    From: SasQ <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Flash na Linuxie
    Date: Fri, 09 Jan 2009 17:40:54 +0100

    Dnia 09-01-2009 o 03:07:20 Konrad Kosmowski napisał(a):

    > Złą: pl.comp.os.linux

    Chodziło mi raczej o to, że nie znalazłem odpowiedniej
    polskiej grupy zajmującej się konkretnie Flashem.
    Gdybym pytał o programy na Windowsa, pewnie nikt by
    nawet nie zwrócił uwagi ;P

    > Starsze wersje Flash działają pod WINE na Linuksie
    > (i innych takich) ale nie są darmowe.

    No to niestety odpadają.

    > Istnieją całkiem niezłe narzędzia do generowania flashy po stronie
    > serwera. Np. klasy dla PHP czy serwery mediów strumieniowych -
    > najczęściej są to ograniczone (ale dla wielu wystarczające)
    > alternatywy dla komercyjnych/zamkniętych/droższych rozwiązań.

    Hmm... Nie chodzi mi o generowanie na serwerze, tylko lokalnie.
    Skoro nie ma dobrych darmowych narzędzi do Flasha, pomyślałem, że
    skoro jestem koderem, to może istnieją jakieś metody generowania
    plików SWF z kodu źródłowego w ActionScript + ewentualnie jakichś
    bitmap i kodu SVG.

    > Używanie tego i tak sprowadza się do projektowania interfejsu
    > graficznego za pomocą prawilnego Flasha na Windows/MacOS
    > [...]
    > Rozróżnij projektowanie/disajnowanie grafiki/layoutu od zwracania
    > bardzo konkretnych rzeczy na serwerze.

    Ja mam rozróżniać? Przecież nie pytałem o żadne serwery ;J To Ty mi
    z tym wyskakujesz ;) Doskonale zdaję sobie sprawę, że kombajny Flashowe
    od Adobe [wcześniej od Macromedia] mają dwie główne części składowe:
    ActionScript i grafika wektorowa. ActionScript mogę pisać w dowolnym
    edytorze czystego tekstu, jeśli będę miał kompilator który przerobi to
    na Flashowy bytecode. Natomiast co do grafiki... najbardziej zbliżony
    jest chyba SVG i można tworzyć go zarówno czystym tekstem [bo to dialekt
    XML], jak i w przeróżnych edytorach graficznych [np. Inkscape]. Więc
    problem sprowadza się do zamiany tego na klipy Flashowe i połączenie
    z ActionScriptem.

    I tu ukłon w stronę Macieja Łebkowskiego, który zwrócił moją uwagę
    na tą stronę: http://osflash.org/
    Znalazłem tam m.in. SWFmill, który potrafi sklejać SWFy z plików SVG,
    bitmap w różnych formatach, innych plików SWF itp. za pomocą prostego
    opisowego formatu XML. Teraz pozostaje tylko znaleźć jakiś dobry
    kompilator AS, który dałby sobie radę z AS3.

    No nic, dzięki za chęci i wskazanie Linuxowcowi gdzie jego miejsce ;J

    --
    SasQ