  • Data: 2019-09-06 15:42:36
    Temat: Re: Jak to robią w NASA
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Wątek zaczął się od NASA, więc będę się trzymał tematu i zakładam, że chodzi o
    naprawdę krytyczny soft a nie np. o przeglądarkę internetową, której "bezpieczeństwo"
    ma inny wymiar.

    > I, rzecz jasna, jaka jest
    > alternatywa dla C++, bo jak C++ ma wady, a nie ma nic wyraźnie lepszego,
    > to żadne argumenty mnie nie przekonają.

    Otóż C++ ma prawie same wady (jest bardzo błędogenny) i prawie wszystkie odziedziczył
    po C, ale *nie ma* nic wyraźnie lepszego.

    Jest cała masa języków obiektywnie lepszych z punktu widzenia projektowania języków,
    ale albo w ogóle nie mają szans w branży krytycznej z racji polegania na
    nieweryfikowalnym run-time, albo nie wpływają na wysiłek weryfikacyjny, czyli na
    ostateczny koszt projektu. Tzn. co z tego, że Ada jest lepsza od C, skoro klepanie
    kodu to kilka procent wysiłku a pozostałe >90% to tyle samo roboczogodzin, bo one
    wynikają z procesów a nie z wyboru takiego czy innego języka.

    Przykładowo, co z tego, że Ada jest lepsza, skoro nie redukuje wysiłku potrzebnego na
    uzyskanie 100% pokrycia testami. Testów do napisania będzie dokładnie tyle samo, co
    do sztuki. Dlatego użycie Ady nic nie wnosi. To są tego typu argumenty.

    > Warto zobaczyć ile błędów było w różnych kompilatorach w różnych językach.

    To akurat nie ma znaczenia. Kompilator może sobie mieć bugi, bo i tak weryfikuje się
    kod wykonywalny. Dlatego też jest mitem, że w branży krytycznej potrzebne są jakieś
    "certyfikowane" kompilatory. Otóż nie są (niespodzianka!).

    > Potem koszty, ciekawe ile kosztuje dobry programista w niszowym-dedykowanym
    > języku?

    To kolejny mit. Wszyscy programiści kosztują z grubsza tyle samo, bo ich koszt i tak
    już dawno nie zależy od ich kompetencji. Albo wręcz dochodzi do takich lokalnych
    anomalii rynkowych, że np. JavaScript kosztuje więcej, niż C++.
    Większym problemem jest to, że programistów niszowych języków po prostu nie ma a nie
    to, ile kosztują.

    > Może dwóch programistów w C++ napisze bezpieczniejszy kod, niż
    > jeden (za te same pieniądze) w niszowym-dedykowanym języku?

    Nie. W obu przypadkach muszą napisać tak samo bezpieczny.

    > Potem mnogość bibliotek.

    Nie używa się bibliotek. Szkoda na to nerwów, znacznie szybciej jest napisać i
    zweryfikować coś od zera samemu.

    (przypominam, że do tego miejsca wątek był o systemach krytycznych)

    Te wszystkie rozważania wyglądają zupełnie inaczej w "normalnym" programowaniu, gdzie
    *najistotniejszy* jest dostęp do bogatego ekosystemu gotowych rozwiązań - biblioteki,
    frameworki, itd. Na tym polu, w embedded wygrywa C/C++ i w zasadzie z niczym nie
    konkuruje, na serwerach C++ konkuruje z Javą, na desktopie C++ konkuruje z .NETem i
    Javą, w przeglądarce króluje JavaScript a w zastosowaniach specjalistycznych i
    okołonaukowych (wliczając w to jakiś data science, AI i takie tam) na przód wybiega
    Python, który w jakimś stopniu jest też obecny wszędzie indziej jako scyzoryk do
    wszystkiego i niczego. Pozostałe języki to albo zamknięte technicznie i nieużyteczne
    w inny sposób ekosystemy (SQL, MATLAB, itd.) albo po prostu domena hobbystów.
    Szczerze - *wszystko* jest do bani. Ale podobnie jest we wszystkich innych
    dziedzinach życia (muzyka, film, jedzenie, itd.), więc chyba tak po prostu mamy jako
    cywilizacja.
    I tak z grubsza to wygląda. Chyba że komuś wygląda inaczej, chętnie zobaczę.