  • 1. Data: 2018-10-28 14:12:00
    Temat: Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Pamiętam obrazki przedstawiające powszechne ponoć rozwiązanie w autach
    osobowych, gdzie układ hamulcowy jest wykonany z 2 obwodów na krzyż.
    Tzn. lewe przednie koło jest w tym samym układzie, co prawe tylne. Ponoć
    miało to stanowić jakieś zabezpieczenie możliwości hamowania w przypadku
    awarii hydrauliki w jednym z obwodów.

    A teraz historia z wczoraj. Skoda Fabia. Ostre hamowanie z ABSem przed
    światłami. Przypuszczalnie w tym momencie pękł wężyk w tylnym kole.
    Kierowca nic o tym nie wie i jedzie dalej. Następne, tym razem lekkie
    hamowanie kilka minut później - i pedał w podłogę wali. Zero możliwości
    hamowania. Skończyło się bez wypadku ale było gorąco.

    Pytam zatem, jak jest z tymi zabezpieczeniami? Już się ich nie stosuje?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-10-28 14:24:59
    Temat: Re: Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-10-28 o 14:12, Marek S pisze:
> [...]
    > hamowania. Skończyło się bez wypadku ale było gorąco.
    >
    > Pytam zatem, jak jest z tymi zabezpieczeniami? Już się ich nie stosuje?

    Chyba jest jak piszesz.
    Może drugi obwód był wcześniej niesprawny skoro hamowanie z ABS.

    https://czesci24.pl/czesci/uklady-hamulcowe-skoda-fa
    bia-i-1999-2007-/2293,181,1704

  • 3. Data: 2018-10-28 14:30:13
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 28 Oct 2018 14:12:00 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > hamowania. Skończyło się bez wypadku ale było gorąco.
    >
    > Pytam zatem, jak jest z tymi zabezpieczeniami? Już się ich nie stosuje?

    Jak najbardziej się stosuje - układ musi mieć 2 niezależne obwody, przy
    czym współcześnie zazwyczaj jest to układ na krzyż (ale są też różne inne
    kombincaje).
    W pompie hamulcowej sekcje mają ograniczniki skoku, które po przekroczeniu
    pewnego stopnia kompresji objętości sekcji - siłę przekazują mechanicznym
    popychaczem na kolejną.

    Jeśli chodzi o możliwość hamowania z nieszczelnym jednym obwodem to po
    pierwsze trzeba wcisnąć hamulec bardzo głęboko.
    Niewyćwiczona noga może "nie chceć" wcisnąć pedału tak głęboko - na sucho
    można sobie poćwiczyć na pedale sprzęgła wciskanym prawą nogą.

    Kiedyś musiałem hamować po urwaniu przewodu i hamulec złapał bardzo głęboko
    i mam wrażenie że wspomaganie działało wtedy raczej słabo (sądzę że duży
    skok mógł spowodować "skompresowanie" objętości podciśnienia)

    Tak więc po skasowaniu luzu związanego z brakiem oporu w jednym układzie,
    dalej hamulec hamował (nawet byłem w stanie blokować te pozostałe dwa
    koła), ale potrzebna była dość spora siła, z kolei wymagająca dobrej (nie
    za dalekiej) pozycji za kierownicą.

    Zwracam na to uwagę odpowietrzając hamulce w różnych samochodach (po
    otwarciu odpowietrznika jak głęboko wpada pedał i jaki skok mu pozostaje) i
    w niektórych faktycznie zapas skoku jest minimalny.
    Dlatego trzeba zwrócić uwagę na to żeby mieć hamulce zawsze odpowietrzone i
    bez zbędnych luzów, bo jak ten zapas skoku będzie miał jeszcze kasować
    dodatkowe luzy - może się okazać że szybciej zabraknie długości nogi, albo
    pedał się oprze o gródź.

  • 4. Data: 2018-10-28 15:07:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-28 o 14:24, t-1 pisze:

    > Chyba jest jak piszesz.
    > Może drugi obwód był wcześniej niesprawny skoro hamowanie z ABS.

    Czemu dopatrujesz się czegoś niezwykłego w tym, że ostre depnięcie
    hamulca uruchamia ABS? Chyba do tego ABS służy by kół nie blokować przy
    takim właśnie manewrze.

    A co do tej Skody, to nie sądzę by układ hamulcowy był wcześniej
    niesprawny. Kilka razy nią jeździłem lecz nie zauważyłem by auto słabiej
    hamowało lub znosiło. Przy hamowaniu jednym kołem z przodu powinno
    wyrywać kierownicę z rąk - tak to sobie wyobrażam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2018-10-28 15:15:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > hamowania. Skończyło się bez wypadku ale było gorąco.
    >
    > Pytam zatem, jak jest z tymi zabezpieczeniami? Już się ich nie stosuje?

