  • 151. Data: 2020-12-06 10:28:35
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 5 Dec 2020 12:45:29 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > Takiego co napisałeś to jeszcze nie wymyślili.

    Żeby wymyśleć coraz lepsze, coraz mniejsze, coraz bezpieczniejsze to
    najpierw trzeba zacząć coś robić w tym temacie, potrzebny otwarty
    rynek i konkurencja.

    --
    Marek

  • 152. Data: 2020-12-06 12:12:23
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 23:05 Janusz <j...@o...pl> pisze:

> [...]
    noblok-inverter-12kw-9734429361

    > A co Ci czynnik przeszkadza?
    Różny GWP - R410A może już podpadać pod ustawę f-gazową i obowiązkowe
    coroczne kontrole szczelności, R32 w domowych urządzeniach bedzie na 100%
    miało GWP < 5 ton.
    "Legalna" zmiana czynnika nie jest taka prosta i tania, chyba że lewizna i
    modlenie się aby jakiś życzliwy sąsiad się nie zainteresował...
    Na R32 masz dodatkowo większą sprawność.

    > Przecież zawsze możesz wziąć faceta od klim i zmienić na r32.
    i bulić co roku dodatkowy haracz.

    > A 3F to sobie już sam poszukaj :)
    ja nie muszę - mam 3F :-).
    Przy porównywaniu cen trzeba to uwzględnić, 3F są droższe.

    TG

  • 153. Data: 2020-12-06 17:37:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Kris wrote:

    > ładniejsze nazwy zaproponuje
    > -Podatek od kwp
    > -podatek od 1m2 paneli fv
    > -podatek od wyprodukowanej 1kWh
    > Wszystkie powyzsze już na dzisiaj łatwo technicznie wprowadzić i naliczać

    Nie, zgodnie z obietnicą Sejm nie wprowadzi żadnych nowych podatków.
    Wprowadzi opłaty.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 154. Data: 2020-12-06 18:02:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Bitcoin ponoc idzie w gore ...

    Nie ponoć, i wiele wskazuje na to, że to nie jest jego ostatnie słowo.
    163.5% YTD. Tylko złożoność obliczeniowa na obecnym poziomie wydobycia
    jest taka, że sens ma tylko kopanie na ASICac postawionych tuż obok
    hydroelektrowni. Na procesorze możesz sobie jednak dalej kopać altcoiny.
    Na przykład Ethereum jest zaprojektowane tak, by nie dało się zbudować
    sensownego ASICa do akceleracji wydobycia.

    > Tylko jak to rozwiazac - wprowadzic zmienne oplaty za prad, w zaleznosci
    > od chwilowego bilansu

    Zawodowi tak właśnie działają. Jest giełda energii i sobie handlują MWh.
    Prąd jest bardzo tani, w okolicach 180 zł. za MWh. Dla Ciebie jest to
    jednak 600 zł., bo dolewają składnika zmiennego opłaty stałej. Taka
    karma, kogoś wydymać trzeba.

    > Gdzies tam jeszcze sa atomowe - ciekaw jestem, jaki one maja zakres
    > regulacji, ale jaskolki cwierkaja, ze elektrownia jest tak droga, ze ma
    > zarabiac caly czas, a nie tylko polowe ...

    I niech elektrownia ciśnie w opór przez całą dobę. Nie rozumiem tej ich
    koncepcji wyrównywania skoków obciążenia poprzez wolniejsze machanie
    szufelką. Jak jest nadmiar energii, to niech produkują wodór albo kopią
    bitcoiny. A ciepło odpadowe do kompleksu szklarni, który zawstydzi
    Siechnice -- po co grzać rzekę, jak można pomidory?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 155. Data: 2020-12-06 18:08:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > 100% miało GWP < 5 ton.
    > "Legalna" zmiana czynnika nie jest taka prosta i tania, chyba że lewizna
    Przyszedł Pan maruda.

    > i modlenie się aby jakiś życzliwy sąsiad się nie zainteresował...
    Bo? klima jest na zewnątrz.

    > Na R32 masz dodatkowo większą sprawność.
    No to chyba lepiej, nie?

    > i bulić co roku dodatkowy haracz.
    Po co? wystarczy okresowo sprawdzic czy czynnik nie ucieka.

    > ja nie muszę - mam 3F :-).
    To po co się wcinasz.

    > Przy porównywaniu cen trzeba to uwzględnić, 3F są droższe.
    Ale mają większe moce i wyrównane obciążenie na fazach.

    --
    Janusz

  • 156. Data: 2020-12-06 18:10:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Byłby mniejszy jakbyśmy wymyślili akumulator atomowy. Czyli zamieniamy
    > porcję energii na neutron który dodajemy do jądra atomu itd, a potem te
    > neutrony z powrotem na energię :)

    Na neutron to niespecjalnie, ale wzbudzić jądro fotonem gamma to już
    bardziej. Stuprocentowo odwracalne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 157. Data: 2020-12-06 19:56:59
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 18:08 Janusz <j...@o...pl> pisze:

    > Przyszedł Pan maruda.

    To nie ja marudzę - takie są przepisy.

    > Bo? klima jest na zewnątrz.

    :-) patrz wyżej. Jak masz urządzenie z ekwiwalentem CO2 powyżej 5t (każde
    większe z ponad 2,5kg R410A) to musisz je zarejstrować i co roku
    kontrolować szczelność pod rygorem kar finasowych (dużych). Urządzenie
    musi mieć kartotekę (łatwo sprawdzić czy ma) - jak nie ma to należy się
    kara.

    > No to chyba lepiej, nie?

    No pewnie, że lepiej. Dlatego trzeba teraz kupować PC/klimy tylko z tym
    czynnikiem.

    > Po co? wystarczy okresowo sprawdzic czy czynnik nie ucieka.

    Jak masz certyfikat F-GAZ personalny to możesz sam sobie sprawdzić
    szczelność. Jak nie masz to musisz bulić. Ale jak Ci ubędzie czynnika to
    aby go dokupić musisz już mieć F-GAZ dla przedsiębiorcy. Jak nie masz
    musisz więcej zapłacić.
    Znasz przepisy? - jesteś z branży?

    > To po co się wcinasz.
    Nie wcinam tylko wyjaśniam.

    > Ale mają większe moce i wyrównane obciążenie na fazach.

    Ano właśnie - a dałeś linka do jednofazowych ze starym czynnikiem. To jest
    tzw. mina dla niedoświadczonego kupującego.
    Można kupić tanie PC - ale trzeba zwracać uwagę na to co napisałem, aby
    nie wdepnąć i nie namoczyć.

    TG

  • 158. Data: 2020-12-06 22:43:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 6 grudnia 2020 o 10:28:38 UTC+1 Marek napisał(a):
    > Żeby wymyśleć coraz lepsze, coraz mniejsze, coraz bezpieczniejsze to
    > najpierw trzeba zacząć coś robić w tym temacie, potrzebny otwarty
> [...]
    Czego nie rozumiesz w zdaniu że takiego jeszcze nie wymyślili.

  • 159. Data: 2020-12-06 23:02:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/12/2020 18:02, Piotr Wyderski wrote:
    > hydroelektrowni. Na procesorze możesz sobie jednak dalej kopać altcoiny.

    Ciiii, nie zdradzaj mojego planu na magazynowanie enegii latem!

  • 160. Data: 2020-12-06 23:14:07
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 05.12.2020 o 15:55, Michal pisze:

    > coś dużo Tobie wychodzi. Mi idzie ok. 1000 - 1200m3 gazu (CO + CWU), co
    > daje jakieś 10-12MWh energii. Pompa ciepłą powinna zużyć przy tym
    > (zakładając COP czy SCOP czy jak to tam zwą średnio 3) jakieś 3-4 MWh,
    > czyli ze 3-4 kW w panelach..

    Słuszna uwaga. Zapomniałem dodać, że miałem spore zużycie prądu inne niż
    grzanie. Gdy używałem pompę miałem sumarycznie jakieś 8500 MWh. Teraz
    mam zużycie 5,5MWh prądu na pierdoły w postaci zmywarki, piekarnika,
    czajnika, kilka komputerów, światło itp. I do tego około 7,5 MWh gazu -
    głównie na grzanie. COP mam słabszy jakieś 2,5 z tendencją do spadania
    do 2,2 w okolicach lutego. Wymienniki poziome dość płytko - jakieś 1,3
    do 1,5 m.
    Czyli łącznie mogę się spodziewac 5,5+2,5 = 8 MWh.Do tego 20 % "strat"
    na magazynowanie u dostawcy.

    --
    pozdrawiam
    MD