    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: FPGA z punktu widzenia programisty
    Date: Sun, 14 Feb 2016 18:06:44 +0100

    On 2016-02-14 16:54, Maciej Sobczak wrote:
    > Rozumiem. Stąd, jak przypuszczam, bardziej trwałe wybory - jak
    > się jakaś firma zdecyduje np. na Xilinksa, to do końca świata pałuje
    układy tylko na tym.

    Nie, nie przesadzajmy. Kod hdlowy jest przenośny. Problemy pojawiają się
    kiedy chcesz korzystać ze specyficznych cech układów. W Twoim wypadku
    (dodatkowy CPU) ma to znaczenie zarówno kiedy wsadzą dodatkowo arma na
    krzem jak i gdy chcesz zrobić CPU w FPGA (nios/microblaze). Tam
    przywiązanie do vendora jest bardzo bolesne.

    > Z drugiej strony - skoro wybór vendora jest tak istotny
    >, to może faktycznie warto od razu wycelować w Zynq.

    Zynq jest wazny kiedy masz do czynienia z duzym strumieniem cpu<->fpga.
    Masz? Jeśli nie to czesto rozsądnie jest wstawić arma za $5 i fpga jako
    osobne kości.

    Jakoś na procesory z niewielką programowalną logika nie mogę się
    doczekać. Kilkaset makrocel bylo by wystarczające do zastapnienia
    drogich fpga w wielu zastosowaniach. Zamiast tego dostaje absurdalnie
    drogie Zynq i płot z patentów.

    > Z innej perspektywy, ale dochodzę do wniosku, że branża
    > systemów krytycznych ma największy problem z jakością HR.

    Wbrew pozorom ostatnio w EDA testowanie kodu stało się celem ktory
    decyduje o dopuszczeniu rozwiązań na rynek. Więc pojawiło się od groma
    narzędzi, które błyskawicznie przerosły narzędzia stosowane w "zwykłym"
    programowaniu pod względem zarządzania testami.

    Problemem nie jest to czy kod jest przetestowany. Problemem jest to że z
    uwagi na tradycje developerskie w EDA kod jest *dziadowski* i
    przetestowany jednocześnie. Poprawia komfort psychiczny menagerów ale
    programisci pracują w toskycznym środowisku.

    > miałem nadzieję na samodzielną eksplorację terenu.

    No więc istnieje cos takiego jak ghdl, icarus, wtyczki do eclipse itd.
    Ale finalna syntezę/implementację wykonujesz w narzedziu vendora.

    > Muszę jednak przyznać, że bardzo starannie mnie do tego zniechęcasz. :-)

    Ponieważ strasznie się zawiodłem na EDA. Czego się nie dotkniesz jest
    zawsze inaczej niż w normalnym programowaniu, od groma debilizmów
    przekutych na "standardy przemyslowe", niezrozumiale zachowania
    producentów, trzepanie kasy na bardzo kiespkim oprogramowaniu, zamknięte
    prawie wszystko, innowacje przez więcej gigabajtów ikonek, impelemntacje
    standardów przez "my wiemy lepiej" i *stada* ludzi mówiących Ci że
    jesteś idiotą że tak to widzisz. Bo wszystko jest ok: zawsze tak było.

    PS. Jesli chcesz się tylko pobawić to kup płytke z prostym fpga, olej
    programowanie szeregowe tylko od razu na głeboką wodę.