    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ile można wycisnąć ze śruby i szyny miedzianej?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sat, 15 Feb 2014 12:34:39 +0100

    Dnia Fri, 14 Feb 2014 08:14:55 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
    > Połączenie dwóch szyn miedzianych, dajmy na to 120x10 mm,
    > realizowane za pomocą 4 śrub M12, klasa 8.8.
    > Skręcenie za pomocą 75Nm daje rezystancję połączenia
    > na poziomie 2,5 mikrooma. Po dopakowaniu do 105Nm
    > rezystancja spada do 1,9 a po osiągnięciu 140Nm
    > osiąga 1,2 mikrooma. W tym momencie rozsądek przeważył
    > nad chciwością i zostawiłem złom w spokoju ;)

    A wyczysciles miejsce styku ? papier scierny moze cuda zdzialac :-)

    > Ale zastanawiam się nad górną granicą takiego dociskania,
    > może ktoś ma doświadczenia w kwestii wytrzymałości
    > śruby M12?

    A gwint w miedzi, czy stalowa nakretka ?

    Tak czy inaczej - wytrzymalosci i momenty sa znane.
    Chyba troche przesadziles :-) 60Nm
    http://www.srubena.com.pl/poradnik-momenty.html

    > Interesowałoby mnie również, czy jak
    > dokręcimy i nie pieprznie przez tydzień, to czy
    > tak już będzie do końca świata, czy ryzyko pozostaje?

    Powyzej pisza o 70% granicy plastycznosci, wiec chyba troche
    naruszyles srube, ale to jej raczej nie urwie.

    wspolczynnik rozszerzalnosci cieplnej miedzi 17e-8,
    stali ok 12e-8, a jak rozumiem ten styk bedzie sie grzac :-)

    J.