  • Data: 2018-02-11 22:26:00
    Temat: Re: Jak działają prosumenckie elektroniczne liczniki en.?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2/11/2018 9:44 PM, Marek S wrote:
    > Czy nie jest tak, że energia bierna jest ignorowana przez typowy licznik
    > elektroniczny?

    Zalezy w jakim kraju. U nas powinna być ignorowana, w praktyce zależy to
    od zniekształceń i budowy licznika.

    > Bo jeśli tak, to koszt poboru prądu byłby zerowy więc
    > biznes może ruszać :-)

    Nie da się go wykorzystać do produkcji użyteczniej energii. W bardzo
    duzym uproszczeniu moc bierna polega na tym że 50/100 razy na sekundę
    pompujesz coś w reaktancje i wypompowujesz. Co oznacza że "licznik drga"
    ale nie ma żadnego widocznego trendu, stoi gdzie stał. Jeśli z tej mocy
    zaczniesz korzystać wyprowadzając poza układ to bilans nie będzie już
    zerowy i licznik zacznie liczyc moc czynną.

    > No właśnie sam nie wiem bo od strony elektrycznej moc bierna generuje
    > prąd zwrócony w przeciwną stronę niż elektrownia daje. No i co z tym
    > licznik robi? Hmmm... ciekawe.

    Zlicza, ale wychodzi mu średnio zero.

    > A swoją drogą to trochę dziwne bo automatyczne kompensatory mocy biernej
    > (takie szafki, np. Legranda) bazują na przełączanych bateriach
    > kondensatorów właśnie. Może wtedy jakiś kwit z elektrownią trzeba
    > podpisać aby się nie boczyli?

    Elektrownia sprzedając prąd hurtowo bedzie wymagala abyś utrzymał
    prawidłowy poziom cos fi. Mimo że to moc bierna, ma jednak nieładna
    cechę że te bezustanne przesyłanie prądu w te i nazad powoduje grzanie
    się drutow i wydzielanie mocy czynnej na przesyle. Za to płaci się kary.

    Po drugie sa miejsca (USA) gdzie płaci się za moc pozorna. Tam nawet w
    domowej instalacji "opłaca" sie kompensować moc choć ekonomicznie
    podobno trudno to twierdzenie uzasadniać.