    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: GPS
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    <5d2b0aae$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <1u2i394vcr0f4.1ts4xfd4dndkj$.dlg@40tude.net>
    <5d2b7f21$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2baae4$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <cmtog73cscpu$.1coq9ohagoq3x$.dlg@40tude.net>
    <5d2bdc8c$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c3f78$0$17356$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c490c$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c4d00$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$.dlg@40tude.net>
    <5d32da6b$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sun, 21 Jul 2019 13:15:24 +0200

    Dnia Sat, 20 Jul 2019 11:09:59 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$....@4...net
    >
    > Wjazd pod daszek nie zmienia położenia satelitów, lecz daje różne wyniki.

    Za to moze blokowac sygnal, odbijac, wybierac inna droge transmisji.

    > To wg Ciebie argument potwierdzający moją tezę czy Twoją?

    Trudno powiedziec.

    A tak w ogole to jest argument za tym, zeby nie latac we mgle na GPS
    :-)
    Tzn latac, ale pamietac, ze bydle potrafi sie pomylic.

    Nowoczesne samoloty maja system kombinowany - GPS i inercyjny.
    Swietne polaczenie - GPS pozwala dlugookresowo wyznaczyc dokladna
    pozycje i skorygowac INS, INS pozwala uniknac takich bledow GPS, gdy
    pozycja sie zmienia bez uzasadnienia.

    > Wg Ciebie odbiornik podaje błąd na podstawie obliczeń opartych
    > o wiele (więcej niż 4) satelitów:
    >
    > wiele satelitów --> wiele wyników --> możliwość podania błędu.

    Tak.
    Musialbym zajrzec - chyba nadal bylo wiecej niz 4.

    > Wg mnie DOPy określają wzajemne położenie satelitów.
    >
    > https://gisgeography.com/gps-accuracy-hdop-pdop-gdop
    -multipath/

    > From the observer's point of view, if the satellites are spread
    > apart in the sky, then the GPS receiver has a good GDOP.
    >
    > But if the satellites are physically close together, then you
    > have poor GDOP. This lowers the quality of your GPS positioning
    > potentially by meters.

    Mozliwe, przy 4 mialoby to sens, ze podaje teoretyczny bład wynikly z
    konstelacji.
    Ale co zrobic, jak sie odbiera wiecej satelitow ? Odrzucic niektore ?

    Niestety, nie mam mozliwosci wylaczenia niektorych satelitow dla
    testow :-)
    Hm, sprytna zaklocarka, czy symulator EGNOS i wyslac info, ze satelita
    nieoperatywny ?

    > https://www.gnssplanning.com/#/settings
    >
    > Mierzysz DOPy z przyszłości. Na jakiej podstawie?
    > IMO podstawą jest wiedza [czerpana ze szklanej kuli,
    > czyli z dokumentacji?] o przyszłościowym położeniu satelitów.

    Ale z drugiej strony - masz wiecej satelitow, wychodzi ci spory
    rozrzut, i co - podac klientowi, ze konstelacja zapewnia swietny DOP ?

    > Ustalmy jeszcze kwadraturę odbiorników GPS -- początek
    > swój wg Ciebie czerpie ze sfer, czy z hiperboloid?
    >
    > IMO teraz już nie upierasz się przy hiperboloidach, ale kto wie...

    Takie "wzorcowe" rozwiazania tez byly "sferyczne", i pewnie tak
    odbiorniki liczyly, ale te hiperboloidy gdzies sie tam w srodku kryly.

    Za to przy wiekszej ilosci satelitow, to nie ma co szukac rozwiazania
    rownania, tylko minimalizacji bledu. I tu juz zostaja metody
    "sferyczne".

    J.

    P.S. Chyba nie zauwazyles - ale przy metodzie "sferycznej" ten drugi
    punkt rozwiazania pojawia sie wlasnie na skutek tej metody.

    tzn majac rownania w postaci:
    odleglosc( satelita_i, odbiornik) = c(t_i - d)

    gdzie:
    t_i - zmierzony zegarem odbiornika czas nadejscia znacznika czasu
    o - nieznany offset tego zegara od zegara satelitow

    one moga miec dwa rozwiazania, ale tylko w specyficznych konstelacjach
    - np wszystkie satelity w jednej plaszczyznie.

    Jesli jednak teraz dla wygody podniesiemy sobie obie strony do
    kwadratu ... to znika informacja czy prawa strona jest dodatnia czy
    ujemna. I pojawia sie drugie rozwiazanie ... hm, a moze i wiecej ...
    wszak w kazdym rownaniu mamy teraz niepewnosc znaku ...

    J.