    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <5...@g...com>
    <57bec500$0$15187$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <57c01ffb$0$12557$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <57c47e45$0$654$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <57c559da$0$663$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    Subject: Re: Inżynieria w dobie globalnej katastrofy ekologicznej
    Date: Wed, 31 Aug 2016 11:44:43 +0200

    W dniu wtorek, 30 sierpnia 2016 19:03:08 UTC+9 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Uprzejmie tołkuję: elektrownia to zakład produkcyjny, nie naukowy.
    >Nie stawia się jej żeby zdobyć wiedzę, a co najwyżej doświadczenie.
    >Wiedzę trzeba mieć najpierw, żeby ją postawić. Zrozumiał?

    Ale te wiedze w duzej czesci juz mamy. Mozna elektrownie postawic bez
    jej rozwijania, albo rozwijac wiedze i postawic lepsza elektrownie.

    Duze, sprawdzone przez lata dzialalnosci firmy, przeznaczaja na R&D
    jakis procent swoich dochodow. Maly procent, a nie 100% czy 200%.

    Owszem, w USA sa i takie, co najpierw inwestuja w R&D, a dopiero potem
    duzo zarabiaja.
    Ale tez - srednia musi byc taka, ze te ktorym sie udalo, zarobia i na
    wczesniejszy okres badawczy i na wiele podobnych firm, ktorym sie nie
    udalo.

    >A co to znaczy "pchać połowę kosztów w badania"? Zabrać z budżetu
    >operacyjnego? Obciąć pensje? Zrezygnować z napraw i remontów? Możesz
    >wyjaśnić?

    Tzn np ze Panstwo dalo na badania w dziedzinie energetyki 10 mld zl, w
    wyniku czego zbudowano lepsza elektrownie, ktora kosztowala 20mld, i
    przez lata produkcji zarobi na czysto 15 mld.
    co moze nie byloby zlym interesem, bo ciagle jeszcze zostanie 5 mld,
    ale konkurencja zrobi elektrownie w starej technologii, ktora zarobi
    powiedzmy 11mld, ale bez wydawania najpierw 10.

    >Tu masz listę tych których nikt (według Ciebie) nie zrobił:
    >tiny.pl/g933x

    to sa zabawki nie warte robienia, skoro nie daja rezultatow :-)

    >Wytłumacz jeszcze co według Ciebie się wydarzy jeśli energetyka
    >zainwestuje swoje paroletnie przychody. Z czego przez ten czas będzie
    >żyć.

    No, jakby im sie udalo, to moze pozyczyc z banku, a potem z zyskow ten
    bank wykupic :-)

    Ale w sumie to chyba jednak myslimy o tym samym - sektor energetyczny
    powinien na R&D wydawac jakis tam niewielki % dochodow, aby nie
    spowodowac wlasnej upadlosci. Sa przychody, sa koszta, jest zysk, jak
    sie czesc zysku w R&D zainwestuje, to w przyszlosci bedzie jeszcze
    wiekszy zysk - i to jest dobrze.

    A panstwo ? Ma inwestowac w energetyczny R&D znacznie wiecej ?

    Wiec pozostaje ostateczne pytanie - to ile pieniedzy inwestuje USA w
    te energetyczne R&D i czy naprawde jest tam tak bogato ?

    Owszem, fuzja budzi nadzieje, nie tylko zreszta energetyczna, to moze
    i warto tam dolozyc wiecej.

    >Noż kurwa, dżejef, skoro się wymądrzasz że Unia daje kasę
    >bezpośrednio, a ja Ci pokazuję że nie, to teraz mnie pytasz czy to
    >nie to samo?
    >Ty w ogóle wiesz o czym gadasz?

    Unia daje Polsce pieniadze, z przeznaczeniem na pewne cele
    ("działania") ogolne, ministerstwo przekazuje do panstwowych Funduszy,
    Fundusze wyplacaja konkretnym inwestorom na konkretne projekty
    mieszczace sie w wytyczonym celu - wiec nie wiem co ci sie nie podoba.

    Tylko do tych eko-elektrowni jedne panstwa mialy bezposrednie doplaty,
    inne posrednie - jak to pisales "zapewniajac warunki placenia przez
    konsumentow", nasze panstwo przez lata unikalo doplat, raczej z powodu
    biedy w budzecie, tym niemniej dzieki tym unijnym dotacjom celowym cos
    tam inwestor mogl wyszarpac.
    Chyba, bo pod wiatraki jeszcze nie podchodzilem i tabliczki nie
    widzialem. Ale cos tam sie w mediach przebija.

    otacje-unijne-na-latarnie-hybrydowe,26883.html

    >Nie z Unii tylko z funduszy. Do Ciebie nie dotrze, ale może ktoś to
    >jeszcze czyta.
    > Wniosek z tego, ze Unia kase rozdaje, jest nie calkiem uzasadniony
    > ale skoro im sie chcialo tyle napisac, to chyba jednak rozdaje.

    A pieniadze w tych funduszach skad sa ?

    J.