  • 1. Data: 2014-07-24 21:47:21
    Temat: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Będąc na spontanicznym spacerze zrobiłem niemniej spontaniczne zdjęcie.
    Ofiarą padł fotograficznie wyświechtany zachód słońca.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7VHRzeXF
    mblFMWjQ/edit?usp=sharing

    Miałem założony obiektyw szerokokątny (180 stopni) i jego wykorzystałem.
    Moją intencją było oddanie uroku tego miejsca: niebo na horyzoncie stało
    się niemalże czerwone, kamienie falochronu pokazały fajną strukturę a to
    wszystko w niebieskim półmroku. Każdy element sceny budował klimat.
    Przymierzając się do zdjęcia przewertowałem w pamięci podręczniki dot.
    kompozycji zdjęć. Kompletnie te informacje nie wydały mi się przydatne.
    Np. kadrowanie w postaci horyzont nigdy pośrodku. Uznałem, że ma być
    pośrodku bo zarówno to co na górze kadru jak i na dole jest tak samo
    ważne dla mnie. Pomijam fakt deformacji linii horyzontu gdybym nie
    trzymał aparatu możliwie poziomo próbując przesunąć jego linię wyżej lub
    niżej...

    Mając na uwadze zaprzestanie dywagacji siebie samego ze sobą,
    postanowiłem spytać się Was: będąc w tym miejscu w jaki sposób (z
    uzasadnieniem) zmienilibyście kadrowanie / ogniskową / cokolwiek więcej
    aby wyszło ujęcie lepiej / ciekawiej?

    P.S.
    Dodałem sztucznie efekt lekkiego winietowania na dole aby plama światła
    w tafli wody znalazła optyczną kontynuację w oświetleniu kamieni.

    Marek

  • 2. Data: 2014-07-24 23:19:12
    Temat: Re: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-07-24 21:47, Marek wrote:
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7VHRzeXF
    mblFMWjQ/edit?usp=sharing

    > Miałem założony obiektyw szerokokątny (180 stopni) i jego wykorzystałem.

    Jakoś trudno mi uwierzyć, że to zdjęcie jest zrobione pełnym fisheye'em
    (dającym 180*). Upewnij się, że nie to nie był Samyang 8mm...

> [...]
    > postanowiłem spytać się Was: będąc w tym miejscu w jaki sposób (z
    > uzasadnieniem) zmienilibyście kadrowanie / ogniskową / cokolwiek więcej

    Nie użyłbym fisheye'a do zdjęć krajobrazowych, w których tak ważną rolę
    odgrywa linia horyzontu. Naprawdę uroku to nie dodaje.

    Kadr jest za szeroki, za ciemny i z nieładną asymetrią. Załapały Ci się
    jakieś kupki trawy.
    Nie masz na zdjęciu żadnego obiektu: tylko plażę, morze i niebo.

    Co ja bym zrobił:
    - założył węższy, "normalny" obiektyw,
    - zrobiłbym to zdjęcie sporo wcześniej (tu już jest ciemno),
    - poszukał czegoś ciekawego (wyraźnego kamienia, kwiatka na skale,
    modelki, muszli - pewnie łatwiej samemu położyć niż szukać),
    - "zszedłbym" niżej (ciekawsza perspektywa: duże kamienie i ukryty pas
    piachu, który tylko Ci rozwarstwia kompozycję),
    - zdecydowanie doświetliłbym kamienie,
    - zdecydowanie naświetlałbym dłużej (przynajmniej kilka sekund, raczej
    pół minuty).

    Rzuć okiem na to zdjęcie i zobacz, ile się na nim dzieje. A niby
    zawartość ta sama: kawałek morza i kamienie.
    http://www.flickr.com/photos/31320252@N06/1418307732
    2/

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 3. Data: 2014-07-24 23:25:03
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał

    > Będąc na spontanicznym spacerze zrobiłem niemniej spontaniczne zdjęcie.
    > Ofiarą padł fotograficznie wyświechtany zachód słońca.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7VHRzeXF
    mblFMWjQ/edit?usp=sharing

    Ja bym sie pobawil w kadrowanie.
    Może tak:
    https://www.dropbox.com/s/1vgudbgql6qn3zf/ZachodNadM
    orzema.jpg

    --
    Tomasz

  • 4. Data: 2014-07-25 00:54:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Jul 2014 23:19:12 +0200, Piotr Kosewski napisał(a):
    mblFMWjQ/edit?usp=sharing
    > Nie użyłbym fisheye'a do zdjęć krajobrazowych, w których tak ważną rolę
    > odgrywa linia horyzontu. Naprawdę uroku to nie dodaje.

