    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak sie robi komputery
    Date: Mon, 14 Oct 2019 18:56:52 +0200

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-10-11 o 00:32, J.F. pisze:

    >Filmik taki sobie ale komentarz (z którym się całkowicie zgadzam) da
    >może młodzierzy coś do myslenia,
    >przytaczam w całości:
    >"
    >polishrocker67
    >3 miesiące temu
    >@Olaf Sikorski No popatrz - w Polsce już od 30 lat panuje ten "inny,
    >lepszy system" - i co? I embarga technologicznego Cocom nie ma. No i
    >gdzie są te znakomite polskie, "kapitalistyczne" komputery?

    No, z jednej strony krajowy przemysl polprzewodnikowy upadl ... ale
    spojrz na inne kraje.
    Tez im upadl.
    Jakos tak sie na calym swiecie przesunal w strone Chin...

    > W 1945 roku Polska byla krajem ogólnie zapóznionym wobec Zachodu o
    > 100-150 lat, czego prostym wskaźnikiem jest poziom urbanizacji. W
    > Polsce wynosił on wówczas 25-30% , Anglia miała taki wskaźnik już
    > chyba w XVIII wieku!

    Nie wiem czy to dobry wskaznik.
    Do pewnych wspolczynnikow mozesz dochodzic latami, a one maja tylko
    znikome znaczenie.

    Zobacz np ze w tej Polsce robilismy samoloty - najpierw calkiem
    dobre, a potem zachod zrobil milowy krok naprzod - jesli porownac
    parametry wojskowe.

    > Nawet w tych najnowszych, XX-wiecznych dziedzinach - elektronika,
    > lotnictwo, technika nuklearna - zapóźnienie już na starcie wynosiło
    > ze 20-30 lat. Nadal twierdzisz, że to wina państwowych
    > przedsiębiorstw? Pierwszy laser uruchomiono w USA bodaj w 1960 roku,
    > pierwszy polski w 1963. W roku 1982 roku w Instytucie Technologii
    > Elektronowej wyprodukowano kopie mikroprocesora Intel 8080, z
    > opóźnieniem wobec oryginału o 8 lat.

    Owszem, ale zauwaz - to tylko kopia.
    I mysmy rozwijali to 8080, a zachod juz myslal o 386 :-)

    > Przypominam, że w 1945 roku opóźnienie wynioslo 20-30 lat. No to
    > jak - dystans sie chyba skrócił, dobrze liczę?

    Na chwile.
    Bo owszem - w dziedzinie elektroniki powszechnej zacofanie ocenialbym
    na ok 10 lat, ale potem przyszedl taki jeden w okularach, zamknal
    granice - a w tym czasie zachod dokonywal rewolucji.

    Ale minela kolejna dekada ... przemysl elektroniczny na zachodzie
    upadl.
    To po co bylo inwestowac u nas w rozwoj, zeby zaraz upadlo ? :-)

    >Jakie mikroprocesory wytarza ten "znakomity" polski przemysł obecnie?
    >Odpowiedź - nie jest w stanie wyprodukować nawet tego produktu Intela
    >sprzed ponad 40 lat! A przecież jest kapitalizm, wolna konkurencja no
    >i w ogóle wszystko jest słuszne i lepsze.

    No wiesz - Apple znakomite telefony produkuje, na wlasnych procesorach
    tyle, ze procesory robi im Samsung, inne komponenty tez, a telefony
    robia Chinczycy.
    Apple tylko pieniadze zbiera :-)

    No nie, jeszcze programy chyba pisze :-)

    >Polecam poszukanie sobie informacji, jak przeprowadzona została
    >industrializacja Korei Pd. Tajwanu, Chin - wszystko przy masowym
    >interwencjonizmie panstwa, tylko tego sie w polskich mediach nie
    >pisze, bo to obnażyloby bezgraniczną głupotę polskich "reformatorów"
    >po 1989 roku. W 1989 roku chińska elektronika w porównaniu z polska
    >byla w jaskiniach. Jak to porównanie wygląda dziś? Jeśli w Polsce
    >zostały jakieś resztki nowoczesnego przemysłu, to tylko i wyłącznie
    >powstałe na bazie post-PRL owskich zakładów.

    No nie. Zobacz np Goodram.
    Ta baza to czesto tez sprzedana, zaorana, rozwinieta ... i znow
    zaorana :-(

    >Poza tym nie stworzono NIC, w ciągu 30 lat! Polski niebieski laser,
    >potem grafen - wszystko skończyło się kompletną klęską, bo na
    >początku lat 90-tych zrównano z ziemią całą polską bazę przemysłową
    >technologii mikroelektronicznej.

    No, ten niebieski laser to najpierw na bazie panstwowego instytutu,
    potem troche prywatnej inicjatywy i japonskiego kapitalu,

    >Te, wedle ciebie "nienormalne" państwowe przedsiębiorstwa potrafiły w
    >latach 1971-1990 zbudowac w 40% elektrownię atomową w Żarnowcu.

    Tez nie calkiem - beton wylaly. Reaktor, wyposazenie - mialo byc
    zagraniczne.
    Choc akurat turbiny i generatory robilismy.
    Na ile dobre - trudno mi powiedziec.
    Dzialaly, ale czy np nie mialy wydajnosci pare % gorszej - a dzis te %
    sie licza ?

    Gadalem z jedmym budowlancem ... mowil, ze dobrze sie stalo, ze tej
    elektrowni nie dokonczyli.
    Ile w tym prawdy ... nie wiem, ale jestem pewny, ze wiele domow w
    okolicy powstalo na cemencie z tej budowy :-)

    >W nowym, "lepszym" systemie zrównano wszystko z ziemią i w ciągu 30
    >nawet nie ustalono lokalizacji kolejnej elektrowni! Za to wydano
    >setki milionów złotych no rozmaite "analizy".

    No widzisz - demokracja i sprawy sie skomplikowaly.

    >Podałem ci parę twardych faktów (a zanadrzu mam ich sporo więcej).
    >Wniosek jest tylko jeden: Polska Ludowa, mimo wszystkich swoich wad,
    >osiągnęła bez porównania więcej, niż jej następczyni.

    Jakies tam osiagniecia miala - trzeba przyznac.
    Trudno ocenic jakim kosztem spolecznym.
    Albo i ekonomicznym - kupilismy licencje na duzego fiata, na malego
    fiata ... a potem nie stac nas bylo na splaty.
    Bo z krajowych wyrobow to tylko syrena.

    Jowisz na licencji, kosci do telewizorow na licencji, duzo kosci z
    importu - i nie wiadomo - przemysl krajowy nie potrafil, nie nadązał
    ... czy za drogi byl.

    Na poczatku lat 90-tych slyszalem taka rozmowe ze strony Elwro:
    Rynek nam sie zalamal. Popatrzylismy ... stwierdzilismy, ze przyszlosc
    lezy w telekomunikacji.
    Stad umowa z Kapschem.
    No i marzy nam sie fabryka polprzewodnikow.
    Nic bardzo ambitnego, podstawowe kosci, technologia 2-3um.

    A rozmowa byla na temat ASIC, gdzie wlasnie przedstawiciel zachodu
    mowil
    "my wlasnie wycofujemy technologie 1.5um, wszystko nowe robimy w 1um,
    testujemy 0.8um ..."

    Wiec ten PRL to taki troche kolos na glinianych nogach ...

    >Jestem inżynierem-fizykiem, specjalizuję się w
    >mikro/nanotechnologiach, nawet mam z tej dziedziny doktorat. Od
    >kilkunastu lat pracuję na tzw. Zachodzie i z perspektywy ponad 25 lat
    >pracy zawodowej i doświadczeń życiowych twierdzę: Polska Ludowa, mimo
    >wszystkich ułomnosci, to było najlepsze półwiecze w 1000-letniej
    >historii narodu polskiego.

    I sporo negatywow jednoczesnie :-(

    A tak naprawde, to by trzeba porownac gdzies do zachodu - co im sie
    udalo osiagnac przez te 50 lat.
    Bo u nich tez byl olbrzymi rozwoj spoleczny po 1945.

    J.