  • 21. Data: 2017-05-01 19:25:38
    Temat: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 7:18 PM, Marek wrote:
    > (przez pomyłkę). Dało się toto polutować (ssop) ale dość uciążliwe,
    > bardzo chętnie robią się mostki.

    Ktore rownie chetnie znikaja przy uzyciu wlasciwej techniki lutowania.

  • 22. Data: 2017-05-01 19:27:04
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-01 o 17:23, Maciek pisze:

    Odnośnie soldermaski - to czytałem już wcześniej przytaczany artykuł.
    Wydawało mi się to wszystko niewarte zachodu. Sądziłem, że w prosty
    sposób, taki jak przy wytrawianiu płytek, da się zabezpieczyć miejsca
    przed cyną - tj. przypadkowymi mostkami cynowymi, zwarciami od nierówno
    ułożonych elementów SMD itp.

    > Nagminnie za to płytki po wytrawieniu cynuję pastą:
    > http://www.skidol.pl/pasta-do-lutowania-lf/
    >
    > Metoda banalna, bez babrania się ze stopem Lichtenberga, wychodzi
    > za...cie a pasty starcza na hohoho;-)

    Trochę nie na temat ale bardzo ciekawe :-) Cynowanie wychodzi mi dobrze
    metodą chemiczną. Może nie tyle, że dobrze, co ładnie. Płytka błyszczy
    się. Ale jeśli miałbym oceniać wpływ takiego cynowania na łatwość
    lutowania, to jest żaden. Tyle, że zabezpiecza PCB przed utlenianiem,
    choć szybciej i lepiej jest zastosować lakier PVB.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 23. Data: 2017-05-01 19:33:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 7:27 PM, Marek S wrote:
> [...]
    > metodą chemiczną. Może nie tyle, że dobrze, co ładnie. Płytka błyszczy
    > się. Ale jeśli miałbym oceniać wpływ takiego cynowania na łatwość

    Uzywam pasty do lutowania rur miedzianych Bisan. Pokrywa sie plytke
    pezlem i dmucha goracym. Po minucie plytkia wielkosci arduino pocynowana
    perfekcyjnie. Jaki wplyw? Zasadniczy. Nie da sie lutowac gestych
    scalakow metodą "preciagania kropli cyny po nogach" jesli wczesniej nie
    pocynuje. Nie wazne jaki topnik, po prostu nie działa dobrze. Po
    pocynowaniu Bisanem - bez problemu lutuja sie TQFP bez mostkow, a jesli
    jakis mostek zrobie to odessanie go jest trywialne.

    Mialem kiedys zestaw do cynowania chemicznego i wastwa faktycznie
    niewiele zmieniała. Natomiast po Bisanie róznica absudralnie widoczna.
    Przypuszczam że chodzi o grubośc warstwy i skład "cyny".

  • 24. Data: 2017-05-01 19:34:35
    Temat: Re: Jak robicie soldermask??
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 19:12, Marek wrote:

    > W satlandzie wv terminie 10 dni da się w okolicach 70-80 zl za
    > dwustronną 8x10cm z soldermaska i halem. 10 dni za długo?

    Do tego wysyłka, ustalenie szczegółów, nieprzewidziane okoliczności?
    DUŻO ZA DŁUGO. Takie czekanie kompletnie zabija
    entuzjazm. Ale mój system pracy jest pewnie niezbyt typowy i mam
    nietypowe wymagania.

  • 25. Data: 2017-05-01 19:53:07
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Ale liczę że masz jakieś odpowiedzi.

    Na jakim etapie w elektronice jesteś? Mrugasz ledami w arduino czy co?
    Bez wnikania w aspekty techniczne - gdyby solder maska była zbędna to
    księgowi w firmach produkcyjnych już dawno by z niej zrezygnowali.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 26. Data: 2017-05-01 19:56:18
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    > pocynowaniu Bisanem - bez problemu lutuja sie TQFP bez mostkow, a jesli
    > jakis mostek zrobie to odessanie go jest trywialne.

    Dzięki, koniecznie to sprawdzę. Czy robiłeś to w podobny sposób jak
    Maciek? Czyli nie dopuszczając do rozpuszczenia się pasty?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 27. Data: 2017-05-01 20:07:05
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > Wydawało mi się to wszystko niewarte zachodu.

    Mnie w tym sito odrzucało i babranie się z farbą. No ale suma summarum
    przy dopracowaniu technologii metoda prosta, no ale czy w ogóle
    potrzebny jest ten etap ;-). Mniejsza z tym.

    > Trochę nie na temat ale bardzo ciekawe :-)

    ...miałem przeczucie, że Cię zaciekawi, pamiętając Twoje wcześniejsze
    posty ;-)

> [...]
    > lutowania, to jest żaden. Tyle, że zabezpiecza PCB przed utlenianiem,
    > choć szybciej i lepiej jest zastosować lakier PVB.

    Próbowałem metody chemicznej, nie wrócę już do niej. Uważam, że kiepsko
    się lutuje do warstwy naniesionej w ten sposób. No i ogólnie mam zdanie,
    że nie ma co porównywać pasty i chemii, niebo a ziemia, także podpisuje
    się pod tym o czym pisał Sebastian.

  • 28. Data: 2017-05-01 20:07:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 7:53 PM, AlexY wrote:
    > Na jakim etapie w elektronice jesteś? Mrugasz ledami w arduino czy co?
    > Bez wnikania w aspekty techniczne - gdyby solder maska była zbędna to
    > księgowi w firmach produkcyjnych już dawno by z niej zrezygnowali.

    Masz księgowych podczas produkcji soldermaski w domu? Wow.

  • 29. Data: 2017-05-01 20:10:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 7:56 PM, Marek S wrote:
    > Dzięki, koniecznie to sprawdzę. Czy robiłeś to w podobny sposób jak
    > Maciek? Czyli nie dopuszczając do rozpuszczenia się pasty?

    Pasta podczas grzania gorącym powietrzem wręcz "gotuje sie" odparowując
    topnik (bulgocze jak lawa). Istotne żeby nie bylo jej za duzo po potrafi
    zlepić scieżki. Może być za malo, wtedy ewentualne braki można zrobić
    2-gi raz. Przy prawidlowo dobranej ilości ściezki posiadaja oryginalne
    zarysowania w miedzi, więc warstwa jest cieńsza niż rysa.

    Zmywa sie pod wodą. Efekty powalają na kolana jak na ilośc pracy którą
    się w to wkłada.

  • 30. Data: 2017-05-01 20:12:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > A w jakim celu?

    Głównie w celu ułatwienia sobie lutowania gęstych scalaków. Ale widzę,
    że skórka nie warta wyprawki. Za bardzo czasochłonny to proces. Sprawdzę
    jeszcze jak zachowuje się cynowanie metodą jaką mi podałeś (na pastę do
    rur). Jeśli to zadziała, to nie będę się bawił w soldermaskę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek