eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak sie hamuje? › Re: Jak sie hamuje?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neost
    rada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jak sie hamuje?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <mqa0jp$kk2$1@srv.chmurka.net> <mqa8o6$sgv$1@node1.news.atman.pl>
    <2...@g...com>
    Date: Mon, 10 Aug 2015 17:10:29 +0200
    Message-ID: <5...@4...net>
    Lines: 33
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    X-Trace: 1439219424 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27520 82.143.187.50:50882
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:34841
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 07:22:57 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Nie wiem jak w nowych windach, ale kiedyś w windzie kabina
    > zatrzymywała się hamulcem ciernym. Bęben stalowy na osi silnika,
    > klocki z filcu, siłownik, regulowana sprężyna żeby za mocno nie
    > dociskać tych klocków. Tarcie statyczne duże, dynamiczne małe.
    > Poślizg filcu zapewnia gładkie zatrzymanie kabiny. Przynajmniej
    > zanim sie ten bęben i kolcki nie wytrą.

    Z filcu ? to chyba wyciera sie szybko. Moze i chroni beben przed
    wytarciem, ale IMO - dlugo filc nie wytrzyma.

    > Znaczy, nie może 'odbić',
    > bo tarcie nie przyjmuje wartości ujemnych. Zerowa prędkość to
    > zerowa siła. A jednak (jak za mocno dokręcili te sprężyny na
    > siłowniku hamulca) kiedy winda zatrzymuje się na parterze wysokiego
    > wieżowca, to czuć że podskauje. Ale to sprężystość lin.

    Bo w praktyce to inaczej dziala - zaczynamy hamowac, jest dodatkowa
    sila, czlowiek sie do niej przyzwyczaja, a potem winda staje, sila
    znika, a czlowiek "odbija".
    Mozna przetrenowac w samochodzie - wcisnij hamulec i przytrzymaj w
    jednej pozycji az do zatrzymania - na koncu bedzie bujniecie.
    Sile trzeba jednak zwiekszac i zmniejszac plynnie.


    Ciekawe sa niektore wyciagi w gorach - sa tam i takie, gdzie lina
    krazy caly czas, wagonik na koncu sie od liny odpina, ludzie
    wysiadaja/wsiadaja, wagonik drzwi zamyka, line chwyta i jedzie.
    Ale ... zanim chwyci to rozpedza sie do predkosci liny zjezdzajac z
    gorki. I jakos to dobrze zrobili, ze w srodku praktycznie nic nie
    czuc.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: