    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ile mocy mogę podłaczyć na fazę?
    Date: Fri, 15 Jun 2012 01:21:50 +0200

    Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Masz na myśli to, że przewatowany bezpiecznik? Bo dlaczego niby nie
    > można by mieć instalacji 1x100A -> 23kW? Widziałem takie jednofazowe
    > wyłączniki samoczynne - 100A, więc po coś one są.

    Pewnie, że można. Nawet więcej. Ale instalacja jest, jaka jest. A
    bezpieczników przedlicznikowych lepiej nie ruszać, bo za zerwanie plomby to
    do prokuratora podać mogą. U nas (znaczy w Niemczech) stosuje się
    bezpieczniki zalicznikowe u użytkownika, dopiero za nimi są wyłączniki
    nadprądowe. Oczywiście przedlicznikowe też są, ale zaplombowane.
    A do pocztującego: jak kabel doprowadzający energię do licznika ma 4(lub
    5)x1.5mm2 Cu, to można go obciążyć 3x16A, o ile doprowadzenie nie jest za
    długie. Są specjalne formuły do obliczeń, chodzi o to, by spadek napięcia (i
    oporność zerowania) nie były za duże. Dlatego jest czasem tak, że nawet
    5x2.5mm2 nie starczy na 16A/fazę.
    A to ograniczenie do 5kW to własny wymysł (znaczy więcej byłoby za drogo),
    czy ZE nie dał więcej, bo się nie da?

    Waldek