  • 1. Data: 2009-01-09 02:01:46
    Temat: Flash na Linuxie
    Od: SasQ <s...@g...pl>

    Siema.

    Nie wiem czy wybrałem dobrą grupę, więc jak coś
    to mnie przekierujcie ;J

    Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa,
    w których mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?

    Ewentualnie czy istnieją jakieś... nie wiem... kompilatory,
    które brałyby ActionScript napisany czystym tekstem, do tego
    jakieś bitmapy i SVG czy coś, i kompilowały to do SWF?
    Da się generować Flashe całkowicie "programowo"?

    --
    SasQ

  • 2. Data: 2009-01-09 02:07:20
    Temat: Re: Flash na Linuxie
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** SasQ <s...@g...pl> wrote:

    > Nie wiem czy wybrałem dobrą grupę, więc jak coś to mnie przekierujcie
    > ;J

    Złą: pl.comp.os.linux

    > Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa, w których
    > mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?

    Starsze wersje Flash działają pod WINE na Linuksie (i innych takich) ale
    nie są darmowe. Dobrych, darmowych, działających na Linuksie nie ma.

> [...]
    > brałyby ActionScript napisany czystym tekstem, do tego jakieś bitmapy
    > i SVG czy coś, i kompilowały to do SWF? Da się generować Flashe

    Istnieją całkiem niezłe narzędzia do generowania flashy po stronie
    serwera. Np. klasy dla PHP czy serwery mediów strumieniowych -
    najczęściej są to ograniczone (ale dla wielu wystarczające) alternatywy
    dla komercyjnych/zamkniętych/droższych rozwiązań.

    Używanie tego i tak sprowadza się do projektowania interfejsu
    graficznego za pomocą prawilnego Flasha na Windows/MacOS i
    oprogramowania serwera aby udostępniał w zasadzie surowe dane dla
    wygenerowanych w ten sposób rozwiązań.

    Rozróżnij projektowanie/disajnowanie grafiki/layoutu od zwracania bardzo
    konkretnych rzeczy na serwerze.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 3. Data: 2009-01-09 10:18:26
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 09-01-2009 o 03:01:46 SasQ <s...@g...pl> napisał(a):

    > Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa,
    > w których mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?

    http://osflash.org/
    Na pewno są kompilatory do AS, choc nie szukalem (czytalem
    w jakims phpsol o tym, chyba 03/2006).

    --
    Maciej Łebkowski

  • 4. Data: 2009-01-09 16:40:54
    Od: SasQ <s...@g...pl>

    Dnia 09-01-2009 o 03:07:20 Konrad Kosmowski napisał(a):

    > Złą: pl.comp.os.linux

    Chodziło mi raczej o to, że nie znalazłem odpowiedniej
    polskiej grupy zajmującej się konkretnie Flashem.
    Gdybym pytał o programy na Windowsa, pewnie nikt by
    nawet nie zwrócił uwagi ;P

    > Starsze wersje Flash działają pod WINE na Linuksie
    > (i innych takich) ale nie są darmowe.

    No to niestety odpadają.

> [...]
    > najczęściej są to ograniczone (ale dla wielu wystarczające)
    > alternatywy dla komercyjnych/zamkniętych/droższych rozwiązań.

    Hmm... Nie chodzi mi o generowanie na serwerze, tylko lokalnie.
    Skoro nie ma dobrych darmowych narzędzi do Flasha, pomyślałem, że
    skoro jestem koderem, to może istnieją jakieś metody generowania
    plików SWF z kodu źródłowego w ActionScript + ewentualnie jakichś
    bitmap i kodu SVG.

> [...]
    > [...]
    > Rozróżnij projektowanie/disajnowanie grafiki/layoutu od zwracania

    Ja mam rozróżniać? Przecież nie pytałem o żadne serwery ;J To Ty mi
    z tym wyskakujesz ;) Doskonale zdaję sobie sprawę, że kombajny Flashowe
    od Adobe [wcześniej od Macromedia] mają dwie główne części składowe:
    ActionScript i grafika wektorowa. ActionScript mogę pisać w dowolnym
    edytorze czystego tekstu, jeśli będę miał kompilator który przerobi to
    na Flashowy bytecode. Natomiast co do grafiki... najbardziej zbliżony
    jest chyba SVG i można tworzyć go zarówno czystym tekstem [bo to dialekt
    XML], jak i w przeróżnych edytorach graficznych [np. Inkscape]. Więc
    problem sprowadza się do zamiany tego na klipy Flashowe i połączenie
    z ActionScriptem.

    I tu ukłon w stronę Macieja Łebkowskiego, który zwrócił moją uwagę
    na tą stronę: http://osflash.org/
    Znalazłem tam m.in. SWFmill, który potrafi sklejać SWFy z plików SVG,
    bitmap w różnych formatach, innych plików SWF itp. za pomocą prostego
    opisowego formatu XML. Teraz pozostaje tylko znaleźć jakiś dobry
    kompilator AS, który dałby sobie radę z AS3.

    No nic, dzięki za chęci i wskazanie Linuxowcowi gdzie jego miejsce ;J

    --
    SasQ

  • 5. Data: 2009-01-09 18:06:35
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    SasQ pisze:
> [...]
    > kompilator AS, który dałby sobie radę z AS3.
    >
    > No nic, dzięki za chęci i wskazanie Linuxowcowi gdzie jego miejsce ;J

    Bawiłem się odrobinę flashdevelopem, ale nie-flashowcowi jak ja ciężko
    jest zacząć. Do kompilacji AS3 zdaje się trzeba ściągnąć flex sdk ze
    strony adobe. FlashDevelopa pod linuxem nie ma, ale on używa narzędzi
    opensourceowych do kompilacji (mtasc).

    artur