami, brak wersji
    darmowych (a jak są to są poobcinane). Chory sen pijanego marketoida. Sorry.

    > Na standardowych sklepach znalazłem dwie fajne płytki:
    > https://kamami.pl/zestawy-uruchomieniowe/179815-tera
    sic-de0-nano-zestaw-startowy-z-ukladem-fpga-z-rodzin
    y-cyclone-iv-firmy-altera.html
    > https://kamami.pl/zestawy-uruchomieniowe/560134-arti
    x-7-35t-arty-zestaw-ewaluacyjny-dla-fpga-artix-7.htm
    l?search_query=fpga&results=271
    > Jedna jest z układem Altery, druga Xilinx. Ta druga jest dla mnie o tyle ciekawa,
    że ma złącze Ethernet, kompatybilność ze złączami Arduino też pobudza wyobraźnię.
    > Pytanie: yes, no, cancel? :-)

    Szukaj Zynq jeśli pieniądze to nie problem.