    Date: Fri, 25 Jul 2014 09:47:04 +0200
    From: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?

    On 2014-07-25 00:54, J.F. wrote:
    > Ustawil na srodku i jest prosta jak w kazdym innym.

    Ale reszta się rozjeżdża.
    Horyzont może być prosty (pomijając zakrzywienie rzeczywiste), ale cała
    reszta odpływa, co moim zdaniem powoduje niefajny efekt.
    Fisheye w landszaftach przydaje się w specyficznych sytuacjach.
    W większości tylko utrudnia odbiór zdjęcia.

    > to by sie nie zalapal ten jachcik, albo bylby na marginesie ...

    I bardzo dobrze, bo jacht też przeszkadza. Albo trzeba było zrobić z
    niego temat zdjęcia (na tle najjaśniejszego fragmentu nieba) albo
    poczekać aż odpłynie. Autorowi został tylko taki ciemny kształt na
    brzegu kadru. Podejrzewam, że po prostu nie chciał już czekać, bo
    godzina trochę późna.

    > Autor odczuwal urok calosci sceny, lacznie z tymi kepkami trawy

    No to może autor odczuwał ten urok.
    Ja nie odczuwam. Poza tym nie jestem wielkim fanem takich elementów
    "zamykających" kadr.

    Kępki trawy są spoko. Trzeba było zrobić 10 kroków w bok i wrzucić jedną
    z nich (ostrą i dobrze oświetloną) w tradycyjną 1/3 kadru.

    > Jeszcze mozna sie pobawic i poprzycinac roznie i ocenic efekt.
    > Bez kamieni ... tez nie jest zle.

    Kamienie wychodzą doskonale na takich zdjęciach, a te są całkiem niezłe.
    Prędzej zrezygnowałbym z tego nudnego nieba niż z nich... ;)

    > Tez jeszcze mozna w fotoszopie :-)

    Goła babę też można wkleić. Zdjęcie to zdjęcie - oceniamy produkt,
    który dostaliśmy.

    > Ten efekt swietnie wyglada na gorskich potokach, ale tutaj dal IMO
    > kiepski efekt. I tego sie chyba ogolnie na morzu nalezy spodziewac -
    > cala woda bedzie takie zamglone, bez zadnego motywu.

    Jeśli faktura (fale) nie odgrywa roli, to można ją właśnie w ten sposób
    wyrównać. Wtedy nie rozprasza, nie odciąga uwagi.

    Na zdjęciu, które tu zaproponowałem wcześniej, tematem są kamienie
    i wysepki. Zobacz, jak mało jest na tym zdjęciu linii, które odciągają
    wzrok od tego, co autor chciał ukazać.

    Jeśli Marek chciał pokazać zachód słońca na plaży, to lepiej pasowałoby
    "wyrównane" morze. Jeśli chciał pokazać fakturę morza, to trzeba było
    zrobić z niego istotny element kadru, czyli większość nieba. Na jego
    zdjęciu woda zajmuje może 1/6 kadru. Fale są prawie niewidoczne. Tomasz
    wrzucił cropa, na którym wygląda to już znacznie lepiej.

    > Natomiast ostre plastyczne fale tez maja swoj urok.

    Mają, jeśli są tematem zdjęcia.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski