    From: JD <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak korzystać z punktów AF?
    Date: Mon, 26 Jul 2010 11:34:45 -0700 (PDT)

    On 26 Lip, 19:30, Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>
    wrote:

    > generalnie ka da inna konfiguracja AF ni jeden centralny punkt AF nie
    > tylko mnie wkurza, ale prowadzi do tego, e punkt ostro ci jest zupe nie
    > inny ni ten jaki bym sobie yczy . No chyba, e akurat fotografowany
    >
    > Macie podobne zdanie i do wiadczenia w tym temacie, czy le kombinuj ?

    Odpowiem ogólnie jak to u mnie wygląda.
    W 90% przypadków centralny punkt i ewentualne przekadrowanie wystarcza
    aby uzyskać poprawną ostrość (pejzażyki, spacerowe, reporterka
    towarzyska ;)

    Są jednak sytuacje, gdy decyduję się na ręczny wybór punktu AF.
    W zasadzie do tej pory były dwa takie rodzaje zdjęć.
    Pierwsze to reporterka sportowa (western i rodeo, jazda na konikach i
    inne szybkiobiegacze)
    Drugie to zdjęcia plenerowe, pejzażyki 9bliskie plany) z obiektywem
    55mm/1.2.

    W pierwszym przypadku dlatego, że można uzyskać lepszą kompozycję,
    (w innym miejscu kadru jeździec powinien być na starcie a w innym u
    mety.
    Nacelować centralnym i przekadrować się nie da, jeśli masz CAF.

    W drugim przypadku skrajnie mała głębia ostrości powoduje,
    że celowanie centralnym punktem i przekadrowywanie nie gwarantuje
    trafienia z ostrością. Łatwiej jest zakomponować kadr wybierając
    najlepiej pasujący czujnik.

    Wszelkie próby skorzystania z inteligencji lustrzanek Samsunga przy
    wyborze punktu AF
    skończyły się fiaskiem.

    JD

    PS Mój 55/1.2 to stareńki Porst color reflex
    i mam z nim dostępny tylko centralny czujnik,
    dlatego ostrze nim manualnie na matówce,
    ale sparcie AF po bokach by się przydało.