    Ustawil na srodku i jest prosta jak w kazdym innym.

> [...]
    > jakieś kupki trawy.
    > Nie masz na zdjęciu żadnego obiektu: tylko plażę, morze i niebo.

    to by sie nie zalapal ten jachcik, albo bylby na marginesie ...

    > - zrobiłbym to zdjęcie sporo wcześniej (tu już jest ciemno),

    Moze wczesniej nie bylo takiego "uroku" :-)

    > - poszukał czegoś ciekawego (wyraźnego kamienia, kwiatka na skale,
    > modelki, muszli - pewnie łatwiej samemu położyć niż szukać),

    Autor odczuwal urok calosci sceny, lacznie z tymi kepkami trawy

    > - "zszedłbym" niżej (ciekawsza perspektywa: duże kamienie i ukryty pas
    > piachu, który tylko Ci rozwarstwia kompozycję),

    Jeszcze mozna sie pobawic i poprzycinac roznie i ocenic efekt.
    Bez kamieni ... tez nie jest zle.

    > - zdecydowanie doświetliłbym kamienie,

    Tez jeszcze mozna w fotoszopie :-)

> [...]
    > pół minuty).
    > Rzuć okiem na to zdjęcie i zobacz, ile się na nim dzieje. A niby
    > zawartość ta sama: kawałek morza i kamienie.

    Ten efekt swietnie wyglada na gorskich potokach, ale tutaj dal IMO
    kiepski efekt. I tego sie chyba ogolnie na morzu nalezy spodziewac -
    cala woda bedzie takie zamglone, bez zadnego motywu.
    Natomiast ostre plastyczne fale tez maja swoj urok.

    J.

  • 5. Data: 2014-07-25 05:00:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Kosewski" <p...@m...nowhere> wrote in message
    mblFMWjQ/edit?usp=sharing
    [...]
    > Rzuć okiem na to zdjęcie i zobacz, ile się na nim dzieje. A niby
    > zawartość ta sama: kawałek morza i kamienie.
    > http://www.flickr.com/photos/31320252@N06/1418307732
    2/

    Sorry, ale wygląda niemożebnie sztucznie...
    Mi się to Marka dużo bardziej podoba.

  • 6. Data: 2014-07-25 07:38:46
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-07-24 21:47, Marek pisze:
> [...]
    > Np. kadrowanie w postaci horyzont nigdy pośrodku. Uznałem, że ma być
    > pośrodku bo zarówno to co na górze kadru jak i na dole jest tak samo

    To, że nie umiałeś się zdecydować co jest ważniejsze, góra czy dół,
    nie przysłużyło się zdjęciu. Góra jest zdecydowanie nudna.

    Użyłbym szkła, które nie krzywi prostych np sigma 10-20
    i podciągnął horyzont do góry, tak aby pozbyć się chmurek z kadru.

    Wg mnie sceneria miała potencjał, którego nie wykorzystałeś.
    Na nic książkowe zasady, jeśli nie widzi się kadru.

    JD

  • 7. Data: 2014-07-25 09:24:01
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Thu, 24 Jul 2014 23:25:03 +0200, Tomasz napisał(a):

    > Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał

> [...]

    O, właśnie to. Więcej dołu, na którym coś się dzieje i mniej góry, w
    której straszyło pustką.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 8. Data: 2014-07-25 09:47:04
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-07-25 00:54, J.F. wrote:
    > Ustawil na srodku i jest prosta jak w kazdym innym.

