  • Data: 2019-03-13 01:43:15
    Temat: Re: Gwint, który się zaciera
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 13 marca 2019 03:19:49 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    strukturę FCC, bez nadmiernych wydzieleń międzykrystalicznych. Dobierz nakrętkę z
    BCC, choćby z niskostopowej 2H, jeszcze lepiej z jakiejś ferrytycznej nierdzewki z
    wysoką zawartością aluminium.
> [...]
    > takiego materiału jeszcze nie widział.
    > A najciekawsze było, jak skręcał poprawiony gwint ręcznie, żeby
    > sprawdzić luzy. Mówię mu, żeby nie wkręcał do oporu, bo będzie cięzko
    > odkręcić, ale on dokręcił ręką. Z powrotem już się ręką nie dało i
    > dopiero poszło kluczem z dużymi oporami. Gwint się uszkodził przy tym
    > odkręcaniu, co by potwierdzało Twoją tezę, że te metale łatwo się
    > zgrzewają dyfuzyjnie. Nawet bardzo łatwo.
    > Ostatecznie mam zrobione z dużym luzem i będę skręcać to z taśmą
    > teflonową plus grafit. Docelowo poszukam materiału BCC (jak się poduczę,

    No więc mój "wykład" na dwie linijki tekstu okazuje się nie na temat. Temperatura nie
    ma tu znaczenia (w sensie metalurgicznym)- skoro od skręcenia w palcach się zaciska.
    Masz po prostu niedobry gwint. Albo jest zbieżny (tokarz umie robić gwinty?), albo
    źle zaprojektowany (na czym blokuje się element po pełnym wkręceniu?), albo
    powierzchnia nie jest gładka (toczone poszczerbionymi płytkami), albo nie ma
    zaokrągleń tam gdzie mają być (ostra krawędź wbija się w metal), albo jakaś
    kombinacja kilku takich wad. Różnica rozszerzalności temperaturowych może dodatkowo
    powodować jeszcze silniejsze wciskanie metalu w metal. Dobrze zrobiony gwint
    rozpoznaje się palcami, jak ma pasować bez walki to musi być gładki i regularny w
    kształcie. Możesz rozważyć przeprojektowanie tego połączenia na jakiś bardziej
    powszechnie spotykany rozmiar i użycie sprawdzianów do gwintów. Ja nieraz używałem
    handlowej śruby i nakrętki, jakoś je wkomponowując w resztę urządzenia.