    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 30 Oct 2018 10:09:18 +0100

    Dnia Mon, 29 Oct 2018 23:52:27 +0100, Marek S napisał(a):

    > Tak jak na powyżej pisałem - pękł wężyk. Wlewanie płynu nic nie dawało
    > bo całość na jezdnię się lała natychmiast.
    >
    > Stąd moje pytanie, co to jest za zabezpieczanie, które nie działa?
    > Zwykła przegroda w zbiorniczku płynu by sytuację mogła uratować o ile
    > faktycznie są 2 niezależne systemy.

    Jest i przegroda która zostawia trochę płyniu i są dwa niezależne
    hydraulicznie obwody.
    Zazwyczaj na krzyż.

    Ale są też inne układy - np. w większych pojazdach przedni zacisk ma dwa
    tłoczki po jednej stronie i do każdego z tłoczków doprowadzony jest przewód
    z innej sekcji.
    Dzięki temu po awarii jeden sekcji, oba przednie koła hamują równo ale
    słabiej, plus hamuje jedno tylne koło.

    > Tak jak pisałem - nie to się stało. Plama oleju pod autem to nie
    > wypadnięty klocek.

    No tylko piszesz że kolega pompował.
    Pewnie spanikował bo mu wpadł pedał głębiej niż zwykle i auto nie hamuje, a
    zamiast docisnąć go raz a dobrze do końca, to zaczął pompować i pewnie w
    ogóle nie uruchomił tego drugiego obwodu, bo na same ruchy pompujące przy
    takim skoku jałowym stracił dużo czasu.
    Może tam przy dnie nawet jak hamulec zaczął działać, to wspomaganie było
    już na tyle słabe (zwłaszcza że na pompowanie mogł zejść zapas
    podciśnienia) że nie zauważył że hamulec jednak działa, bo pomyślał że opór
    na pedale to nie jego działanie a koniec skoku.

    Chociaż oczywiście mogło coś jeszcze być zepsute - np. ten szczelny obwód
    być zapowietrzony, mogła byc źle wyregulowana pozycja początkowa pedału
    hamulca itp.

    Od dłuższego czasu zwracam na to uwagę przy okazji odpowietrzania hamulców
    w różnych samochodach.
    W jednych jest to zrobione w miarę ok, w innych bym to zrobił inaczej, ale
    jednak w każdym po wciśnięciu pedału do dna ten drugi obwód jakoś tam się
    uruchomi nawet przy otwartym odpowietrzniku.
    Fabia jakaś też była i gdyby hamulec miał nie działać, to bym zapamiętał.

    Tyle że faktycznie ten hamulec trzeba wcisnąć tak głęboko jak normalnie
    wciska się sprzęgło.
    A to prawą nogą, przy silnej "pamięci ruchowej", w sytuacji stresu czy przy
    źle wyregulowanym fotelu może być trudno zrobić.

    Niech znajomy w tym warsztacie poprosi o zrobienie eksperymentu, żeby się
    mógł czuć pewnie w tym samochodzie.
    Niech wsiądzie, naciśnie hamulec i niech mu odkręcą odpowietrznik hamulca
    jednej sekcji.
    Pedał mu zjedzie w dół i nagle się zatrzyma - to jest dopiero miejsce gdzie
    uruchamia się druga sekcja. Niech go sobie tam poczuje.
    Wtedy dla pewności (cały czas trzymając) niech mu mechanik poluzuje
    odpowietrznik drugiej sekcji - pedał powinien wpaść jeszcze trochę (i to
    był skok tej drugiej sekcji który można było użyć).
    Jak za drugim odpowietrznikiem nic nie wpadnie to należy znaleźć przyczynę
    i pojazd naprawić.