    Ale reszta się rozjeżdża.
    Horyzont może być prosty (pomijając zakrzywienie rzeczywiste), ale cała
    reszta odpływa, co moim zdaniem powoduje niefajny efekt.
    Fisheye w landszaftach przydaje się w specyficznych sytuacjach.
    W większości tylko utrudnia odbiór zdjęcia.

    > to by sie nie zalapal ten jachcik, albo bylby na marginesie ...

    I bardzo dobrze, bo jacht też przeszkadza. Albo trzeba było zrobić z
    niego temat zdjęcia (na tle najjaśniejszego fragmentu nieba) albo
    poczekać aż odpłynie. Autorowi został tylko taki ciemny kształt na
    brzegu kadru. Podejrzewam, że po prostu nie chciał już czekać, bo
    godzina trochę późna.

    > Autor odczuwal urok calosci sceny, lacznie z tymi kepkami trawy

    No to może autor odczuwał ten urok.
    Ja nie odczuwam. Poza tym nie jestem wielkim fanem takich elementów
    "zamykających" kadr.

    Kępki trawy są spoko. Trzeba było zrobić 10 kroków w bok i wrzucić jedną
    z nich (ostrą i dobrze oświetloną) w tradycyjną 1/3 kadru.

    > Jeszcze mozna sie pobawic i poprzycinac roznie i ocenic efekt.
    > Bez kamieni ... tez nie jest zle.

    Kamienie wychodzą doskonale na takich zdjęciach, a te są całkiem niezłe.
    Prędzej zrezygnowałbym z tego nudnego nieba niż z nich... ;)

    > Tez jeszcze mozna w fotoszopie :-)

    Goła babę też można wkleić. Zdjęcie to zdjęcie - oceniamy produkt,
    który dostaliśmy.

    > Ten efekt swietnie wyglada na gorskich potokach, ale tutaj dal IMO
    > kiepski efekt. I tego sie chyba ogolnie na morzu nalezy spodziewac -
    > cala woda bedzie takie zamglone, bez zadnego motywu.

    Jeśli faktura (fale) nie odgrywa roli, to można ją właśnie w ten sposób
    wyrównać. Wtedy nie rozprasza, nie odciąga uwagi.

    Na zdjęciu, które tu zaproponowałem wcześniej, tematem są kamienie
    i wysepki. Zobacz, jak mało jest na tym zdjęciu linii, które odciągają
    wzrok od tego, co autor chciał ukazać.

    Jeśli Marek chciał pokazać zachód słońca na plaży, to lepiej pasowałoby
    "wyrównane" morze. Jeśli chciał pokazać fakturę morza, to trzeba było
    zrobić z niego istotny element kadru, czyli większość nieba. Na jego
    zdjęciu woda zajmuje może 1/6 kadru. Fale są prawie niewidoczne. Tomasz
    wrzucił cropa, na którym wygląda to już znacznie lepiej.

    > Natomiast ostre plastyczne fale tez maja swoj urok.

    Mają, jeśli są tematem zdjęcia.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 9. Data: 2014-07-25 10:22:39
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-07-24 21:47, Marek wrote:
> [...]
    > postanowiłem spytać się Was: będąc w tym miejscu w jaki sposób (z
    > uzasadnieniem) zmienilibyście kadrowanie / ogniskową / cokolwiek więcej

    W przeciwieństwie do innych nie mieniałbym nic poza linią horyzontu,
    którą wyprostowałbym w postprocesie.
    Bardzo udana fota!

    > P.S.
    > Dodałem sztucznie efekt lekkiego winietowania na dole aby plama światła
    > w tafli wody znalazła optyczną kontynuację w oświetleniu kamieni.

    Winietowanie OK

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 10. Data: 2014-07-25 10:56:07
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-07-24 23:25, Tomasz wrote:
    > Ja bym sie pobawil w kadrowanie.
    > Może tak:
    > https://www.dropbox.com/s/1vgudbgql6qn3zf/ZachodNadM
    orzema.jpg

    I zrobiło się klaustrofobicznie. Zabiłes tym zabiegiem oddech jaki miał
    pierwotny kard. To ma być krajobraz, czyli głównie przestrzeń i odczucia
    związane z jej wielkością ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info