  • 1. Data: 2012-06-14 23:52:31
    Temat: Ile mocy mogę podłaczyć na fazę?
    Od: "marianek" <m...@a...net.pl>

    Przepraszam, że tutaj ale nie ma pl.misc.elektryka więc pozwoliłem sobie
    tutaj.
    Dostałem przydział mocy od zakłady energetycznego 5kW prądu trójfazowego.
    W umowie nie znalazłem odpowiedzi, więc spytam czy owe 5kW dotyczy
    zsumowanej mocy z 3 faz czy mogę wykorzystać 5kW na jednej fazie nie
    obciażając
    w tym samym czasie 2 pozostałych? Zabezpieczenie przedlicznikowe to 10A.
    Inaczej mówiąc
    mogę podłaczyć do gniazdka 230V urządzeie o mocy 4,5kW czy 5kW/3?

  • 2. Data: 2012-06-14 23:55:13
    Temat: Re: Ile mocy mogę podłaczyć na fazę?
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "marianek" <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > w tym samym czasie 2 pozostałych? Zabezpieczenie przedlicznikowe to 10A.
    > Inaczej mówiąc
    > mogę podłaczyć do gniazdka 230V urządzeie o mocy 4,5kW czy 5kW/3?

    Pisząc, jakie masz zabezpieczenie przedlicznikowe sam sobie odpowiedziałeś
    ;-) 10A * 230V = 2,3 KW na 1 faze.
    Przydział mocy dotyczy sumy mocy i na fazę będzie /3.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 3. Data: 2012-06-15 00:02:15
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    marianek wrote:

> [...]
    > Inaczej mówiąc
    > mogę podłaczyć do gniazdka 230V urządzeie o mocy 4,5kW czy 5kW/3?

    W szkole podstawowej pewnie nie uważałeś, co? Sobie policz: 230V i 10A
    (chyba na każdej fazie po 10A) to 2300VA, czyli maksymalnie 2.3kW. Jak toto
    masz w domu, to musisz rozłożyć obciążenia na różne fazy. Tam, gdzie się da
    stosować urządzenia trójfazowe. 5kW to niezbyt dużo w dzisiejszych czasach.
    Ja mam 7kW, ale tylko jedną fazę :-).

    Waldek

  • 4. Data: 2012-06-15 00:06:13
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "marianek" <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Inaczej mówiąc
    > mogę podłaczyć do gniazdka 230V urządzeie o mocy 4,5kW czy 5kW/3?

    Możesz. Ale uważaj, żeby tego zabezpieczenia 10A nie spalić, bo to wcale
    takie trudne nie jest. Co prawda tam jest raczej zabezpieczenie zwłoczne,
    ale mi 10A (typu B) potrafiło wywalić przy załączaniu się mikrofalówki, czy
    też przy włączaniu listwy ze sprzętem komputerowym. Kuchenka, w tym samym
    czasie włączysz pralkę, zmywarkę i będzie po zabezpieczeniu. A tak poza tym,
    to te 5kW to zaledwie trochę ponad 2A prądu. Inna sprawa, że prąd chwilowy w
    momencie załączenia urządzenia może być wielokrotnie większy.

  • 5. Data: 2012-06-15 00:06:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Friday, June 15, 2012, 12:02:15 AM, you wrote:

> [...]
    > stosować urządzenia trójfazowe. 5kW to niezbyt dużo w dzisiejszych czasach.

    I nie w Polsce. W Polsce za bezpiecznik 25A na jednej fazie jeszcze do
    prokuratury nie zgłaszają. Ale 32A chyba by już zadzialał.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2012-06-15 00:11:45
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > zabezpieczeniu. A tak poza tym, to te 5kW to zaledwie trochę ponad 2A
    > prądu. Inna sprawa, że prąd chwilowy w momencie załączenia urządzenia
    > może być wielokrotnie większy.

    Chyba od dzisiaj zastosuję zasadę - w godzinach wczesnonocnych nie
    odpisywać na posty. :)
    Errata: Prąd pomnożyć x10.

  • 7. Data: 2012-06-15 00:54:26
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    > I nie w Polsce. W Polsce za bezpiecznik 25A na jednej fazie jeszcze do
    > prokuratury nie zgłaszają. Ale 32A chyba by już zadzialał.

    Masz na myśli to, że przewatowany bezpiecznik? Bo dlaczego niby nie
    można by mieć instalacji 1x100A -> 23kW? Widziałem takie jednofazowe
    wyłączniki samoczynne - 100A, więc po coś one są.

  • 8. Data: 2012-06-15 01:21:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Masz na myśli to, że przewatowany bezpiecznik? Bo dlaczego niby nie
    > można by mieć instalacji 1x100A -> 23kW? Widziałem takie jednofazowe
    > wyłączniki samoczynne - 100A, więc po coś one są.

    Pewnie, że można. Nawet więcej. Ale instalacja jest, jaka jest. A
    bezpieczników przedlicznikowych lepiej nie ruszać, bo za zerwanie plomby to
    do prokuratora podać mogą. U nas (znaczy w Niemczech) stosuje się
    bezpieczniki zalicznikowe u użytkownika, dopiero za nimi są wyłączniki
    nadprądowe. Oczywiście przedlicznikowe też są, ale zaplombowane.
    A do pocztującego: jak kabel doprowadzający energię do licznika ma 4(lub
    5)x1.5mm2 Cu, to można go obciążyć 3x16A, o ile doprowadzenie nie jest za
    długie. Są specjalne formuły do obliczeń, chodzi o to, by spadek napięcia (i
    oporność zerowania) nie były za duże. Dlatego jest czasem tak, że nawet
    5x2.5mm2 nie starczy na 16A/fazę.
    A to ograniczenie do 5kW to własny wymysł (znaczy więcej byłoby za drogo),
    czy ZE nie dał więcej, bo się nie da?

    Waldek

  • 9. Data: 2012-06-15 02:00:59
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marcin Wasilewski pisze tak:

    > Chyba od dzisiaj zastosuję zasadę - w godzinach wczesnonocnych nie
    > odpisywać na posty. :)

    W nocy i po pijaku nie właczać grup! ;)

    --
    Piter

  • 10. Data: 2012-06-15 08:27:52
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "marianek" <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Zabezpieczenie przedlicznikowe to 10A. Inaczej mówiąc
    > mogę podłaczyć do gniazdka 230V urządzeie o mocy 4,5kW czy 5kW/3?

    Masz 3 bezpieczniki po 10A na każdą fazę. Teoretycznie, na każdej fazie max
    2,3kW ale nie oznacza to że możesz pociągnąć max z trzech faz 6,9kW. W
    umowie stoi bowiem 5kW. Nowe liczniki rejestrują maksymalne zużycie jakie
    wystapiło i daje się je odczytywac zdalnie z ZE. Jeżeli masz umowę na 5kW
    to przy wyższym poborze mocy mogą ci nałożyć karę bo ten co odczytuje
    zdalnie licznik może to zobaczyć. 5kW to strasznie mało. No i teraz
    najważniejsze, nie wiem dlaczego postanowiłeś być tak skromny, czy tez nie
    miałeś wyjścia ale zabezpieczenia się stopniuje, czyli jeżeli przed
    licznikiem jest 10A to za licznikiem w tablicy nie może być bezpieczników
    10A, co najwyżej 6A. Głupi odkurzacz wywali ci takie zabezpieczenie, a do
    kompletu z TV czy jakimś innym odbiornikiem poleci zabezpieczenie
    przedlicznikowe.

    Marek