  • 41. Data: 2017-05-02 13:42:24
    Temat: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-02 o 00:47, AlexY pisze:

    > Widzę że nie czytasz ze zrozumieniem. Napisałem "Bez wnikania w aspekty
    > techniczne", zwyczajnie nie widzę sensu dyskusji na temat "po co to
    > jest" bo każdy elektronik na pewnym etapie już wie i nie neguje, a potem
    > sam decyduje czy to co struga jej wymaga czy nie, skoro tego nie wiesz
    > to jak już napisałem "nie mam więcej pytań".
    > Twoich wypunktowanych argumentów nie będę podważał, nie ściągniesz mnie
    > do tego poziomu.
    Ale te aspekty techniczne są bardzo ważne, w domu się nie uzyska soldermaski
    o fabrycznej jakości, jest zbyt mało odporna na temp, więc Sebastian ma
    w sumie rację, po co tracić czas i nerwy na coś co i tak nie spełnia
    swojej roli.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 42. Data: 2017-05-02 14:21:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    [...]
    > Uzywam pasty do lutowania rur miedzianych Bisan. Pokrywa sie plytke
    > pezlem i dmucha goracym. Po minucie plytkia wielkosci arduino pocynowana
    > perfekcyjnie. Jaki wplyw? Zasadniczy. Nie da sie lutowac gestych
    > scalakow metodą "preciagania kropli cyny po nogach" jesli wczesniej nie
    > pocynuje. Nie wazne jaki topnik, po prostu nie działa dobrze. Po
    > pocynowaniu Bisanem - bez problemu lutuja sie TQFP bez mostkow, a jesli
    > jakis mostek zrobie to odessanie go jest trywialne.

    Jak wygląda tak cynowana płytka po trzech czy pięciu latach? Topniki
    oparte o chlorek cynku, jeśli są niskiej jakości, powodują paskudną
    korozję lutowia. Dla rur to bez znaczenia, dla PCB już nie. Na domiar
    złego, nie masz żadnej gwarancji, że inna partia pasty do rur, albo
    pasta innego producenta, ma odpowiednią jakość.

    P.P.

  • 43. Data: 2017-05-02 17:29:31
    Temat: Re: Jak robicie soldermask??
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 23:01, Marek wrote:
    > okoliczności?
    >
    > Czy ja wiem... te zabawy w chemika bez jakiś rezultatow to nie
    > zabijają entuzjazmu?
    Bez rezultatów oczywiście też. Ale jak już się wymyśli jakaś metodę to
    wtedy nie trzeba
    płacić 100 zł za byle płyteczkę i nie trzeba za każdym razem czekać
    minimum 10 dni.

    > Kwestia terminu to kwestia organizacji sobie pracy. Ja wcześniej
    > przygotowuje projekt płytki. Po kilku dniach projektowania i
    > weryfikowania wysylam projekt do płytkarni. Jeśli płyttka wykonana
    > zgodnie z " design rules" piytkarni, to jedyny z nią kontakt później
    > to wysłanie przelewu. Czas oczekiwania na płytkę działa relaksująco,
    > odpoczywa się od projektu lub można w tym czasie np. opracować soft.

    Ja zamawiam płytki kiedy wersji 'na pająka' nie da się już ogarnąć. W
    tej sytuacji nie ma opcji żeby cokolwiek rozwijać w międzyczasie. I
    potem płytki
    przychodzą a ja mam zaczęte już dwa inne projekty i do tamtego to nawet
    nie chce mi się wracać. Ale to oczywiście kwestia indywidualna. Jednym
    czekanie nie przeszkadza a inni wolą jednak poświęcić te kilka godzin i
    mieć płytkę gorszą ale za to szybciej.

    Co innego gdy potrzeba na przykład metalizacji. Ostatnio zamawiałem
    kilka płytek w http://www.fabrykapcb.pl/. Cena jak za takie prawie domowe
    wykonanie dosyć wysoka (ale do przeżycia), natomiast 3 tygodnie czekania
    to coś strasznego. A potem płytki przychodzą i się okazuje, że
    otwory po metalizacji wyszły mniejsze niż mi się wydawało...

  • 44. Data: 2017-05-02 18:06:19
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > Nieco offtopicznie: jakiego topnika używacie, że macie problemy z
    > lutowaniem?

    Gniazda, złącza itp. bezołowiowy cynel już z topnikiem.
    Cała elektronika, właściwie robię tylko SMD - leci na Wartonie
    Microprint, Jelly Flux + HOT.
    Flux chemię rozpuszcza robiąc z niej pasztet. Dodatkowo końcowe mycie
    płytki rozpuszczalnikiem potrafi przebić do miedzi lub ją zmatowić.

  • 45. Data: 2017-05-02 19:22:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/2/2017 2:21 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Jak wygląda tak cynowana płytka po trzech czy pięciu latach?

    Mam taką mającą około 5 lat. Nie ma żadnego efektu utleniania, zmiany
    barwy czy czegokolwiek. Wyglad tak samo jak w dniu cynowania. Niedawno
    musialem cośtam dolutować, cyna łapie tak samo jak na nowej.

    > złego, nie masz żadnej gwarancji, że inna partia pasty do rur, albo
    > pasta innego producenta, ma odpowiednią jakość.

    Nie mam gwarancji. Mam zamiast tego to samo opakowanie od 5 lat ... :D

  • 46. Data: 2017-05-02 20:15:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Mam taką mającą około 5 lat. Nie ma żadnego efektu utleniania, zmiany
    > barwy czy czegokolwiek. Wyglad tak samo jak w dniu cynowania. Niedawno
    > musialem cośtam dolutować, cyna łapie tak samo jak na nowej.

    Miło słyszeć :-)
    Bawię się także w klecenie witraży, zrobiłem sobie topnik z ZnCl2, NH4Cl
    i HCl, był super. Kiedy mi się skończył, kupiłem na wiadomo jakim
    portalu, nie chciało mi się robić. W efekcie po niecałym roku musiałem
    przelutowywać wszystkie witraże.

    P.P.

  • 47. Data: 2017-05-02 20:25:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-02 o 18:06, Maciek pisze:

    > Gniazda, złącza itp. bezołowiowy cynel już z topnikiem.
    > Cała elektronika, właściwie robię tylko SMD - leci na Wartonie
    > Microprint, Jelly Flux + HOT.
    > Flux chemię rozpuszcza robiąc z niej pasztet.

    Co rozumiesz pod tym stwierdzeniem?

    > Dodatkowo końcowe mycie
    > płytki rozpuszczalnikiem potrafi przebić do miedzi lub ją zmatowić.

    Rozpuszczalnik matowi miedź?
    Nie lubię topników kalafoniowych. Używam topnika Kester 2331, myje się
    ciepłą wodą pod kranem, potem przepłukać destylowaną i jest super.
    Żadnej babraniny z rozpuszczalnikami. Topnik jest dość agresywny,
    doskonale radzi sobie z utlenionymi elementami, trzeba go jednak
    dokładnie wypłukać.

    P.P.

  • 48. Data: 2017-05-02 21:02:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AlexY wrote:

    > Bez wnikania w aspekty techniczne - gdyby solder maska była zbędna to
    > księgowi w firmach produkcyjnych już dawno by z niej zrezygnowali.

    Niezupełnie, nie doceniasz roli przyzwyczajeń. Soldermaska miewa
    kilka technicznych zastosowań innych niż oszczędzanie cyny, ale
    warstwa opisowa w masówce to już totalnie zbędny gadżet, a jednak
    robią. Pomimo, że dziś produkują automaty dla innych automatów.
    Ewidentnie robią siłą rozpędu.

    Na opornikach SMD masz opisy, a na kondensatorach nie. Wskaż logikę.

    Piotr

  • 49. Data: 2017-05-02 21:04:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

> [...]
    > o fabrycznej jakości, jest zbyt mało odporna na temp, więc Sebastian ma
    > w sumie rację, po co tracić czas i nerwy na coś co i tak nie spełnia

    A jak już komuś zależy na "roli", to niech zapsika cały układ Plastikiem 70.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 50. Data: 2017-05-02 21:07:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek S wrote:

    > Głównie w celu ułatwienia sobie lutowania gęstych scalaków. Ale widzę,
    > że skórka nie warta wyprawki. Za bardzo czasochłonny to proces. Sprawdzę
    > jeszcze jak zachowuje się cynowanie metodą jaką mi podałeś (na pastę do
    > rur). Jeśli to zadziała, to nie będę się bawił w soldermaskę.

    Jezus Maria, ludzie, sprawdźcie sobie cenę płytek w płytkarniach
    i przestańcie tracić życie na rozwiązywanie problemów, których za
    kilka złotych po prostu nie ma. Zbliżamy się do trzeciej dekady XXI
    wieku, na litość...

    Pozdrawiam, Piotr