    Sie stosuje, ale:
    - w dawnych autach mozna bylo zobaczyc pompe z trzema rurkami,
    jedna sekcja przod, druga tyl.

    -sekcje niby dwie, a przy odpowietrzaniu pedal schodzi do podlogi i
    mialem wrazenie ze hamowal nie bedzie.

    -teraz to w ogole trudno zobaczyc, bo po drodze jest sterownik ABS i
    ESP. Pompa hamulcowa to chyba tak pro forma :-)

    J.

  • 6. Data: 2018-10-28 15:18:36
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-28 o 14:30, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > Niewyćwiczona noga może "nie chceć" wcisnąć pedału tak głęboko - na sucho
    > można sobie poćwiczyć na pedale sprzęgła wciskanym prawą nogą.

    Jasne, ale w tym konkretnym przypadku podłoga okazała się być przeszkodą
    :-) Nie dało się tak nacisnąć by wgnieść metalową podłogę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2018-10-28 15:20:08
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-10-28 o 15:07, Marek S pisze:

> [...]
    > hamowało lub znosiło. Przy hamowaniu jednym kołem z przodu powinno
    > wyrywać kierownicę z rąk - tak to sobie wyobrażam.

    Po to jest na krzyż aby niwelowało wyrywanie kierownicy.
    Łatwiej natomiast straci przyczepność jedno koło gdy drugie nie hamuje,
    stąd częste działanie ABS.
    Przy sprawnych hamulcach i normalnych warunkach jazdy zadziałanie ABS to
    naprawdę wyjątkowe przypadki.
    Więc gdy często działa ABS, hamulce do przeglądu.

  • 8. Data: 2018-10-28 15:33:59
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-28 o 15:20, t-1 pisze:

> [...]
    > stąd częste działanie ABS.
    > Przy sprawnych hamulcach i normalnych warunkach jazdy zadziałanie ABS to

    Hmmm... tego bym nie powiedział. Może w Fabii tak. Jednakże w swoim
    ciężkim aucie (Merc E320CDI 4matic - ok 1800kg), ABS jest w częstym
    użyciu. A na punkcie dbania o hamulce mam świra więc nie ma opcji by coś
    szwankowało. Gdy jadę dość szybko i zapala się przed nosem żółte, to
    zdarza się nierzadko, że miga mi ostrzeżenie o użyciu systemu kontroli
    trakcji. A siła hamowania jest naprawdę potężna. Zresztą na hamowni by
    to wyszło.

    > Więc gdy często działa ABS, hamulce do przeglądu.

    Tu ABS nie działał często. Zresztą na każdym przeglądzie hamulce badane
    są obowiązkowo. Nie da się poprosić majstra by tego nie robił.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2018-10-28 16:12:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Tomasz Pyra pisze tak:

> [...]
    > bardzo głęboko i mam wrażenie że wspomaganie działało wtedy raczej
    > słabo (sądzę że duży skok mógł spowodować "skompresowanie"

    Chyba właśnie dobrze działało wspomaganie? Ono tylko pomaga wciskać
    pedał. Pokonało tylko jeden obwód. Bez podłączonego podciśnienia kamień
    robi się wysoko.

    > Tak więc po skasowaniu luzu związanego z brakiem oporu w jednym
    > układzie, dalej hamulec hamował (nawet byłem w stanie blokować te
    > pozostałe dwa koła), ale potrzebna była dość spora siła

    Cztery powierzchnie trące odpadły to chyba wytrenowanie pomogło
    zablokować koła.

    Kiedy próbowałem hamować bez jednego tylnego zacisku a potem bez dwóch
    tylnych zacisków to śmierć w oczach.

    Czy dzisiejsze pompy ABS nie mogłyby odcinać obwodu ze spadkiem
    ciśnienia bo wężyk pekł? Zostawałyby trzy koła a nie dwa.

    A jak wasze ręczne? Sprawdzaliście drogę hamowania tylko na ręcznym? :)

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 10. Data: 2018-10-28 18:37:02
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jasne, ale w tym konkretnym przypadku podłoga okazała się być przeszkodą
    > :-) Nie dało się tak nacisnąć by wgnieść metalową podłogę.
    następnym razem naciśnij do końca puść i znowu naciskaj. Wielokrotnie.
    te koła które są sprawne - zahamują.

    ToMasz